همشهری آنلاین: رضا طاهرخانی، کتاب سال سی را هویت کشورمان در جغرافیای سیاسی، اجتماعی،اقتصادی و ‌فرهنگی دانست که ایران معاصر را در قالب ۱۴۰۰ فریم عکس به شکل روزنگار از سال ۵۷ تا ۸۷ به تصویر می‌کشد.

کتاب عکاسی

به گزارش فارس، رضا طاهرخانی مؤلف کتاب سال سی درباره این کتاب که از جمله بزرگترین کتاب‌های مصور مرجع درباره تاریخ معاصر ایران است، توضیح داد: عکس‌های این کتاب مستند اجتماعی است و از سال 57 هر رویدادی که در تاریخ کشور ایران رقم خورده است در این کتاب دیده می‌شود به طور مثال سال 57 عکس‌های انقلاب اسلامی، سال 58 تلاش مردم برای تثبیت حاکمیت اسلامی، سال 59 جنگ تحمیلی، سال 61 پیروزی در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر،‌ پس از آن حضور منافقین و شکنجه‌هایی که می‌کردند و غیره،‌ البته گاهی راه‌اندازی یک کارخانه و یا اعزام یک کاروان ورزشی نیز در این سال‌ها اتفاق افتاده است که به این عکس‌ها نیز پرداخته شده است.

بنابراین چیدمان این عکس‌ها بر اساس تاریخ وقوع آن است.

طاهرخانی درباره چگونگی گردآوری عکس‌های این کتاب هم گفت:‌ حدود 5 میلیون فریم عکس از آرشیو روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و همچنین آرشیو شخصی عکاسان را تیمی 10 نفره از کارشناسان عکاسی بررسی و مطالعه کردند که در نهایت 1400 فریم عکس انتخاب شد و در این کتاب مورد استفاده قرار گرفت.

مؤلف کتاب سال سی این کتاب را حاصل 5 سال تلاش مستمر عنوان کرد و گفت: این پروژه از مهرماه سال 87 آغاز شد و تا سال 91 به نتیجه رسید.

البته این کتاب یک سال و نیم قبل از آن هم آماده ارائه بود ولی برای انتشار آن و سرمایه‌گذاری روی این کتاب با کش و قوس‌هایی رو به رو شدیم که نتیجه کار را به سال 91 کشاند.

طاهرخانی از تلاش‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برای تألیف و انتشار این کتاب قدردانی کرد و گفت:‌ انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس همان طور که در شناسنامه این کتاب نیز به آن اشاره شده است، کمک‌های بسیاری را در زمینه انتخاب عکس، داوری آثار و ...داشتند که قابل تقدیر است.

طاهرخانی درباره روتوش عکس‌ها هم توضیح داد: عکس‌های منتخب در طول 11 ماه ویرایش و روتوش شد چرا که بسیاری از آن‌ها مخدوش شده و برخی رنگ و رو رفته بود که به همین منظور تیمی 5 نفره یازده ماه روی این عکس‌ها کار انجام دادند تا به بهترین کیفیت برای انتشار برسد.

طاهرخانی درباره ابعاد بزرگ این کتاب و مشکل حمل ونقل آن توضیح داد: این کتاب در دو سایز ارائه شده است که سایز کوچک آن 13 در 13 است و حدود چهار کیلو وزن دارد و سایز بزرگ آن نیز حدود 9 کیلو وزن دارد که حمل و نقل آن آسان نیست ولی به هر حال مرجعی تصویری و سندی تاریخی است که باید برای آیندگان به یادگار بماند.

طاهرخانی با بیان این که این کتاب روزنگار مصوری از تاریخ معاصر ایران است، گفت: این کتاب همه رویدادهای معاصر ایران از سال 1357 تا سال 1387 را دربرمی‌گیرد.

او همچنین مخاطب این کتاب را همه اقشار مختلف مردم دانست و گفت: این کتاب را بیست گروه‌ از دانش آموزان و دانشجویان مطالعه کردند و اغلب معتقد بودند که عکس‌های آن جذابیت‌هایی دارد که به دور از هر گونه تفسیر و نوشته‌های ملال آور و تکراری،‌ آن‌ها را با رخدادهای سی سال بعد از انقلاب اسلامی آشنا می‌کند.

وی افزود: در این کتاب برای هر عکس شرح کوتاهی نوشته شده است و در فواصل هر سال نیز حدود یک صفحه متن نوشتاری به دو زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد که به کلیت رخدادهای آن سال اشاره شده است.

طاهرخانی درباره اهمیت این کتاب توضیح داد: ما هیچ کتابی نداشتیم که جغرافیای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی ما را به تصویر بکشد.

جغرافیای ایران تنها سواحل شمال کشور و بندرعباس و ... نیست بلکه ما تاریخ و جغرافیایی داریم که هویت ما را تشکیل می‌دهد و این کتاب هم با این هدف گردآوری شده است.

وی درباره عکس‌هایی که در کتاب سال سی به چاپ رسیده است، گفت: در این کتاب دو گونه عکس وجود دارد، عکس‌های شناخته شده‌ای که جز تاریخ این مملکت است و عکس‌هایی که بکر و ناب است و کمتر دیده شده است.

مؤلف کتاب سال سی ابراز امیدواری کرد که مسئولان فرهنگی کشور که بودجه‌های فرهنگی را در اختیار دارند با خردمندی بیشتری به فرهنگ و هنر کشور خدمت کنند.

وی تصریح کرد: بزرگترین مانع برای انجام کارهای بزرگ فرهنگی مدیران کوچکی هستند که نه خرد درک کارهای بزرگ را دارند و نه انگیزه‌ای برای کارهای بزرگ، آنها تنها به دوران مدیریت کوتاه مدت خود می‌اندیشند و متأسفانه بودجه های فرهنگی ما نیز منوط به امضای این افراد است.

کتاب سال سی از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج در نمایشگاه کتاب تهران ارائه خواهد شد که با 50 درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می‌شود.

این کتاب در قطع بزرگ 95 هزار تومان و در قطع کوچک 35 هزار تومان عرضه خواهد شد و علاقمندان می‌توانند برای خرید این اثر به نخلستان اوج در خیابان طالقانی- خیابان شهید مظفر شمالی مراجعه کنند.

کتاب «سال سی» حاوی 1400 عکس منتخب از میان بیش از 5 میلیون فریم عکس است که از سوی سازمان هنری رسانه ای اوج منتشر شده است و محمد حسین صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است.

در شورای سیاست‌گذاری این کتاب رضا طاهرخانی، محمد درودیان، فرهاد سلیمانی، سید احمد محیط طباطبایی، سید عباس میرهاشمی و مریم جلالی حضور داشته‌اند.

این کتاب همچنین در نمایشگاه کتاب تهران در غرفه نشر سریر به فروش می‌رسد.

 

کد خبر 212754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز