گروه اقتصادی: اظهارنظرهای متناقض مبنی بر قطع یا کاهش میزان یارانه‌های نقدی و تکذیب همزمان آن از سوی رئیس‌جمهور و دبیرکارگروه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، باعث نشد تا کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از تصمیم خود کوتاه بیاید.

مجلس

چنانچه سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد: سقف منابع ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به میزان 50هزار میلیارد تومان تغییر نمی‌کند اما درباره میزان پرداخت یارانه نقدی به مردم و کمک به سایر بخش‌های تولیدی و سهم بخش درمان و بهداشت در صحن علنی مجلس تصمیم‌گیری نهایی می‌شود.

پیش از این محمد‌رضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر در حال مذاکره با مجلس برای اجرای گام بعدی هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و خواهان توافق با آنها هستیم، تأکید کرده بود: بهتر است که دست دولت برای ادامه اجرای گام اول باز باشد که البته هرگونه تغییری برای گام اول برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می‌کند یا اینکه مجلس اجازه اجرای گام دوم را بدهد، البته در این زمینه برای توافق با مجلس در کمیسیون تلفیق حضور خواهیم یافت.

وی با تأکید بر اینکه یارانه نقدی نه قطع می‌شود و نه کاهش خواهد یافت، گفت: نظر دولت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌هاست. افزایش مبلغ یارانه نقدی منوط به اجرای گام دوم است، در غیراین صورت با ادامه اجرای گام اول همان مبلغ یارانه نقدی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92گفت: تقاضای تجدیدنظر در سقف 50هزار میلیارد تومانی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در سال 92به تصویب کمیسیون نرسید و احتمالا درباره این موضوع در صحن علنی مجلس تعیین تکلیف می‌شود.

جعفر قادری با تأکید بر اینکه سقف پرداخت یارانه نقدی به مردم نمی‌تواند بیش از 45هزار و 500تومان باشد، تصریح کرد: کمیسیون تلفیق مصوب کرده که یارانه نقدی پرداختی به مردم بیش از یارانه فعلی نباشد اما در صحن علنی ممکن است در مورد سهم دولت و تولید از هدفمندی یارانه‌ها بحث‌هایی شود و تعدیلی در این رابطه صورت گیرد.

وعده تجدیدنظر در قانون یارانه‌ها

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به حضور رئیس مجلس در جلسه روز یکشنبه کمیسیون تلفیق، تصریح کرد: آقای لاریجانی توصیه‌هایی به کمیسیون داشتند؛ یکی اینکه با توجه به پایان سال دولت ممکن است دولت بعدی نگاه متفاوتی به هدفمندی داشته باشد، سعی کنید خیلی این قانون را دستخوش تغییر نکنید تا پرداختی به مردم تغییر نکند و اگر قرار است تغییری انجام شود براساس لایحه دولت بعدی باشد.

لاریجانی با تأکید بر ضرورت جدی‌تر‌شدن حمایت از تولید داخلی درخصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: باید در مورد نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت آینده تجدیدنظری داشته باشیم تا بدانیم گام بعدی چگونه برداشته شود و چه اصلاحاتی باید صورت بگیرد.

رئیس قوه مقننه افزود: با توجه به اینکه فقط چند‌ماه تا پایان دولت دهم باقی نمانده، بهتر است که شیوه پرداخت یارانه‌ها به همان صورت ادامه پیدا کند، زیرا جدا‌کردن دهک‌ها کار مشکلی است و چالش‌برانگیز می‌شود. وی تصریح کرد: نخستین اقدام مجلس پس از تشکیل دولت جدید این است که بحثی تخصصی بین مجلس و دولت درخصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام پذیرد تا قانون حمایت از تولید ملی به‌درستی انجام شود.

کد خبر 212850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز