یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: مجوزهای لازم برای تشکیل بورس نفت صادر شده است.

علی صالح آبادی در نشست تخصصی سردبیران و خبرنگاران واحد مرکزی خبر و پخش سیما با موضوع اصل 44، با بیان این مطلب افزود: بحث تشکیل بورس نفت از چند سال پیش مطرح شده است و وزارت نفت در دوره دولت سابق، مناقصه ای برگزار کرد تا این طرح با کمترین هزینه انجام شود که شرکت خدمات بورس با کنسرسیومی از خارج کشور، در این مناقصه برنده شد.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد که این شرکت ضمن بستن قرارداد با شرکت نفت این طرح را انجام دهد ولی منابع مالی لازم برای این موضوع فراهم نشد و در همان حد متوقف شد.

وی با اشاره به این که وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه بورس نفت، فراهم کردن بسترهای قانونی و صدور مجوزهای لازم است نه تاسیس آن، یادآور شد: با توجه به اهمیتی که بورس نفت برای دولت نهم داشت، این موضوع بار دیگر پیگیری شد و در سال 1384 مجوز تاسیس بورس نفت به وزارت نفت داده شد.

در سال 1385 نیز با وجود صدور این مجوز، شورای عالی بورس بار دیگر موافقت اصولی خود را با تشکیل بورس نفت به وزارت نفت اعلام کرد.

صالح آبادی با بیان این که شرکتی با عنوان بورس نفت در منطقه آزاد کیش تشکیل شده است، گفت : 80 درصد این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگان کارکنان وزارت نفت، 10 درصد متعلق به منطقه آزاد کیش و 10 درصد دیگر متعلق به بنیاد مستضعفان است که ما به وزارت نفت پیشنهاد کردیم این شرکت فعال شود و بورس نفت در قالب این شرکت راه اندازی شود تا پس از رسیدن به مرحله بهره برداری، سهام آن را در قالب بورس نفت عرضه کنیم.

وی افزود : دولت می تواند ساز و کارهای لازم را برای تطبیق بورس های کالایی با قانون انجام دهد و حتی این فرصت را برای این شرکت قائل شدیم که سهام آن پس از سودآور شدن به مردم عرضه شود و در مجموع سازمان بورس در این زمینه وظایف خود را انجام داده است و مراجع دیگر باید فعالیت های اجرایی را انجام دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص علت محور قرار گرفتن بورس در واگذاری های موضوع اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: یک شرکت برای ورود به بورس باید فرآیند پذیرش را طی کند و برای این منظور باید حداقل هایی را از نظر تعداد سهامداران، رعایت استانداردهای حسابرسی و سیستم مالی و حسابداری مطلوب، داشته باشد تا نام آن در تابلوی بورس درج شود و در نتیجه استاندارد و سطح شرکت های پذیرش شده با شرکت های غیر بورسی تفاوت دارد که این مساله برای سرمایه گذار سطحی از اطمینان را ایجاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به موظف بودن شرکت های بورسی به ارائه گزارش در فواصل زمانی سه ماهه خاطرنشان کرد: این شرکت ها باید همه اتفاقات مهم و موثر را به سازمان گزارش کنند تا به اطلاع سهامداران برسد و در نتیجه نوعی شفافیت اطلاعاتی ایجاد می شود که سهامداران می توانند همواره از اوضاع شرکت با خبر باشند.

صالح آبادی اجرای معاملات در سیستم رقابتی و شفاف را سومین ویژگی بورس توصیف کرد و گفت: سازمان بورس به طور روزانه بر معاملات نظارت می کند تا تبانی، دستکاری در قیمت و مسائل این چنینی وجود نداشته باشد و با توجه به ثبت سوابق همه معاملات در سامانه معاملات، در صورت بروز هر گونه شک و شبهه امکان بازخوانی سوابق وجود دارد و در نتیجه شفافیت چه در بخش اطلاعات و چه در بخش معاملات ایجاد می شود.

وی امکان نقد شوندگی سهم را از دیگر مزیت های بورس برای سرمایه گذاران توصیف کرد و گفت : فرایند قیمت گذاری و کشف قیمت در بورس به طور لحظه ای انجام می شود و تاثیر رویدادهای مختلف بر قیمت سهم به طور لحظه ای نمایش داده می شود و سهامدار می تواند ارزش سهام خود را در هر لحظه مشخص کند.

صالح آبادی درباره مزیت های بورس برای شرکت هایی که پذیرش می شوند، افزود : شرکت های بورسی می توانند در هر زمان که به منابع مالی جدید نیاز داشته باشند سرمایه خود را افزایش دهند و یا اوراق مشارکت منتشر کنند، ضمن این که در صورت عملکرد خوب شرکت بورسی، خوش نامی آن در گرفتن تسهیلاتی مانند وام موثر خواهد بود.

وی با اشاره به این که هم اکنون سه میلیون و 240 هزار سهامدار در بازار سرمایه کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: هم اکنون شش میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده اند و با ادامه واگذاری سهام عدالت به مردم تعداد سهامداران از مرز 20 میلیون نفر خواهد گذشت که این تعداد سهامدار، نیاز به آشنا شدن با بورس، فرهنگ سهامداری، مختصات بازار و نوسان های آن و حق و حقوق سهامداران دارند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر توجه به فرهنگ سازی در این زمینه یادآور شد : سهامداران باید با رفتار عقلایی و منطقی در بازار آشنا شوند و در زمان عرضه سهام شرکت های موضوع اصل 44 از امکان و فرصتی که برایشان فراهم شده است آگاه شوند تا با توجه به سرمایه خود، هم در توسعه اقتصادی کشور مشارکت کنند و هم از سود سرمایه گذاری خود بهره مند شوند.

صالح آبادی با بیان این که عرضه میلیون ها دلار سهم در بازار بدون اطلاع رسانی و آشنایی مردم با این فضا امکان پذیر نیست تاکید کرد: این حجم از خصوصی سازی و تعداد سهامداران به گونه ای است که امیدواریم رسانه ملی در امر فرهنگ سازی، سازمان بورس را مساعدت کند تا سیاست های اصل 44 به بهترین شکل ممکن اجرا شود و همه مردم از آثار این تحول بزرگ اقتصادی بهره مند شوند.

کد خبر 21279

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز