جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت‌کنندگان در نشست کشورهای همجوار عراق در شرم‌الشیخ در بیانیه‌ پایانی این نشست بار دیگر بر ضرورت حفظ حاکمیت عراق، وحدت منطقه‌ای و استقلال سیاسی این کشور تأکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، در بیانیه‌ پایانی نشست کشورهای همجوار عراق در شرم‌الشیخ مصر بار دیگر بر ضرورت تحکیم وحدت، بازگرداندن ثبات داخلی و تحکیم مذاکرات سیاسی فراگیر جهت تحقق صلح ملی و حمایت ازحاکمیت و استقلال عراق تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان در این نشست پایبندی خود را به تعهداتشان در قبال عدم دخالت در امور داخلی عراق و رابطه با این کشور بر اساس حسن همجواری اعلام کرده و تعیین نظام سیاسی و ساخت آینده این کشور را حق طبیعی مردم عراق دانستند.

در این بیانیه هم چنین بر ضرورت ایجاد راه‌حل‌های مناسب و میانه جهت از بین بردن درگیری‌های موجود در عراق و تایید اقدامات دولت منتخب عراق جهت تحقق هر چه سریعتر اهداف مردم این کشور در ایجاد عراقی آزاد، مستقل، متحد و فدرالی تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین مشارکت مسالمت آمیز اقشار مختلف مردم عراق در روند سیاسی این کشور حق مسلم آنها اعلام شده است.

کشورهای همجوار عراق در بیانیه‌ پایانی خود تمامی اقدامات تروریستی در این کشور که علیه غیر نظامیان، سازمان‌ها و موسسات دولتی و اماکن مقدسه صورت می‌گیرد را محکوم کرده و پایان هر چه سریعتر این اقدامات جنایتکارانه را جهت کاهش مشکلات مردم، حفظ جان مردم بیگناه و احترام به حقوق بشر خواستار شدند.

شرکت‌کنندگان در این نشست هم چنین پایبندی خود را به تعهداتشان در قبال قوانین بین‌المللی به ویژه حقوق بشر و تمامی قطعنامه‌های صادره از سوی شورای امنیت در ارتباط با مبارزه با تروریسم اعلام کرده و بر حمایت خود از مردم عراق جهت مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

در این بیانیه از اقشار مختلف مردم عراق خواسته شده تا در روند سیاسی عراق حضوری فعال داشته باشند. کشورهای همجوار عراق همچنین از دولت عراق خواستند تا به تعهدات خود در قبال حمایت از مردم این کشور در رویارویی با خشونت‌های طایفه ای و نژادی پایبند باشند.

در بیانیه پایانی این نشست همچنین بر ضرورت حل مشکل طایفه‌ای، خلع سلاح شبه نظامیان و گروه‌های مسلح غیر قانونی تاکید شده است.

شرکت کنندگان در نشست شرم‌الشیخ پیشرفت به وجود آمده در عراق در راستای تحکیم وحدت ملی و ثبات داخلی را ارزشمند دانسته و بر ضرورت حفظ این پیشرفت‌ها تاکید کرده‌اند.

در این بیانیه هم چنین بر حمایت کشورهای همجوار از تلاشهای دولت عراق جهت ایجاد امنیت در این کشور و اهمیت نقش سازمان ملل در عراق و نیاز به تحکیم و تقویت این نقش در هماهنگی‌های بین‌المللی برای کمک به عراق و تایید روند سیاسی و صلح ملی در این کشور تاکید شده است.

در این بیانیه هم چنین به نقش اتحادیه‌ عرب در فعال سازی طرح‌های این اتحادیه جهت برقراری صلح ملی و دعوت به ازسرگیری مذاکرات در راستای طرح صلح آشتی ملی تحت نظارت اتحادیه‌ی عرب در نزدیک‌ترین زمان ممکن اشاره شده است.

این بیانیه همچنین از نقش فعال سازمان کنفرانس اسلامی در تحکیم روند سیاسی عراق و نقش موثر این سازمان در تشویق احزاب عراقی در ایجاد تسامح ملی و دینی استقبال شده است.

بیانیه پایانی نشست کشورهای همجوار عراق هم چنین ضمن تاکید بر تلاشهای مداوم این کشورها در برگزاری نشست‌های مختلف جهت بررسی تحولات سیاسی و امنیتی عراق و ایجاد راه‌کارهای لازم جهت کمک به تحقق ثبات و امنیت این کشور و وحدت و سلامت ارضی آن ابراز امیدواری کرده که گام‌های موثرتری در نشست‌های آینده این کشورها اتخاذ شود.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت محاکمه آن دسته از اعضای نظام سابق عراق که در جریان جنگ علیه کویت و ایران مرتکب جنایات ضد بشری و جنگی شده‌اند، تاکید شده است.

شرکت کنندگان در این نشست هم چنین رضایت خود را از افزایش دخالت‌ها و میانجیگری‌های سازمان ملل در خصوص عراق در جریان کنفرانس شرم‌الشیخ در نوامبر سال 2004، کنفرانس بروکسل در ژوین 2005 و نشست اخیر بغداد در ماه مارس 2007 اعلام کردند.

کشورهای همجوار عراق همچنین آمادگی خود را برای ادامه مشارکت‌هایشان در خصوص طرح‌های مختلف برای کمک به امنیت و ثبات عراق اعلام کردند.

در این بیانیه بر ضرورت تشکیل یک گروه کاری بلندپایه جهت تحقق پیشرفت در اجرای نتایج این نشست با همکاری دولت عراق تاکید شده است.

بیانیه پایانی نشست شرم‌الشیخ هم چنین مبارزه با تروریسم را همسو با قوانین بین‌المللی بهترین راه جهت تضمین حاکمیت و تحکیم صلح ملی در عراق و کاهش مشکلات مردم این کشور دانسته است.

در این بیانیه هم چنین بر ضرورت کمک به دولت عراق در بازسازی نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور و توسعه توانمندی‌ و کارایی این نیروها تاکید شده است.

شرکت کنندگان در نشست شرم‌الشیخ هم چنین حمایت خود را از تلاشهای دولت عراق جهت تسریع در تجهیز و آموزش نیروهای عراقی اعلام کرده و این امر را جهت فراهم آوردن شرایط لازم برای واگذاری مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای عراقی و خروج نیروهای چند ملیتی از عراق موثر دانسته‌اند.

در این بیانیه از مقامات عراقی خواسته شده تا گام‌های سازنده‌ای را در خصوص بازنگری قانون اساسی و دیگر قوانین مهم عراق از جمله قانون بعث زدایی اتخاذ کنند.

شرکت کنندگان در این نشست دولت عراق را مسوول اداره امور این کشور دانسته و در عین حال آمادگی خود را برای حمایت از این دولت جهت تحقق نظام سیاسی دموکرات در عراق و حکومت متحد ملی اعلام کرده و مشارکت اقشار مختلف عراق در روند سیاسی را اساس ساخت عراق جدید دانستند.

شرکت‌کنندگان در نشست شرم‌الشیخ در بیانیه پایانی خود موافقت خود را با ایجاد گروه‌های کاری به ریاست دولت عراق و دیگر کشورها بنا به درخواست دولت عراق جهت ارایه کمک‌های فنی در زمینه انرژی، برق، امنیت، حمایت از مرزهای مشترک و کمک به آوارگان عراقی در داخل و خارج از این کشور اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته شده تا به تعهدات خود در قبال قوانین حقوق بشر بویژه در حمایت از آوارگان عراقی و کمک به کشورهای همجوار در رفع احتیاجات آوارگان عمل کنند.

در این بیانیه همچنین از تلاشهای کشورهایی همچون سوریه و اردن که میزبان آوارگان عراقی هستند تقدیر شده و شرکت کنندگان در این نشست آمادگی خود را برای ارایه کمک‌های هر بیشتر جهت کاهش مشکلات آوارگان عراقی اعلام کردند.


همسایگان عراق هم‌چنین روزجمعه 14 فروردین در اجلاس شرم‌الشیخ بیانیه‌ای را به بحث و تبادل نظر گذاشتند که به موجب آن وعده داده شده در ازای حمایت از دولت عراق، این کشور باید سنی‌های عرب را بیش از پیش در روند سیاسی خود منظور کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش‌نویس بیانیه‌ 6 صفحه‌‌ای اجلاس شرم‌الشیخ اعلام می‌دارد که شرکت‌کنندگان این اجلاس متعهد می‌شوند که مادامی که دولت عراق نسبت به حقوق بنیادی همه‌ شهروندان عراقی در مشارکت مسالمت‌آمیز در روند سیاسی کشورشان از مجاری نظام سیاسی خود اطمینان خاطر دهد، از این دولت حمایت خواهند کرد.

بیانیه‌ حمایت از دولت عراق پس از آن مطرح شد که شرکت‌کنندگان اجلاس روز پنجشنبه با طرحی بلندپروازانه برای برقراری امنیت و ثبات درعراق موافقت کردند.

این برنامه تحت عنوان "پیمان بین‌المللی با عراق" شامل یکسری معیارها و الزامات جهت برقراری ثبات در عراق و ایجاد کشوری یکپارچه و دوکراتیک ظرف 5 سال می‌باشد.

طرح مذکور همچنین در برگیرنده‌ راهکارهای کمک بین‌المللی به عراق نظیر لغو بدهی‌های دولت این کشور است اما در عین حال تعهدات سنگین و سختی را بر دوش دولت بغداد قرار می‌دهد که تداوم اصلاحات از طریق افزایش نقش سنی‌های عرب در روند سیاسی کشورشان ازجمله این تعهدات است.

کد خبر 21140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز