پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: «هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم، جریان ورود اطلاعات مخدوش و کذب به فضای رسانه‌ای کشور از سوی جریان‌های خبری بعضا داخلی و عمدتا خارجی به اوج خود نزدیک‌تر می‌شود.»

president

به گزارش ایسنا، تابناک با ذکر این مقدمه ادامه داد: «یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت به نقل از ایرنای انگلیسی گزارش داده است که پایگاه خبری «ورلد نت دیلی» در خبری مدعی شده دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران توسط برخی نیروهای امنیتی به صورت موقت بازداشت شده است. این رسانه نزدیک به دولت همچنین اضافه کرده است که این خبر کذب در حالی روی خروجی این پایگاه خبری قرار گرفته که دارای تناقضات و دروغ‌پردازی‌های مکرر و متعدد است.

انتشار خبر احتمال وجود یک نوار که در آن سخنانی بین دو مقام کشوری در باره نتایج انتخابات سال 88 رد و بدل شده است و تکذیب آن توسط دفتر ریاست جمهوری، فارغ از صحت و سقم آن، از آنجا که فقط یک احتمال است و به راحتی منبع خبر می‌تواند مدعی شود که از یک احتمال سخن گفته است و نه یک امر واقعی، از جمله این اخبار است. اخباری که با ادعای وجود یک احتمال، در صدر رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و به راحتی شوکی رسانه‌ای در کشور ایجاد می‌کند و فضا را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کند تا جامعه در روزهای منتهی به انتخابات در مورد موضوعاتی که از قبل در مورد آن بحث در گرفته است، رادیکالیزه شود.

در چارچوب چنین دستور کاری، پس از انتشار احتمال وجود چنان نواری از سوی منابع داخلی، در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر بازداشت رئیس‌جمهور ایران، توسط برخی نهادها، در رسانه‌های خارجی منتشر شده است. اخباری که عمدتا با استناد به منابع مجهول داخلی همچون «منابع آگاه»، «افراد نزدیک به ماجرا»، «یکی از نزدیکان»، «یک مقام عالیرتبه که نخواست نامش فاش شود» و ... رسانه‌ای می‌شود؛ در حالی که بررسی دقیق ماجرا و جزئیات خبرهای منتشر شده در مورد بازداشت رئیس‌جمهور در یک روز خاص و یک ساعت خاص نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور در همان زمان، در مکان دیگری و مشغول کار دیگری بوده است.

انتشار و تزریق چنین اخباری در روزهای منتهی به انتخابات، روز به روز بیشتر خواهد شد و رسانه‌های خارجی به مدد توسعه سخت‌افزای و نرم‌افزاری و در پیش گرفتن یک رویکرد متحد و یکپارچه در ضدیت با منافع ایرانیان، چنین اخباری را ساعت‌ها و روزها در صدر اخبار منتشره خود قرار می‌دهند و تحلیل‌های متفاوت اما هم‌راستا را برای مخاطب عمدتا داخل ایران تهیه می‌کنند.

به نظر می‌رسد در روزهای پرشور پیش رو برای ایرانیان، هم رسانه‌های ایرانی لازم است تعهد بیشتری در انتشار اخبار داشته باشند و هم مسئولان با اطلاع‌رسانی به‌موقع فضای شبهه و تردید را از فضای سیاسی کشور بزدایند. شاید لازم است مسئولان دقت کنند که این گزاره که «هر مطلب ارزش پاسخگویی ندارد»، دردی را درمان نخواهد کرد چرا که انتشار یک خبر ولو کذب، تاثیر خود را بر بخشی از افکار عمومی خواهد گذشت.

دنیای امروز، دنیای رسانه‌هاست. رسانه‌ها یک ایده را مطرح می‌کنند، رشد می‌دهند و از آن بهره‌برداری می‌کنند. پس هر خبری ارزش بررسی و شفاف سازی را دارد.»

کد خبر 212146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز