بیرجند: 15آذر‌ماه سال گذشته در استان خراسان جنوبی در شهر زهان زلزله‌ای رخ داد که 45روستای این استان را دچار آسیب کرد و خسارات 30تا 100درصد واحدهای مسکونی موجب شد تا بسیاری از ساکنین این مناطق چادر نشین شوند.

زلزله

به گفته مسئولان بیش از دو هزار واحد مسکونی در این مناطق آسیب دیده و نیازمند بازسازی بودند اما با گذشت حدود پنج‌ماه از زلزله زهان در استان خراسان ‌جنوبی ساخت و ساز‌ها روند خوبی ندارد و شاید برخی هنوز آغاز هم نشده است و مردم زلزله زده و چادر نشین مناطق شاج، حسین آباد پدمرود و دیگر روستاهای آسیب دیده در هیاهوی وقوع زلزله در سایر مناطق کشورمان گم شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهربا بیان اینکه هنوز تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده استان ابلاغ نشده است، گفت: 250میلیارد ریال تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده استان که مصوب هیأت دولت است هنوز به بانک‌های استان ابلاغ نشده و این مردم را در گرفتن تسهیلات دچار تردید کرده است. محمد علی آخوندی با بیان اینکه تسهیلات بلاعوض برای زلزله‌زدگان استان ابلاغ شده و به‌حساب بنیاد مسکن واریز شده است، بیان کرد: این تسهیلات از طریق بنیاد مسکن به مبلغ دو میلیون تومان برای هر خانوار در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. به گفته وی دو هزار نفر در استان خراسان جنوبی تسهیلات بلاعوض دو میلیون تومانی دولت را دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: 10میلیارد ریال کمک عمرانی(به‌منظور بازسازی شبکه‌های آب، برق، مساجد، مدارس و...) نیز در اواخر سال گذشته به استان ابلاغ شد که به‌حساب دستگاه‌های ذی‌ربط واریز شده است.

ضرورت تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده اهر

فرماندار اهر تسریع در عملیات اماکن روستایی نیمه تمام مناطق زلزله زده را ضروری برشمرد. به گزارش ایسنا در جلسه مسئولین ستادهای معین بنیاد مسکن مستقر در شهرستان اهر، رضا صدیقی گفت: مسئولین دست‌اندرکار باید تدابیری اتخاذ کنند که با مشارکت مردم ساخت اماکن مسکونی نیمه‌تمام از سرعت ساخت قابل‌توجهی برخوردار شود.

وی گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده ستادهای معین موظف شده‌اند که درصورتی که اهالی به‌طور داوطلبانه اقدام به ساخت اماکن خود کنند، کلیه تسهیلات اعطایی از محل اعتبارات مناطق زلزله زده به‌خود اهالی داده شود تا این افراد با انگیزه بیشتر با نظارت بنیاد مسکن اقدام به ساخت و تکمیل اماکن مسکونی خود نمایند. وی گفت: کلیه روستاییانی که پرونده ساخت اماکن روستایی آنها به ستادهای معین واگذار شده در اسرع وقت اقدام به انجام تعهدات خود کنند. رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان اهر گفت: با هماهنگی‌های انجام شده و برگزاری جلسات مکرر با ستاد معین استان تهران مستقر در شهرستان اهر مقرر شد این ستاد طبق روال سال گذشته کار آوار‌برداری اماکنی که بر اثر زلزله تخریب شده و عملیات نوسازی آنها در سال‌جاری آغاز می‌شود را با همکاری شهرداری انجام دهد و براساس روال قبلی پروانه ساختمان صادر و با معرفی ستاد معین از تسهیلات بانکی ویژه زلزله بهره‌مند شوند.

کد خبر 210605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز