گروه شهرستان‌ها- محمدخادمی: مشکلات ترافیک این روزها گریبانگیر بیشتر شهرهای پرجمعیت کشور شده است.

نخستین مونوریل کشور روی ریل مشکلات

شهر قم نیز از این موضوع مستثنی نیست. از همین‌روطرح ساخت مونوریل شهرقم نخستین بار در کشور از سوی دولت در قالب طرح‌های مهرماندگار به اجرا در آمده است، تا با بهره‌برداری از آن مشکل ترافیک این شهر برطرف شود و خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به شکل مناسب تری صورت گیرد. اما بعد از سه سال از آغاز فعالیت عمرانی این طرح، زائران و شهروندان قمی چشم انتظارند تا ببینند 300 ستون بتنی 12متری این طرح که در رودخانه قمرود به طول حدود8کیلومتر از پارک سوار شمالی قم تا پارک سوار جنوبی حرم مطهرساخته شده، چه زمانی و به چه شیوه خدمات رسانی‌اش را آغاز می‌کند. از سوی دیگر قرار گرفتن ستون‌های ریل این طرح درمسیررودخانه، ساخته نشدن آن در مسیر پر رفت وآمد شهر قم و از بین رفتن منظره حرم حضرت معصومه(س) از جمله چالش‌های اجرای این طرح به شمار‌ می‌رود.

روگذر اتوبان قم-کاشان

سخنگوی شورای شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: از زمان راه‌اندازی این طرح تاکنون آنقدر درباره مشکلات راه‌اندازی این طرح عمرانی، آن هم به این شیوه، سخن گفته‌ام که موضوع برای خودم هم تکراری شده است. حسن بختیاری می‌گوید: پیگیری‌های مشکلات ساخت مونوریل از سوی رئیس شورای استان انجام شده است. این عضو شورای شهر قم درپاسخ به این سؤال که زمان بهره‌برداری این طرح چه زمانی اعلام شده است؟ پاسخ می‌دهد: قرا ر است قطعه اول این طرح از پارک سوار شمالی تا اتوبان قم -کاشان در شش ماه اول سال‌جاری راه‌اندازی شود اما هنوز فعالیت‌های عمرانی زیادی برای بهره‌برداری آن باقی مانده است. وی درپاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه این مونوریل به چه شکل از اتوبان قم -کاشان عبورخواهد کرد؟ می‌گوید: فاز نخست مونوریل قم از پایانه شمالی تا میدان مطهری به طول 7/4کیلومتر در حال اجراست و نسبت به زمان بندی طرح مقداری عقب است، اما برای ادامه مسیرکه فاز دوم این طرح از روی اتوبان قم-کاشان به شکل پل روگذر ریل‌ها به هم متصل می‌شود، که هنوز این پل نیز راه‌اندازی نشده است.

درجریان تخلفات

رئیس شورای استان قم نیز در این باره معتقد است: اجرای این طرح به شکل کارشناسی شده نبوده است.
محمد رضا باقرپناهی می‌افزاید: از همان ابتدا با اجرای این طرح به این شکل مخالف بودیم، چرا که این مونوریل دردی را از ترافیک شهرقم برطرف نمی‌کند و تنها برای توریست‌ها و زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این طرح در مسیر پرترافیک این شهر ساخته نشده است.

وی ادامه می‌دهد: موضوع کارشناسی نشدن این طرح را به سازمان بازرسی کشور اطلاع داده‌ایم. کارشناسان سازمان بازرسی کشوری نیز در تحقیقاتی که انجام داده‌اند در 40 صفحه به شکل خلاصه ایراداتی را به این طرح گرفته‌اند و نهایتا موضوع به دادستان استان قم اعلام شده است. به گفته رئیس شورای این استان قرار بود طبق مصوبه شورای ترافیک کشور در شهر قم دو خط مترو(a و b) ساخته شود که متأسفانه خطb حذف شده است و به جای آن طرح مونوریل در دستور کار مسئولان اجرایی قرار گرفته است.

آنطور که باقرپناهی به خبرنگار ما می‌گوید ساخت این مونوریل در مسیر رودخانه قمرود قرار دارد، از همین رو سازمان آب منطقه‌ای قم نیز به‌دلیل اینکه حریم این رودخانه رعایت نشده است، شکایتی را در این خصوص مطرح کرده ‌است. وی با اشاره به نازیبایی منظر‌شهری در نتیجه اجرای این طرح خاطرنشان می‌کند: این مونوریل در مقابل حرم حضرت معصومه(س) ساخته شده است به همین منظور باید به زیباسازی این طرح در این محل توجه ویژه‌ای شود.

این عضو شورای شهر قم تصریح می‌کند: اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد تخلف در روش ساخت این طرح که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی استان قم به‌حساب می‌آید، وجود دارد. باقرپناهی درادامه صحبت‌هایش می‌گوید: سال 88 محمد رویانیان که مسئولیت ستاد تبصره13 را برعهده داشت، وعده داده بود این طرح ظرف مدت 16 ماه به بهره‌برداری برسد که متأسفانه سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد و هنوز مردم و زائران این شهر چشم‌انتظار راه‌اندازی آن هستند. گفتنی است دولت نهم که قبل از روی کار آمدن و در زمان تصدی شهرداری تهران تلاش داشت ساخت مونوریل را در پایتخت عملی کند، بعد از ناکام ماندن در این منظور تلاش گسترده‌ای برای ساخت این پروژه حمل‌ونقل تفریحی در یکی از شهرهای کشور آغاز کرد که نهایتا شهر قم برای احداث نخستین خط مونوریل کشور انتخاب شد.

کد خبر 211929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز