دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

عبدالعلی دستغیب: 1. برگزاری نمایشگاه کتاب تهران البته اقدام مفیدی است، زیرا محلی است برای مراجعه اهالی کتاب و خرید و فروش آن.

اما حتما در این نمایشگاه باید محلی را در نظر بگیرند که نویسندگان و مترجمان بازدیدکننده استراحتی بکنند، چایی بنوشند، گفتگو کنند و خلاصه دیداری تازه کنند.

اگر چنین فضایی فراهم شود، سودمندتر خواهد بود.سرای اهل قلم محیطی تشریفاتی و رسمی است و من کسی را در آن ندیدم.

برای ایجاد این فضا، لازم است برای حضور در آن مانعی نباشد و اشخاص بتوانند بدون تعارف و تکلف در آن رفت و آمد کنند. در شرایط کنونی که سرای اهل قلم، سرایی رسمی با متصدی و... است، نمی‌تواند برای شاعران و نویسندگان و اهل قلم چندان جالب باشد.

2. در یک مقایسه، بین آن چه امسال دیدم با نمایشگاه سال‌های گذشته در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، از نظر گستردگی فضا و سهولت عبور و مرور، محل قبلی بهتر بود.

تعداد سالن‌ها بیشتر بود، فضای وسیع‌تری برای رفت و آمد مردم وجود داشت و در نتیجه بازدید از همه بخش‌های نمایشگاه راحت‌تر انجام می‌گرفت.

اما در نمایشگاه امسال، فضای کم و جمعیت زیاد و فشرده باعث شد من شخصا نتوانم به بسیاری از غرفه‌ها نزدیک شوم ضمن آن که روشنایی سالن‌ها کافی نبود، به گونه‌ای که گاهی به سختی می‌شد کتاب‌ها را مطالعه کرد.با وجود این، نمایشگاه امسال به لحاظ موقعیت جغرافیایی خیلی بهتر بود و رفت و آمد به آن به علت نزدیکی به شهر و دسترسی آسان‌تر، راحت‌تر بود.

محل قبلی نمایشگاه بسیار دور و فاصله ورودی نمایشگاه و سالن‌هایش نیز بسیار زیاد و خسته‌کننده بود.

3. اما گذشته از همه این‌ها، من در نمایشگاه امسال، کتابی که چشمگیر باشد و بتواند توجهم را جلب کند، ندیدم و از نظر کیفیت آثار ناشران گوناگون، نمایشگاه تعریفی نداشت.

هر چند که در مجموع تفاوت چندانی بین امسال و سال گذشته ندیدم.واجب‌تر از این‌ها، تسهیلات خرید کتاب است. به نظر من باید تسهیلاتی فراهم شود که کتاب‌ها ارزان‌تر در اختیار خریداران قرار بگیرد.

کتاب گران‌ نیست، اما برای خریداران اصلی آن که بیشتر دانشجو و کارمند هستند، گران محسوب می‌شود.

کد خبر 21428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز