شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: هفته گذشته رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران دفاتر ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، ایجاد یک حرکت عظیم، الهام بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی و همچنین جلوگیری از به ثمر نشستن خواست برخی جریان‌های معاند انقلاب اسلامی در جهت انزوای مفاهیم و حقایق انقلاب اسلامی را 2ویژگی مهم و شاخص در فعالیت‌های حوزه هنری خواندند.

دیدار دست اندرکاران ادبیات مقاومت وادبیات انقلاب حوزه هنری با رهبر

در همین باره محمد حمزه‌زاده معاون حوزه هنری در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه ما نظرات مقام معظم رهبری را جزو برنامه‌های ابلاغی حوزه هنری می‌دانیم، تأکید کرد: در حال حاضر آن بخشی که باید به‌صورت جدی وارد آن شویم، توسعه این محتوا در رسانه‌ها و محصولات دیگر حوزه هنری است. اما توسعه آن و تحقق این امر نیازمند آموزش نیروهای انسانی است.

حمزه‌زاده افزود: البته برخی از این مواردی که ایشان به آنها اشاره داشتند در حال حاضر توسط حوزه هنری در حال اجراست و برخی دیگر بیشنهاد‌هایی بود که مدیران حوزه در محضر ایشان ارائه نمودند که خوشبختانه ایشان آنها را نیز تأیید کردند. در واقع این نظرات در حال حاضر جزو برنامه‌های حوزه هنری است. به گفته وی مهم‌ترین بخش این دیدار تأیید کلی فعالیت‌های دفاتر ادبیات و هنر مقاومت بود. به‌گونه‌ای که ایشان فرمودند: من هنگامی که گزارش دفاتر ادبیات و هنر مقاومت را خواندم به‌خاطر تلاش‌های صورت گرفته سجده شکر به جا آوردم.

مدیر انتشارات سوره مهر، با بیان اینکه ترجمه آثار نیز مورد تأکید ایشان بود یادآور شد: دفتر ترجمه حوزه بیش از 5سال است که فعالیت می‌کند و در این ایام، ١٥عنوان اثر ادبی به زبان‌های مختلف برگردانده شده است، اما با تأکید ایشان درنظر داریم تا زبان‌های جدیدی غیراز عربی و انگلیسی، اردو و ترکی را به جمع زبان‌ها اضافه کنیم و تعداد آثار ترجمه شده را طی سال ارتقا دهیم.

حمزه‌زاده با اشاره به اینکه ورود ادبیات دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی به دانشگاه‌ها ازجمله دیگر رهنمودهای رهبر انقلاب بود، ادامه داد: ایشان معتقد بودند باید تلاش کنیم مفاهیم و ارزش‌های دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی به‌عنوان پشتوانه ادبیات به کتاب‌های درسی و دانشگاه‌ها سوق پیدا کنند و اشاره کردند از همین دانشگاه سوره برای شروع استفاده کنیم.

حمزه‌زاده در پایان با اشاره به اینکه حوزه هنری در راستای فرمایشات ایشان، این نکات را درنظر خواهد گرفت، ادامه داد: البته پیش از این نیز از چنین ظرفیت‌هایی استفاده می‌شد، اما توسعه آن و تحقق این امر نیازمند آموزش نیروهای انسانی در جهت چگونگی فروش و عرضه آثار است که در این راستا، هم حوزه هنری و هم مجمع ناشران انقلاب اسلامی این امر را مدنظر قرار خواهند داد.

تأیید جریان‌سازی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در کشور همچنین هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به دیدار هفته گذشته با مقام معظم رهبری تصریح کرد: به‌نظرم مدیریت حوزه هنری باید تمهیداتی بیندیشد، تا نظرات مقام معظم رهبری توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت و دفتر ادبیات انقلاب اسلامی عملیاتی شود.

مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، با بیان اینکه جریان‌ساز بودن دفاتر ادبی جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی حوزه هنری مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، عنوان کرد: اگر بدانیم که به راه‌انداختن جریانات ادبی و به‌معنای دیگر پیدایش مکتب‌های ادبی به این سادگی صورت نمی‌گیرد، باید بپذیریم که جریان‌سازی و پیدایش ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در کشور اتفاق مهمی بوده است و این دو دفتر نقش ویژه‌ای در آن داشته‌اند.

بهبودی افزود: ایشان یکی از دلایل این توفیق را ثبات قدم و استمرار حرکت و پشتکار مسئولان این دفاتر دانستند و تأکید کردند که برای شما فعالان تاریخ و ادبیات انقلاب و دفاع‌مقدس، کاری واجب‌تر و مهم‌تر وجود ندارد. مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری ادامه داد: یکی از مسائلی که درباره آن در دفاتر ادبی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس حوزه هنری با همکاران‌مان صحبت می‌کردیم و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کردند، این بود که محققان و پژوهشگران دفاتر انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و تاریخ شفاهی تا آخر عمر در این عرصه و این کار بمانند.

تأکید بر پژوهش در حوزه انقلاب و جنگ

همچنین حجت‌الاسلام سعید فخر‌زاده مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان بر اینکه بستری برای پژوهش در حوزه انقلاب و جنگ به‌وجود‌ آید تأکید کردند و معتقدند بایستی انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌های دنیا و جنگ تحمیلی با دیگر جنگ‌ها در جهان مقایسه شود تا ویژگی‌های آن مشخص گردد. فخرزاده اضافه کرد: معتقدم بخش‌های دیگر هنری همچون تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و طنز بایستی در جهت تولید و نشر اطلاعات کمک کنند و هنرمندان نیز متوجه باشند تا پیام انقلاب و دفاع‌مقدس به سرعت در جامعه منعکس شود.

تولید انبوه آثار دفاع‌مقدس و انقلاب

حمزه‌زاده در توضیح بیشتر نظرات مقام معظم رهبری در این دیدار افزود: ایشان بعد از گزارش‌های ارائه‌شده نکاتی را درباره همین گزارش‌ها تأکید کردند. از جمله، بر ورود ادبیات انقلاب و دفاع‌مقدس در دانشگاه‌ها، توجه جدی به ترجمه آثار به زبان‌های دیگر، توجه به حقوق نویسندگان و خاطره‌نگاران صحه گذاشتند و فرمودند که این موارد باید توسط حوزه هنری عملیاتی شود. در بخش بعدی فرمایشاتشان، کار همکاران این دو دفتر را یک حرکت عظیم، الهام‌بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی و همچنین موجب جلوگیری از به‌ثمرنشستن خواست برخی جریان‌های معاند انقلاب اسلامی در جهت انزوای مفاهیم و حقایق انقلاب اسلامی دانستند. به گفته معاون حوزه هنری، ایشان بر تولید انبوه آثار دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی نیز اشاره کردند و گفتند که شبکه توزیع هم باید هدفمند باشد و نیروهای ارزشی وارد کار توزیع شوند و مردم را تشویق کنند که کتاب‌های ادبیات انقلاب و دفاع‌مقدس را بخوانند و بر برنامه‌ریزی برای تسریع خلق آثار مکتوب به شیوه‌های مختلف هنری در جامعه تأکید داشتند.

کد خبر 214620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز