دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های زیاد، دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران با آثاری از کارتونیست‌های 89کشور جهان، از امروز در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش می‌یابد.

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران

در این دوره از بین 3200 اثر 514 اثر به بخش نمایشگاه دوسالانه راه یافته است. این نمایشگاه هر دو سال یک‌بار در فصل پاییز برگزار می‌شود و تا به حال 9 دوره آن برگزار شده‌ است. نهمین دوره آن آبان ۱۳۸۸ برگزار شد. اصغر امیرنیا، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی، صبح دیروز در نشست خبری به تأخیر چند ساله در برگزاری این دوسالانه اشاره کرد و گفت: تراکم برنامه‌ها و پرهیز از موازی‌کاری سبب شد که برگزاری این دوسالانه به سال92 موکول شود. اما با توجه به جایگاه عالی کاریکاتور ایران در دنیا تلاش کردیم که با وجود از دست رفتن زمان، ‌کیفیت آن حفظ شود و حضور آقای شجاعی نیز به جبران این خلأ از دست رفته کمک کرد. سرپرست مرکز هنرهای تجسمی درباره بودجه این دوسالانه و تأمین جوایز آن که به‌صورت دلار در بخش خارجی خواهد بود نیز گفت:‌ با وجود آنکه بانک مرکزی به ما وعده تأمین ارز براساس نرخ دولتی را داده بود اما بعد از مدتی اعلام کرد که قادر به پرداخت ارز دولتی نیست و مبلغ 36میلیون تومانی که طبق نرخ دولتی ارز درنظر گرفته بودیم به 110میلیون تومان افزایش یافت که این مبلغ را با استفاده از اسپانسر و راهکارهای دیگر تأمین کردیم. همچنین امسال تأخیر در برگزاری این دوره باعث انتقادات زیادی از سوی هنرمندان کاریکاتوریست شد چرا که سرنوشت 5 ستاره این دوسالانه، براساس مؤلفه‌های مختلفی ازجمله منظم برگزار شدن، ‌میزان جوایز، کیفیت برگزاری و... به رویدادهای کاریکاتور دنیا اعطا می‌شود. اما دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور، در این نشست اعلام کرد: با تلاش بسیار توانستیم این 5 ستاره را حفظ کنیم. در ادامه این نشست، سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، با ارائه آماری از این دوسالانه گفت: در این دوره 3200 اثر از هنرمندان 89کشور جهان به دبیرخانه رسید که ایرانی‌ها با 484 اثر بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در این دوره دارند. وی افزود: هنرمندان ایرانی در نخستین دوسالانه کاریکاتور تنها 11نفر بودند که افزایش این تعداد به 484 کاریکاتوریست نشان‌دهنده این است که این دوسالانه در ارتقای سطح کیفی هنر کاریکاتور تأثیرگذار بوده است.

شجاعی با اشاره به بخش‌های مختلف این دوسالانه گفت: دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران در 5 بخش برگزار می‌شود. ‌امسال بخش طراحی کاراکتر را با موضوع گربه ایرانی به بخش‌های دوسالانه اضافه کرده‌ایم که 77 اثر به این بخش از نمایشگاه راه یافته و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است. وی افزود: در بخش موضوعی دوسالانه با موضوع خرافه‌پرستی 126 اثر ارائه می‌شود، ‌در بخش آزاد 146 اثر و در بخش کمیک استریپ(کارتون‌های دنباله‌دار) هم که از دوره پنجم دوسالانه اضافه شده است، ‌64 اثر ارائه می‌شود و در بخش کاریکاتور چهره 107 اثر روی دیوار خواهد رفت. دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، به حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره از دوسالانه اشاره کرد و گفت: ترکیه با 56هنرمند، ‌برزیل با 46هنرمند، ‌اندونزی با 43هنرمند و چین با 23هنرمند در این دوره بیشترین تعداد هنرمندان را شامل می‌شوند و ایران نیز با 484هنرمند بالاترین میزان شرکت‌کننده را در این دوره دارد. شجاعی حضور هنرمندان زن را در این دوسالانه چشمگیر دانست و گفت: در این دوره 153‌کاریکاتوریست زن شرکت کرده‌اند که اتفاق نادری است .

کد خبر 213899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز