دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: اعلام نامزدی برخی چهره‌های سیاسی در دقیقه 90 و تغییر ناگهانی در آرایش نیروهای سیاسی فعال در عرصه انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، بازار سهام را با ابهام تازه‌ای مواجه کرد.

طرح بورس

این رویداد منجر به افت شدید و کم‌سابقه شاخص بورس در مبادلات روز دوشنبه شد.به گزارش همشهری، در چنین شرایطی برخی سرمایه‌گذاران هم به‌دنبال نقد کردن دارایی‌های خود برای حضور در رقابت خرید سهام هلدینگ نفت و گاز تأمین بودند که قرار است امروز 5 درصد از سهامش در بورس تهران عرضه شود. گفته می‌شود این عرضه نیز یکی دیگر از دلایل تشدید روند ریزش شاخص بورس تهران در مبادلات دیروز بود.

طبق آمار رسمی منتشر شده، دیروز شاخص کل بورس تهران پس از مدت‌ها صعود با افت غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شد و با 550 واحد کاهش معادل 2.1درصد کاهش یافت. این بیشترین میزان نزول شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون است. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال بیش از 7هزار واحد رشد کرده بود.

هرچند بخشی از دلایل نزول شاخص در مبادلات دیروز ناشی از تصویب طرح حذف معافیت پالایشگاه‌ها از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی بود اما این امر فقط بخشی از سقوط ناگهانی شاخص‌ها را در مبادلات دیروز بورس تهران توجیه می‌کند. به‌نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل نزول شاخص بورس در مبادلات روز گذشته افزایش ابهام‌های موجود در مورد ترکیب و وزن جناح‌های سیاسی در آستانه رقابت یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است.

به باور ناظران آگاه در بازارسرمایه، تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری برای فعالان بورس پیچیده‌تر از قبل شده وحالا بازار سهام درفضای ابهام فرو رفته است. کارشناسان می‌گویند افزایش تعداد نامزدهای ریاست‌جمهوری در آخرین روز ثبت نام کاندیداها بازار سرمایه را وارد فاز تازه‌ای کرده است. به‌نظر می‌رسد فعالان بازار سهام تصمیم گرفته‌اند، تا زمان اعلام نام کاندیداهای نهایی و صاحب صلاحیت از سوی شورای نگهبان، به انتظار بنشینند. پیش‌بینی می‌شود درصورت درست بودن این تحلیل، بازار سهام دست‌کم تا پایان هفته با نزول و دست‌کم نوسان مقطعی مواجه شود.

کد خبر 214014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز