گروه شهری: زمزمه‌های شنیده شده مبنی بر جداسازی انتخابات شوراهای تهران و ری چنانچه به تحقق بپیوندد به ضرر مردم است.

حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران دیروز در مصاحبه با همشهری، ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی بابت مقاومت‌هایی که تا‌کنون در برابر اجرای این طرح از خود نشان داده و خواهد داد گفت: اینگونه طرح‌ها به ضرر مردم است و به‌نظر می‌رسد تنها راه باقیمانده برای جلوگیری از چنین تصمیماتی تحقق یکپارچگی در مدیریت شهری است. وی گفت:‌ حداقل 70سال است که شهر ری و شمیرانات جزو مناطق شهر تهران هستند و همه امورات این شهر به‌صورت یکپارچه و در هم تنیده دیده شده است.

از نظر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکپارچه دیدن مناطق 22گانه شهر تهران نه‌تنها موجب به حداکثر رسیدن بهره‌وری و بازدهی فعالیت‌ها و افزایش سطح خدمت رسانی به مردم می‌شود بلکه از نظر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، کنترل و هماهنگی به اداره بهتر شهر منجرشده، مانع از تفرق وظایف در امور شهری می‌شود.

همچنین از نظر بیادی، به موجب ماده 173قانون پنجم توسعه کشور و براساس این قانون برنامه جامع مدیریت شهری در بدنه دولت برای شوراها و شهرداری‌ها مطرح شده که شوراهای اسلامی شهر می‌توانند از این فرصت در راستای یکپارچه‌سازی مدیریت شهری استفاده کنند، این امر نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر قوانین موجود برای واگذاری اختیارات و ظایف و منابع مالی آنها از دولت به مدیریت شهری کافی است اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ هم‌اکنون تفرق عملکردی به حدی است که مثلا در محدوده شهر یا شهرداری تهران برنامه‌ریزی و ارائه خدمات شهری که ماهیت محلی دارند بین چندین نهاد و سازمان دولتی تقسیم شده و بسیار دیده شده است که در ابعاد محلی که مدیریت شهری دارای حق و اختیار و صلاحیت اظهارنظر است مرجع تصمیم‌گیری عملا دولت است که به‌عنوان نمونه می‌توان به جداسازی ری و شمیرانات از تهران اشاره کرد.

وی یکی از دلایل اینگونه تصمیمات را دخالت ذی نفعان و عناصر صاحب قدرت در فرایند سیاستگذاری و تصمیم‌گیری دانست که اوضاع را به نفع خود تغییر می‌دهند؛ همین است که شورای شهر به‌عنوان مهم‌ترین نهاد سیاستگذاری شهری به رسمیت شناخته نمی‌شود و از توان و جایگاه سیاسی و قدرت کافی برخوردار نیست؛ امری که ما اعضای شورای شهر تهران نسبت به آن معترض هستیم. البته بیادی تأکید کرد که هیچ انتقادی از مسئولان اجرایی استانداری ندارد زیرا آنها تنها مجری دستورات هستند بلکه گلایه وی از مسببان اینگونه تصمیمات است.

اما علیرضا دبیر در گفت‌وگو با مهر در واکنش به سخنان استاندار تهران درباره برگزاری انتخابات جداگانه برای شهر‌ری گفت: نمی‌دانم دوستان دولت چرا این قدر اصرار بر انجام این کار دارند. انگار تمام مشکلات قوانین را حل کرده‌اند و تنها همین قانون باقی مانده است. وی ادامه داد: نمایندگان مجلس که قانون برگزاری یکپارچه انتخابات شهر‌ری، شمیرانات و تهران را به تصویب رساندند امروز (سه‌شنبه) این موضوع را در دستور کار بگذارند. به گفته دبیر اگر مجلس هر چه سریع‌تر به این موضوع پاسخ دهد محبت بزرگی کرده زیرا امکان بهره‌برداری دولت از محدودیت زمانی وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید با این حرف‌ها در جامعه تنش و التهاب ایجاد کرد گفت: درخصوص برگزاری انتخابات شوراها باید براساس قانون عمل کرد که در همین زمینه قانون بر برگزاری یکپارچه انتخابات تأکید دارد. چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را با اکثریت آرا به تصویب رساندند و در ادامه با رأی موافق مقرر کردند شورای اسلامی شهر تهران شامل ری و شمیرانات باشد و بدین‌ترتیب انتخابات شورای شهر در تهران به‌صورت یکپارچه است.

این در حالی است که مرتضی تمدن استاندار تهران پیش از ظهر دوشنبه در حاشیه نخستین اجلاس رؤسای عضو ثبت احوال کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی گفت: شوراها در استان تهران در این دوره 31نفر عضو خواهند داشت و درباره انتخابات ری نیز تا این لحظه قانونگذار ما را مکلف کرده که انتخابات جداگانه‌ای برگزار کنیم اما اگر مصوبه اخیر مجلس به تأیید شورای نگهبان برسد در ری انتخابات جداگانه‌ای برگزار نخواهد شد.

کد خبر 209288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز