سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

مدت‌هاست که کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند بازار سهام تا انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی پس از آن به صعود خود ادامه خواهد داد.

 حال همزمان با پایان نام‌نویسی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از کارشناسان با تأکید بیشتر می‌گویند که یکی از دلایل صعود و رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص بورس تهران، در هفته‌های اخیر واکنش مثبت بازار سهام به تغییر دولت فعلی است.

طبق آمارهای رسمی، ارزش کل بورس تهران در دو‌ماه اخیر حدود 50هزار میلیارد تومان رشد کرده و شاخص بورس هم از مرز 45هزار واحد گذشته است. در این میان به‌طور میانگین روزانه 320میلیارد تومان مبادله سهام در بورس اوراق بهادار انجام می‌پذیرد که رقمی بی‌سابقه است. پیش از این میانگین دادوستد سهام در تالارهای بورس حدود 40میلیارد تومان بود که این میزان رشد حاکی از شش برابرشدن حجم مبادلات در بازار سرمایه است. به باور کارشناسان این اعداد ازجمله علائم سیاسی و اقتصادی‌ای هستند که روی موج انتخابات ریاست‌جمهوری در بازار سرمایه به حرکت درآمده‌اند. طبق سنت دور‌ه‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری، درزمان خداحافظی دولت‌ها پس از هشت‌سال فعالیت، بازار سرمایه با نزول مواجه می‌شد اما این بار نه‌تنها بازار سرمایه با نزول مواجه نشده بلکه میزان صعود بازار سهام تا حد زیادی پرشتاب و شگفت‌انگیز است. طبق آخرین آمار‌ها میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به 20درصد نزدیک شده که در طول تاریخ فعالیت بازار سرمایه بی‌سابقه است. بررسی میانگین بازده بازارهای مالی در چهارسال گذشته نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری دربازار سکه 528درصد، دلار 260درصد و بورس 442درصد بوده؛ یعنی، میانگین بازده مرکب بورس حدود52 درصد در سال بوده است. به این ترتیب آمار‌ها نشان می‌دهند که بازار سرمایه به ترکیب دولت آینده چشم امید دوخته است.

اثر مثبت متغیرهای سیاسی

حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه، درباره میزان تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس تهران گفت: تجربه 23سال گذشته نشان می‌دهد که ریزش شاخص بورس، قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در پایان عمر دولت‌ها، به خوبی قابل مشاهده است. او افزود: طبق سوابق موجود 9‌ماه قبل از تغییر دولت‌هایی که هشت سال برسر کار بوده‌اند، بازار سهام با نزول مواجه می‌شد. این روال در سال‌های 76-75 و همچنین 84-83 تکرار شده اما این بار بازار سهام برخلاف روال همیشگی، یک سال پیش از آغاز فعالیت دولت‌ جدید، در شرایط صعود قرار گرفته است. او در بیان دلایل این امر توضیح داد: پیش از این، برخی سرمایه‌گذاران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دادند با‌توجه به تغییر دولت، دارایی‌هایشان را در اوراق مالی سرمایه‌گذاری نکنند تا سیاست‌های دولت جدید عیان و آشکار شود.

خرازی تأکید کرد: البته چندماه قبل، پیش‌بینی من هم این بود که بازار سهام، باردیگر مطابق سنت گذشته، از نیمه دوم سال91 با افت مواجه شود و رویه دوره‌های قبل، در انتخابات ریاست‌جمهوری بازهم تکرار شود اما بنا به چند دلیل این اتفاق رخ نداد و بازار سهام برخلاف انتظار با صعود مواجه شد.

دلایل صعود

او در بیان دلایل صعود بازار سهام گفت: عمده‌ترین دلیل رشد شاخص، رشد سه‌برابری قیمت ارز در یک سال و نیم اخیر بود. این موضوع منجر به رشد سود سهام شرکت‌های صادرکننده فعال در بورس شد. او با اشاره به عامل دوم در صعود شاخص بورس تهران افزود: شخصا فکر می‌کنم بسیاری از سرمایه‌گذاران براین باورند که دولت آینده شرایط بهتری خواهد داشت. بازار سرمایه براین اعتقاد است که دولت آینده، دولتی است که اقتصاد را محور فعالیتش قرار خواهد داد. بنابراین در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که بازار سهام نسبت به تغییر دولت واکنش مثبت و امیدوارانه‌ای نشان می‌دهد. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند دولت آینده دولتی است که می‌تواند در ابعاد داخلی و خارجی گام‌های به‌مراتب بهتری بردارد.

آمارها چه می‌گویند؟

خرازی در بیان وضع فعلی بورس به آمار رسمی عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و توضیح داد: مهم‌ترین مولفه نشان‌دهنده عملکرد بازار سهام - قبل از شاخص بورس- آمار روزانه معاملات است. بررسی روند معاملات در بورس تهران و فرابورس نشان می‌دهد که ارزش روزانه معاملات در این دو بازار افزایش داشته و تا شش برابر رشد کرده است.او با بیان اینکه حجم دادوستد سهام در بورس و فرابورس افزایش یافته، تأکید کرد: این آمار یک علامت روشن است و به‌نظر می‌رسد با توجه به این آمار می‌توان گفت دیدگاه کلی بازار سهام نسبت به تغییر دولت مثبت است.

او درعین حال تأکید کرد: البته من نمی‌توانم به جای کل بازار صحبت کنم اما به‌عنوان کسی که 15سال در بدنه اجرایی، نظارتی و سرمایه‌گذاری بازار سرمایه فعالیت کرده‌ام می‌توانم بگویم که انتظار بخش بزرگی از فعالان بازار سرمایه، از دولت جدید کم‌کردن تنش‌های بین‌المللی و بازگرداندن اعتماد عمومی است.

انتظار صعود بازار سهام تا انتخابات

فردین آقابزرگی، مدیرعامل شرکت کارگزاری اطمینان سهم هم گفت: روند صعودی شاخص بورس ظرف ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت؛ چون فشار حرکت نقدینگی به سمت بورس تهران زیاد شده و حجم تقاضا برای خرید سهام رشد کرده است. او توضیح داد: با توجه به اینکه فعلا فرصت چندانی برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی وجود ندارد بخش زیادی از نقدینگی موجود در اقتصاد به سمت بورس و فرابورس حرکت کرده و این موضوع موجب شده تا فشار نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام به‌شدت افزایش یابد. به گفته او با ادامه چنین روندی شاخص کل بورس تهران، درصورتی ‌که اخبار مبهم و ناامید کننده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی مطرح نشود، ظرف هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت.

کد خبر 214097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز