چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

مریم‌‌السادات محمدی: همیشه این شانس وجود ندارد که یک مدل در حال ساخت را از نزدیک مشاهده کنید.

بازی‌هاى المپیک اغلب تسریع‌کننده تغییراتی است که شاید در حال حاضر محسوس نباشد، اما یک دهه بعد اثر آن به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. 462روز.

مسئولان کشور چین در حالی که تا شروع مسابقات المپیک پکن وقت چندانی ندارند، باید به اهداف مورد نظر خود دست یابند. برنامه‌هایی که می‌تواند برای هفت میلیون توریستی که بر اساس پیش‌بینی‌ها وارد پکن می‌شوند جذاب باشد و به یاد ماندنی.

پکن پایتخت کشور چین سال آینده میلادی میزبانى این مسابقات را برعهده خواهد داشت. مسابقاتی که علاوه بر توریست‌های ورزشی، انبوهی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ را به پکن خواهد کشاند و موجب می‌شود این شهر دچار یک تحول جدی در تمام زمینه‌ها شود.

ژاک روگ- رئیس بلژیکى کمیته بین‌المللى المپیک (IOC)- معتقد است: برگزارى بازى‌هاى سال آینده المپیک در چین کمک خواهد کرد تا تغییراتى اساسى به لحاظ امور مختلف در این کشور به وجود آید.

کشور چین یک دهه پس از میزبانى بیست‌وهشتمین دوره بازى‌هاى المپیک ۲۰۰۸ پکن دچار تغییر و تحولات اساسى خواهد شد. او معتقد است که چیزهاى زیادى است که مى‌توان از پکن آموخت.

چین برای آنکه بتواند بازی‌های المپیک را به بهترین شیوه برگزار کند و برای کسانی که به این کشور برای دیدن بازی‌ها سفر می‌کنند امکاناتی مناسب فراهم آورد، کمیسیون بین‌المللی المپیک‌های ویژه بازی‌های پارالمپیک را برای کم‌توانان جسمی جهان ایجاد کرده است. از قرار بازی‌های این‌ دوره پارالمپیک در شانگهای برگزار خواهد شد.

در هر دوره از بازی‌های المپیک، مسئله ترافیک یکی ازدغدغه‌های برگزارکنندگان بوده است، اما اجرای تدابیر کمیته تشکیلاتی بازی‌های المپیک پکن، از حجم ترافیک سنگین و رو به افزایش شهر پکن خواهد کاست. این کمیته طرح‌های مختلفی را آماده کرده‌‌ که اجرای آنها تاثیر مثبتی بر بهبود محیط‌زیست و کیفیت هوا خواهد گذاشت.

بسیاری از کارخانه‌های آلاینده از پکن خارج شده و در سال آینده مقررات جدی‌تری به منظور کاهش دود خودروها نیز تنظیم خواهد شد. در زمان برگزاری بازی‌های المپیک در سال۲۰۰۸  کیفیت هوای پکن به وضعی خواهد رسید که‌ ورزشکاران خواهند توانست بالاترین سطح توانایی خود را به نمایش بگذارند.

مرمت 34 میدان، ساخت تاسیسات بی‌مانع و اداره محیط به سرعت در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از پایان ماه ژوئن امسال به انجام برسد.

اجراى ماکت‌هاى المپیک۲۰۰۸ توسط هنرمند ایرانى، طرح‌ها و اجراى ماکت‌هاى جمشید مرادیان را پذیرفت. این مجسمه‌ساز ایرانى طراحى و ساخت ماکت‌هاى این رویداد ورزشى را انجام خواهد داد.

سمبل بازی‌های المپیک 2008 پکن یا همان بیجینگ از 5 عروسک تشکیل شده که به نام فووا (fuwa) معروف شده؛ خوشبختی، موفقیت، طول عمر، شادمانی و سلامتی  5 حلقه المپیک و 5 شانس که همگی در چین زندگی می‌کنند. ماهی، پاندا، بز کوهی تبتی و پرستو هر کدام نمادی از عناصر اصلی طبیعت یعنی دریا، جنگل، آتش، زمین و آسمان هستند. جالب اینکه در این 5 حلقه اثری از اژدهای معروف چین نیست.

امکانات مطلوب  برای مسافران خارجی

پیش‌بینی می‌شود در طول برگزاری مسابقات المپیک، بیش از 7 میلیون بلیت به فروش برسد که از این شمار، 75 درصد در داخل چین و بقیه در خارج از این کشور به فروش خواهد رسید. بلیت‌ها با تکنولوژی پیشرفته تولید خواهند شد که باعث بالا رفتن هزینه جعل آنها می‌شود. کمیته تشکیلاتی المپیک پکن نوامبر سال گذشته قیمت بلیت‌ها را که با سطح درآمد مردم همخوانی دارد، اعلام کرده بود.

از تمام بلیت‌ها که به فروش می‌رسد، 58 در صد با قیمت معادل یا کمتر از 100 یوان (هر یوان 150تومان) فروخته خواهد شد. همچنین، برای اینکه دانش‌آموزان نیز بتوانند رقابت‌های المپیک را تماشا کنند، بلیت‌هایی کمتر از 10یوان نیز در نظر گرفته شده است.

موضوع اصلی مشعل بازی‌های المپیک پکن «سفر هماهنگ» و شعار آن «نور و شور و شوق و انتقال رؤیا» است. پنج‌شنبه 26 آوریل، کمیته تشکیلاتی بازی‌های المپیک پکن در پکن برنامه انتقال شمع بازی‌های المپیک سال 2008 پکن را اعلام کرد. طبق برنامه، مشعل یاد شده از 31 مارس سال 2008 از پکن حرکت داده می‌شود و از 22 شهر خارجی و 113 شهر و منطقه داخلی عبور می‌کند تا شب گشایش بازی‌های المپیک یعنی در 8 اوت سال2008، به میدان اصلی آیین گشایش بازی‌های المپیک پکن منتقل شود.

انتقال این مشعل در مساحت 137 هزار کیلومتر، 130 روز به طول خواهد انجامید. قابل ذکر اینکه مشعل در مسیر برون‌مرزی راه ابریشم، مسیر مهم تجاری چین باستان و 11شهر در مسیر جاده ابریشم باستانی را طی خواهد کرد. عبور مشعل‌ از جاده‌ تاریخی‌ ابریشم،‌ نمادی‌ از تاریخ‌ کهن‌ چین‌ با دیگر کشورهاست‌.‌

مشعل در ماه مه سال 2008 که برای صعود مناسب است، به قله جومولانما در اورست خواهد رسید.

این نخستین مقصد آتش بازی‌های المپیک در بالاترین نقطه جهان خواهد بود. مشعل‌ بازی‌‌های‌ المپیک‌ ‌2008‌ پکن‌ روز ‌31‌مارس‌ سال‌ آینده‌ میلادی‌ روشن‌ خواهد شد.

حمل‌ مشعل‌ در طولانی‌ترین‌ مسیر و بلندترین‌ ارتفاع‌ و با بیشترین‌ نفرات‌ از ویژگی‌‌های‌ المپیک‌‌2008‌ پکن‌ است.

کد خبر 20998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز