گروه شهری - محمد باریکانی: مراسم تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای کشور با وجود اعتراض‌ها و انتقادهایی که از سوی برخی چهره‌های سیاسی در مجلس و دیگر نهادهای کشور مطرح شده بود، سرانجام روز پنجشنبه در ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی تهران برگزار شد.

 جشن گردشگری استادیوم آزادی

این مراسم در شرایطی برگزار شد که هزاران مهمان دعوت‌شده به ورزشگاه آزادی را عمدتا نیروهای هلال احمر از نقاط مختلف کشور تشکیل می‌دادند. تخمین زده شد که تعداد واقعی حاضران در این مراسم برخلاف آنچه برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند نزدیک به 50هزار مهمان بوده است.

سگ‌های زنده‌یاب و پرواز بالگردها

سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر به همراه مربیان خود به دور زمین ورزشگاه آزادی رژه رفتند و دو فروند بالگرد امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز همزمان با شروع و پایان مراسم، نمایش هوایی برگزار کردند. نمایش‌های جمعیت هلال‌احمر در مراسم تقدیر از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای کشور نیز در شرایطی برگزار شد که عصر پنجشنبه پیامک خبری که به خبرنگاران حاضر در این مراسم ارسال شد از وقوع زلزله 5/2ریشتری در تسوج شهرستان مراغه خبر داد. رئیس‌جمهور که به همراه وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور که پیش‌تر ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت و استاندار تهران در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی با تشکر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور سفرهای نوروزی را با هدف آشنایی ایرانی‌ها با میراث کهن و ساختن آینده درخشان اعلام کرد و گفت: ثبت بیش از 140میلیون سفر یک حماسه تاریخی در نوروز 92بود.

مردم از عیدشان زدند تا سفر کنند

احمدی‌نژاد در سخنان خود البته به این نکته اشاره کرد که مردم ایران، امسال از مراسم‌های رایج نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی عبور کردند تا بتوانند نوروز شاد توأم با آرامش و امنیت را پشت سر بگذارند.برخی کارشناسان اقتصادی پیش از شروع سال نو اعلام کردند که به‌دلیل پایین‌آمدن قدرت خرید و گرانی‌ها مردم قادر به خریدهای نوروزی نیستند.

سخنان رئیس‌جمهور در حالی انجام می‌شد که جمع زیادی از حاضران در ورزشگاه آزادی تلاش می‌کردند تا از گوشه و کنار این ورزشگاه نامه‌های درخواست وام و مسکن مهر و درخواست اشتغال و مشکلات خود را به‌دست رئیس‌جمهور برسانند تا فکری به حال آنها شود.

تماشای کیسه‌های نایلونی مملو از نامه‌های مختلف در دست مردم برای رساندن به رئیس‌جمهور و شنیدن فریادهای بلند درخواست‌ها از سوی افرادی که خود را به زحمت به نزدیکی جایگاه ویژه در ورزشگاه آزادی رسانده بودند موجب شد تا نیکزاد وزیر راه و شهرسازی از نرده‌های ورزشگاه آزادی به‌پایین بپرد و در جمع درخواست‌کنندگان به آنها وعده دهد که درخواست‌شان در مورد مسکن مهر را به اطلاع رئیس‌جمهور می‌رساند و همچنین قول داد که رئیس‌جمهور پاسخ نامه‌های آنها را بدهد.

آنسوی ورزشگاه ولی حدود پنج هزار نفر از پیشاهنگان جمعیت هلال احمر که از میان نوجوانان و جوانان انتخاب شده‌ بودندحضور داشتند و در اقدامی هماهنگ موج مکزیکی معروف در ورزشگاه‌ها را به راه انداختند و در هماهنگی کامل سرود پیشاهنگان را اجرا کردند.

افزایش درآمد‌های گردشگری

نماینده سازمان جهانی جهانگردی نیز که در این مراسم حضور یافته بود پیام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی را بر سکوی ایجاد شده در میان چمن‌های ورزشگاه آزادی ارائه کرد.دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در پیام خود از ایران تشکر کرد که با برگزاری جشن استادیوم آزادی صنعت گردشگری را مورد توجه قرار داده و اعلام کرد: حضور رئیس‌جمهور ایران در چنین جشنی بیانگر اهمیتی است که دولت ایران برای صنعت گردشگری قائل است.

در بخشی از پیام طالب ریفاعی که در استادیوم آزادی خوانده شد آمده است: منطقه آسیا در صنعت گردشگری جهان بسیار غنی است و براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی جهانگردی این منطقه با رشد چهار درصدی در گردشگری مواجه است که سهم ایران نیز در این پیش‌بینی‌ها از درآمد حاصل از گردشگری در این منطقه افزایش می‌یابد.

«ناهار می‌خوایم یالا»

منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور نیز که پیش از قرائت پیام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی بر سکوی وسط زمین فوتبال ورزشگاه آزادی ایستاده بود به هنگام شروع سخنرانی‌اش با این شعار مهمانان حاضر در مراسم روبه‌رو شد که «ناهار می‌خوایم... ناهار می‌خوایم...»

او در شروع سخنانش بدون توجه به شعارهای تعداد زیادی از حاضران بسیج‌شده برای حضور در ورزشگاه آزادی که بسیاری از آنها از ساعت 9/30صبح پنجشنبه در ورزشگاه آزادی مستقر شده بودند گفت: ثبت 85میلیون نفر اقامت شبانه در تعطیلات نوروز 92یک رکورد ماندگار و بی‌نظیر است که نشان‌دهنده رونق سفرهای کشور است. وی افزود: حمایت‌های رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ستاد تسهیلات سفرهای کشور باعث شد تا موفقیت‌های این ستاد تقویت شود. به گفته جهانیان، میل به سفر در مردم افزایش یافته و نکته حائز اهمیت این است که زمانبندی سفر و انتخاب مکان نیز توسط مردم مدیریت می‌شود. ماجرای برگزاری مراسم تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای کشور حاشیه‌های دیگری نیز داشت. از آن جمله حجم زیاد زباله‌ای بود که توسط مهمانان در این مراسم در ورزشگاه آزادی و محوطه آن جمع شد. گویی رسم شده در مراسم‌های دولتی مهمانان زباله‌ها را غیرمسئولانه در محیط رها کنند. پخش ساندویچ میان مردم به شکل ریختن آنها بر سر مردم از بالای کامیون‌ها نیز از دیگر حاشیه‌های این مراسم بود.

مراسم تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی کشور که در آن یک راننده، یک پزشک، یک محیط‌بان، یک آتش‌نشان و یک امدادگر نیز مورد تقدیر قرار گرفتند با سفر رئیس‌جمهور به ونزوئلا برای حضور در مراسم تحلیف مادورو پایان یافت.

کد خبر 209969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز