همشهری آنلاین: واتیکان‌ از حق‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در برخورداری‌ از فناوری‌ هسته‌ای‌ صلح‌آمیز دفاع‌ کرد‌.

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از واتیکان‌، پاپ‌ بندیکت‌ شانزدهم‌ در دیدار با سید محمد خاتمی‌ رئیس‌ مؤسسه‌ بین‌المللی‌ گفتگوی‌ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح‌ کرد: ایران‌ مانند دیگر کشورهای‌ جهان‌ باید بتواند از انرژی‌ صلح‌آمیز هسته‌ای‌ استفاده‌ کند.

رهبر کاتولیک‌های‌ جهان‌ با اشاره‌ به‌ آزادی‌ مذهبی‌ در ایران‌ گفت‌: در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ همزیستی‌ و احترام‌ میان‌ ادیان‌ الهی‌ وجود دارد.

پاپ‌ تصریح‌ کرد: من‌ می‌دانم‌ اقلیت‌های‌ مذهبی‌ در ایران‌ در پارلمان‌ نماینده‌ دارند و حق‌ و حرمتشان‌ مورد احترام‌ است‌.

پاپ‌ بندیکت‌ شانزدهم‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ افزایش‌ تنش‌ و مشکلات‌ سیاسی‌ و امنیتی‌ در عراق‌ افغانستان‌ لبنان‌ و فلسطین‌ اشغالی‌ و نقش‌ ایران‌ در کمک‌ به‌ آرامش‌ در منطقه‌ گفت‌: اروپا به‌ خوبی‌ از قدرت‌ ایران‌ در منطقه‌ آگاه‌ است‌ و این‌ کشور با تکیه‌ بر سنت‌ صلح‌جویانه‌ خود می‌تواند نقش‌ مهمی‌ در حل‌ بحران‌های‌ منطقه‌ ایفا کند.

سید محمد خاتمی‌ نیز در این‌ دیدار گفت‌: امروز باید مسلمانان‌ و مسیحیان‌ و دیگر ادیان‌ الهی‌ با تاکید بر مشترکاتشان‌ و همچنین‌ تهدیدهای‌ مشترک‌ بکوشند در مقابل‌ ناامنی‌ و خشونت‌ با هم‌ وحدت‌ کلمه‌ داشته‌ باشند‌.

وی‌ افزود: فقدان‌ محبت‌، مهر و عدالت‌ در جهان‌ منشأ مشکلات‌ بزرگی‌ برای‌ کل‌ بشریت‌ شده‌ است‌.

رئیس‌ مرکز گفتگو فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با تأکید بر حق‌ ایران‌ برای‌ داشتن‌ انرژی‌ صلح‌آمیز هسته‌ای‌ تصریح‌ کرد: اعمال‌ معیارهای‌ دو گانه‌ و غیر عادلانه‌ از واقعیات‌ مشکل‌ساز است‌.

خاتمی‌ در مورد مشکلات‌ فلسطین‌ گفت‌: باید اذعان‌ کرد آنچه‌ تا کنون‌ به‌ عنوان‌ طرح‌ های‌ صلح‌ برای‌ فلسطین‌ مطرح‌ شده‌ عادلانه‌ نبوده‌ است‌ و کسانی که‌ مدعی‌ اجرای‌ این‌ طرح‌ها بودند بی‌طرف‌ و منصف‌ نبوده‌اند.

وی‌ تصریح‌ کرد: چگونه‌ می‌توان‌ تصور کرد که‌ میلیون‌ها انسان‌ حق‌ بازگشت‌ به‌ وطن‌ خود را نداشته‌ باشند و هویت‌ و تاریخشان‌ به‌ کلی‌ نفی‌شود و در عین‌ حال‌ انتظار صلح‌ را از انان‌ داشت‌.

خاتمی‌ همچنین‌ با انتقاد از ادامه‌ اشغال‌ عراق‌ توسط آمریکا و متحدانش‌ گفت‌: اشغال‌ عراق‌ موجب‌ گسترش‌ ناامنی‌، افراط‌گرایی‌، تروریسم‌ و کشتار صدها هزار نفر از مردم‌ بی‌گناه‌ این‌ کشور شده‌است.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی‌است، رئیس‌ مؤسسه‌ بین‌المللی‌ گفتگوی‌ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در پایان‌ این‌ دیدار با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ واتیکان‌ نیز دیدار و گفتگو کرد.

کد خبر 21174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز