پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم تاکید کرد که تقدیر از معلم در همه عرصه‌ها و همه حال باید در عمل صورت پذیرد.

به گزارش ایسنا، در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

لقد من الله علی المؤمنین إذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم یتلوا علیهم آیاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة وإن کانوا من قبل لفی ضلال مبین(آل عمران 164)

سپاس خداوندی که کسوت معلمی را بر شانه بهترین بندگان خود یعنی انبیاء قرار داد تا بشریت در پرتو خورشیدتعلیم و تربیت الهی همه استعداد هایش شکوفا و همه ی ظرفیت هایش شناسایی گردد و دیگر سپاس بهر آن است که پیامبر اعظم(ص) افتخار «معلمی» را مهمترین رسالت خویش برمی شمارد(انی بعثت معلما) و جای بسی خوشبختی و مباهات است که هفته گرامی داشت معلم را در شرایطی آغاز می کنیم که آموزش و پرورش در سایه تلاش های خستگی ناپذیر به موفقیت های بزرگی چون تصویب و رونمایی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش دست یافت. سندی که در راستای معارف ناب اسلام وسیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و برگرفته از اندیشه های بلند امام (ره) و خلف صالحش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تدوین گردید. سندی که مقام معظم رهبری در فرازی از بیانات امید بخش خود در دیدار با معلمین نمونه سال 91 از آن تحت عنوان نسخه ای شفا بخش یاد کردندکه بند بند آن باید به دقت بررسی و اجرا گردد و تاکید مجدد معظم له برآن در سیاست های ابلاغی خویش آن هم در طلیعه هفته معلم، افتخاری بس عظیم و سترگ برای آموزش و پرورش محسوب می گردد.

همچنین تصویب و ابلاغ برنامه درسی ملی که پس از 33 سال، برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش ، نقطه عطفی بی بدیل پدید آورد تا به عنوان نقشه راه تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان نظام آموزشی قرار گیرد و سنگ بنایی مستحکم در امر تعلیم و تربیت برجای گذارد که بتواند دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه رهنمون گردد. در این راه صد ها طرح و برنامه به مورد اجرا گذاشته شد که مولودی خجسته چون تاسیس دانشگاه فرهنگیان تنها یکی از ثمرات آن است. این دانشگاه که از مطالبات جدی معلمان بود دربهمن ماه سال 91 با 25 هزار دانشجو در 64 پردیس استانی کار خود را آغاز نمود تا خلاء وجودی معلمانی متعهد و متخصص را برای همیشه برطرف نماید.

تقارن آغازین روز از هفته گرامی داشت معلم که به نام متفکری فرزانه و فیلسوف شهیر زنده یاد مطهری مزین شده است، می‌تواند در کنار شهیدانی چون رجایی و باهنر و 4900 شهید فرهنگی به عنوان بهترین اسوه و الگو برای آحاد مختلف جامعه از جمله دانش آموزان معرفی شوند ، شهید مطهری علاوه بر مجاهدت و تلاش کم نظیر در فراگیری علوم مختلف، به عنوان حلقه اتصال میان فرهنگیان، حوزه و دانشگاه، نقشی کم نظیر در روشنگری و تهذیب نفس و انتقال مفاهیم و ارزش‌های والای دینی به آحاد جامعه به ویژه در میان فرهنگیان و جوانان ایفا نموده است.

گرچه بر اهل خرد پوشیده نیست که تقدیر از معلم در همه عرصه ها و همه حال باید صورت پذیرد، زیرا همه مدیون زحمات معلم هستند و همواره باید قدردان زحمات این قشر فرهیخته باشند، اما هفته معلم فرصت مغتنمی پدید می آورد تا با مرور زحمات این پیام آوران آگاهی و این آفرینندگان زیبا ترین جلوه های عشق و ایثار، تقدیر و تجلیل ویژه به عمل آید. بی گمان واژه « معلم » به تنهایی با یک دنیا قداست و معنویت همراه است، این جایگاه و منزلت از آن روست که تعالی و پیشرفت دنیوی و اخروی انسان، بویژه در مسیر تکامل به سوی الله، در گرو تجهیز وی به نورعلم و دانش به منظور درک و فهمی شایسته از اسرار نهان خود ، جهان پیرامون و رابطه بین آن ها است. به همین دلیل، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز که ملهم از ارزش های والای دینی است، جلوه‌ ویژه‌ای به این مقوله بخشیده و محوریت کار را بر عهده معلم نهاده است.

اکنون که در آستانه هفته بزرگداشت معلم به عنوان سازندگان فردای جامعه که مهندسی رفتار و شخصیت نسل های آینده را بر عهده دارند قرار گرفته ایم، برخود فرض می‌دانم این ایام را به تمامی فرهنگیان عزیز که در پرتو شمع وجودشان ، رهروان طریقت علم و دانش، به سر منزل مقصود که همانا فتح قله های دانایی ، توانایی و معنویت است رهنمون می شوند و عمر پربرکت خویش را خالصانه در کسوت مقدس معلمی وقف خدمتگزاری به این نظام مقدس نموده‌اند، تبریک و شادباش عرض نمایم.

بدون تردید تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در افق 1404 در درجه اول نیازمند تغییر نگاه مسئولان و آحاد جامعه به معلم به عنوان پژوهشگر همطراز با مقام شامخ معلمی دانشگاه است، چرا که معلم مولد سرمایه اجتماعی است و هیچ تولیدی در کشور زیباتر از تولیدات آموزش و پرورش نیست ، تا در سایه این تحول عظیم، معلمین دغدغه ای جز تعلیم و تربیت نداشته باشند و عزم خویش را برای یک جهش بزرگ علمی و رهایی از سلطه علمی بیگانگان جزم نموده و در راه کسب مرجعیت علمی و معنوی جهانی از هیچ کوششی فرو گذار ننمایند.

همچنین در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، یقین داریم که فرهنگیان عزیز نیز در کنار ملت غیور ایران با شرکت فعال در انتخابات پیش رو حماسه ای دیگر از اتحاد، همدلی و ولایتمداری تو ام با بصیرت خود را به رخ جهانیان کشیده و در سایه عنایات الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عج)، در سالی که به حماسه سیاسی- حماسه اقتصادی مزین گشته، جامعه اسلامی ما همواره از برکات وجودی شما عزیزان در فتح قله های رفیع علمی و معنوی و کسب مرجعیت جهانی بهره مند گردد.

کد خبر 212114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز