همشهری آنلاین: کتاب «تیترنویسی» نوشته دکتر مجید رضائیان، همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

تیترنویسی

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب تیترنویسی نخستین پژوهش نظری، تجربی در موضوع تیترنویسی است که در 13 فصل طراحی شده و حاصل سال‌ها تجربه و تلاش نویسنده در روزنامه‌نگاری، سردبیری و تیترنویسی در مطبوعات کشور است.

دکتر مجید رضائیان که خود از متخصصان رشته روزنامه‌نگاری است، تیترنویسی را تجربی‌ترین، ظریف‌ترین و در عین حال سخت‌ترین فرم روزنامه‌نگاری می‌داند که برای همه فرم‌های روزنامه‌نگاری از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه گرفته تا گزارش، یادداشت، سرمقاله و مقاله، و نقد به‌کار می‌رود.

وی در فصول مختلف کتاب ضمن بررسی ویژگی‌ها و ادبیات تیتر به تشریح 13 روش و تکنیک تیترنویسی می‌پردازد و با ذکر مثال‌ها و نمونه‌هایی از منابع مختلف، امکان درک فرآیندها و تکنیک‌های مورد استفاده در تیترنویسی را برای خواننده فراهم می‌آورد.

نویسنده در قسمتی از این پژوهش می نویسد : تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامه‌نگاری است و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می‌کنند. «تیتر» یا «میانبر رسانه‌ای» کار «نشان» و تحریک یا جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و باید با روان‌ترین و مؤثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند. به طوری که به خواندن به عنوان پیش‌زمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد. به عبارتی، اگر یک متن توسط مخاطب دیده شود، خوانده نشود، فهمیده شود؛ تیتر است.

در بخشی از کتاب در بحث «تئوری ربط» به تحقیقات «ویلسون و اسپربر» در این زمینه اشاره شده و این نکته مورد تأکید قرار گرفته است که تیترها باید به‌گونه‌ای طراحی ‌شوند که ربط بین متن‌ها و مخاطبان را بهینه سازند و خواننده را در فهمیدن بهتر متن یاری کنند. در واقع، رابطه بهینه میان متن و مخاطب به‌وسیله تیتر ایجاد می‌شود.

در این اثر، نویسنده نمونه‌هایی از تیتر مطبوعات و رسانه‌های داخلی را در قسمت‌های مختلف بحث بررسی کرده و در انتهای هر فصل‌ تمرین‌ها و پرسش‌هایی را برای خواننده تدارک دیده است تا با انجام آن‌ها به درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از مباحث مطروحه برسد.

این کتاب در 13 فصل عنوان‌بندی شده و شامل یادداشت ناشر، مقدمه، پیوست و واژگان انگلیسی به فارسی، به همراه منابع و نمایه است.

فصل‌های مختلف کتاب عبارتنداز:

تیترشناسی پیش از تیترنویسی، زبان تیتر، ساختار تیتر، اطلاعات، پیام و کارکردهای تیتر، ویژگی‌های تیتر، مکمل‌های تیتر، تکنیک‌های تیترنویسی، انواع تیتر، جایگاه تیتر در انواع و سبک‌های روزنامه‌نگاری، موسیقی در تیتر، تیترنویسی فرمی، تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی، تیتر و صفحه‌آرایی.

چاپ نخست کتاب تیترشناسی را دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با شمارگان 2000 نسخه، 192 صفحه، درقطع رقعی و با قیمت 7000 تومان منتشر و به بازار عرضه کرده است.

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به واحد فروش این دفتر و یا در ایام برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (11 تا 21 اردیبهشت ماه) به غرفه مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها واقع در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) راهروی 11، غرفه 7 مراجعه نمایند.

کد خبر 212661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار