دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام طلسم هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شکست و نواهای محلی ایران از 29 تا 31 اردیبهشت در تهران و کرمان برگزار خواهد شد.

اجرای گروه موسیقی  در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

صبح دیروز نشست خبری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور بهمن کاظمی (دبیر جشنواره)، هادی منتظری (دبیر علمی جشنواره)، محسن رفیعی (دبیر اجرای جشنواره) و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد. البته عدم‌حضور علیرضا پاشایی، سرپرست دفتر موسیقی باعث شد که بسیاری از سؤالات اهالی رسانه بی‌جواب بماند. عدم‌حضور پاشایی در این نشست نکته‌ای بود که بهمن کاظمی به سرپرست دفتر موسیقی متذکر شده‌است. پاشایی که مدت کوتاهی است که هدایت دفتر موسیقی را عهده‌دار شده است در پاسخ به دبیر جشنواره گفته است که شما به سؤالاتی پاسخ بدهید که مرتبط با جشنواره موسیقی نواحی است. به همین دلیل تغییر ناگهانی محمدرضا درویشی در مقام دبیر جشنواره از جمله سؤالاتی بود که بی‌جواب ماند. کاهش 40درصدی بودجه و زمان اندک سؤالات اهالی رسانه از برگزار‌کنندگان این دوره از جشنواره بود.

گرچه این سؤال از کاظمی هم شد اما او پاسخ داد: من چهره‌ جشنواره‌ای نیستم و حدود 19سال بود که با دفتر موسیقی همکاری خاصی نداشتم اما امسال با توجه به شرایطی که ایجاد شده بود در برگزاری این جشنواره همکاری کردم تا اصالت‌های موسیقی نواحی آنگونه که هست به نمایش درآید.گرچه در هیچ دوره‌ای جشنواره موسیقی نواحی به‌صورت بین‌المللی برگزار نشده بود، اما آنطور که گفته شده جدایی محمدرضا درویشی از جشنواره به‌دلیل کمبود بودجه برای بین‌المللی کردن جشنواره بوده‌است. محسن رفیعی، مدیر اجرایی هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی نواحی هم به این نکته اشاره کرد و گفت: جشنواره امسال به‌دلیل کمبود بودجه در سطح ملی برگزار می‌شود و با حضور نداشتن کشورهای همجوار، جشنواره امسال بین‌المللی نیست.

دو سال پیش هفتمین جشنواره موسیقی نواحی پس از وقفه‌ای طولانی برگزار شد. اگر سال گذشته هشتمین جشنواره موسیقی نواحی برگزار نشد تا با کیفیت برگزار شود، اما تماس دفتر موسیقی با کاظمی برای دبیری او در اسفند‌ماه و اعلام دیرهنگام فراخوان برخلاف آن چیزی است که وعده آن از سوی مسئولان عدم‌برگزاری بموقع جشنواره موسیقی نواحی داده شده بود. کاظمی در این‌باره گفت: با محدودیت‌های زمانی‌ای که وجود داشت، سعی کردیم در این جشنواره اصالت موسیقی مناطق را نشان دهیم و نگاه‌های ما نسبت به آثار واقع بینانه بود.

پیش از این جهانگیر نصر اشرفی که دبیری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی را برعهده داشت، از سیاست‌های 3ساله این جشنواره در سال‌های آتی سخن گفت، اما به‌نظر می‌رسد که هشتمین جشنواره موسیقی نواحی با سیاست‌ و بخش‌های جدیدی روبه‌رو شده‌است. کاظمی درباره کم‌وکیف جشنواره هشتم گفت: در مورد سیاست‌های پی‌ریزی‌ شده باید بگویم اگر 6 دوره با یک سیاست خاص پی‌ریزی شده اما در دوره هفتم سیاست‌ها تغییر پیداکرده، قرار نیست ما سیاست تغییرکرده را دنبال کنیم. ما گروه‌ها را شناسایی کردیم و با همه آنها تماس گرفتیم. از سوی دیگر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی با کاهش 40درصدی بودجه نسبت به هفتمین جشنواره موسیقی نواحی برگزار می‌شود، زمان کم و بودجه کم باعث شده که دبیر جشنواره به اصالت، ارتباط علمی و تعامل با دیگر مراکز هنری توجه بیشتری بکند. او در ادامه گفت: براساس وضع موجود باید کیفیت را به‌گونه‌ای دیگر تعبیر می‌کردیم. در این جشنواره به اصالت‌ها توجه و سعی می‌کنیم ارتباط علمی جشنواره را با دانشگاه‌ها برقرار کنیم که بخشی از مخاطبان ما دانشجویان باشند. پیروز ارجمند، مدیر موسیقی حوزه هنری به ما لطف کرده و سالن سوره حوزه هنری را برای جشنواره در اختیار ما قرار داده است و میراث فرهنگی هم به ما کمک‌هایی کرده است. دبیر جشنواره بر مدیریت نتیجه گرا در شرایط خاص جشنواره موسیقی نواحی تأکید دارد و به همین دلیل اعلام می‌کند که در انتخاب گروه‌ها با نگاه تخصصی و با تکیه بر کیفیت‌ کار، هویت بومی انتخاب شده‌است. اگر بودجه کم جشنواره و زمان کمی که مسئولان برای جشنواره داشته‌اند نگران‌کننده است، اما کاظمی که سابقه پژوهش در موسیقی نواحی دارد به 2نکته تعامل سایر ارگان‌ها و تکیه بر تعداد کم گروه‌های شرکت‌کننده تأکید دارد و این عوامل را ازجمله عوامل تأثیر گذار در کیفیت می‌خواند.

هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به روایت آمار

16اردیبهشت‌ماه امسال پایان مهلت ارسال اثر به دبیر خانه جشنواره موسیقی نواحی اعلام شد به همین دلیل از زمان پایان فراخوان جشنواره تا برگزاری جشنواره تنها 13روز مهلت باقی است که در این مدت 200آثار رسیده بازبینی و انتخاب شد.
31 گروه در بخش گروه نوازی در تهران به روی صحنه خواهند رفت. این گروه‌ها مجموعا 48 اجرا را در 3سالن تالار وحدت، رودکی و سوره مهر حوزه هنری برگزار خواهند کرد. 3گروه از تهران به کرمان اعزام خواهند شد که درمجموع با گروه‌های موسیقی نواحی کرمان و اطراف این استان جمع اجراهای کرمان به 18 اجرا خواهد رسید.
مقام‌خوانی گروهی، مقام‌خوانی انفرادی، گروه نوازی و تکخوانی بخش‌های اصلی جشنواره هستند و بخش جنبی پیشکسوتان که شامل حال استادان پیشکسوت در عرصه موسیقی نواحی و مقامی می‌شود. این بخش به هنرمندانی اختصاص دارد که که در این عرصه زحمات زیادی متحمل شده‌اند، اما مهجور مانده‌اند.
9 نفر از این استادان پیشکسوت در مراسم پایانی که در تالار رودکی برگزار خواهد شد، تجلیل می‌شوند. سیدخیال یادگاری (کرمانشاه)، رسول زنگشاهی (سیستان)، شیخ مراد (ترکمن)، زرگانی (عرب)، حسن اسکندری (آذربایجان)، صمد حقیقی (تالش)، سهراب محمدی (خراسان شمالی)، علی شرفی (بوشهر) و سیدقدمیار حسینی(کرمانشاه) ازجمله هنرمندان پیشکسوتی هستند که تجلیل خواهند شد.
بخش جدیدی به نام آوای رهپویان نیز از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره است که شامل هنرمندان فعال در عرصه موسیقی نواحی و زیر 18سال است.

کد خبر 213895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز