سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

پریسا شبانی: محققان در حال یافتن راه‌های جدیدی هستند تا با فرستادن ابزارهای بلند و باریک از طریق منافذ باز بدن بیمار، بتوانند جراحی کنند و از بریدن پوست و ماهیچه جلوگیری کنند.

به نظر می‌رسد به زودی انقلابی در جراحی رخ می‌دهد. اگر روزگاری جراحی به معنای شکافتن پوست و گوشت و خونریزی و خطر مرگ بود، جراحان امروز قدم به قدم به جراحی‌های بسته، تمیز و کم‌خطر نزدیک می‌شوند.پزشکان دانشگاه پیتسبورگ چند هفته پیش راهی پیدا کردند که یک پسر چهار ساله را که توموری به مغز و پایه جمجمه وی رسوخ کرده بود بدون شکافتن صورت و جمجمه‌اش عمل کنند.

درصورتی‌که جراحی متعارف و معمول در مورد این پسر انجام می‌شد باید صورت وی باز می‌شد و زخم آن روی صورتش باقی می‌ماند که رشد صورت وی را در هنگام بلوغ با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

با این اوصاف پزشکان راهی برای جلوگیری از بروز این عواقب مخرب یافتند و قسمت اعظم این تومور را از طریق بینی این پسر بیرون کشیدند. هفته گذشته یک جراحی دیگر هم انجام شد که خبر آن جراحان دنیا را شگفت‌زده کرد: پزشکان نیویورک اعلام کردند که کیسه صفرای یک زن را از طریق واژن او درآوردند. این خبر را در کنار اخباری بگذارید که از هند می‌رسد. پزشکان هندی می‌گویند موفق شده‌اند آپاندیس‌های متعددی را از طریق دهان بردارند!

 این یعنی محققان در حال یافتن راه‌های جدیدی هستند تا با فرستادن ابزارهای بلند و باریک از طریق منافذ باز بدن بیمار، بتوانند جراحی کنند و از بریدن پوست و ماهیچه جلوگیری کنند. با این روش جراحی، بیمار سریعتر بهبود می‌یابد، درد کمتری تحمل می‌کند و جای زخم قابل رؤیتی روی بدن او بر جای نمی‌ماند. همچنین استفاده از این روش از لزوم دستکاری بافت‌ها که می‌تواند عملکرد آنها را بر هم زند، پیشگیری می‌کند و چون بافت‌ها درد طولانی را احساس نمی‌کنند انجام این کار می‌تواند کمتر دردناک باشد.

در برخی جراحی‌های شکمی مانند جراحی‌های روده لازم است که بیمار یک هفته و یا مدت زمان بیشتری را در خانه سپری کند تا بهبود یابد اما با روش‌های جدید که از لاپاراسکوپی هم یک گام جلوتر است، بیماران حتی می‌توانند روز بعد به سر کارهای خود بازگردند. می‌شود گفت جراحی با استفاده از منافذ باز بدن مانند مراجعه به دندانپزشک برای انجام روت کانال است.

پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ در همان روز که یک پسر چهار ساله را درمان کردند، مهره‌های گردن یک مرد مسن را از طریق بینی وی عمل کردند. پزشکان این مرکز پزشکی برای اولین بار دو سال پیش توانستند که از طریق بینی به مهره‌های ستون فقرات برسند. آنها حتی توانسته‌اند که از طریق بینی تومورهای مغزی به اندازه توپ‌های بیس بال را بیرون بکشند به این صورت که آنها را ذره ذره خرد کردند و تکه‌هایی را که به اندازه یک دانه فندق شده بود بیرون آوردند.

 البته از طریق بینی نمی‌توان تومورهای مغزی را از برخی نقاط خارج کرد، به این علت پزشکان مجبور شدند بقیه قسمت تومور این پسر چهار ساله را از طریق دیگری درآورند. آنها برای درآوردن این تومور کنار جمجمه وی را باز کردند. پزشکان برای این کار شکافی در جمجمه وی ایجاد کردند که در زیر موهای این پسر مخفی می‌شود.

ابزارهای ویژه باریک و بلندی که می‌توانند درون کانال‌های طبیعی بدن کار گذاشته شوند، وسایلی که محیط درون بدن را روشن می‌کنند و یک لنز دوربین فیلمبرداری در محل جراحی از ابزارهای مهم و اساسی برای انجام جراحی از طریق منافذ باز بدن هستند و پزشکان در حین کار با ابزار جراحی پیشرفت خود را از طریق صفحه ویدیو مشاهده می‌کنند.

 پزشکان فرانسوی هم که با استفاده از ابزارهای پیشرفته کیسه صفرای یک بیمار ۳۰ساله را از طریق واژن خارج کردند،‌ از یک لوله بلند و انعطاف‌پذیر به نام آندوسکوپ که مجهز به یک دوربین ویدیویی کوچک و ابزارهای کوچک است استفاده کردند. جراحان از طریق صفحه رایانه، آندوسکوپ را که از طریق برشی در دیواره واژن وارد حفره شکمی شده بود هدایت کردند. تنها بخش تهاجمی این عمل جراحی ورود یک سوزن ۲میلی متر مجهز به یک دوربین به ناحیه شکم بود که به منظور ایجاد دید بیشتر برای جراح استفاده می‌شد و گاز بی‌ضرر داخل حفره شکمی می‌فرستاد تا فضای کافی برای فعالیت آندوسکوپ فراهم شود.

 این عمل جراحی که روز دوم آوریل در بیمارستان دانشگاهی استراسبورگ انجام شد به نام یک الهه باستانی مصر «آنوبیس» نامگذاری شده است. این عمل جراحی حاصل یک طرح تحقیقاتی سه ساله با هزینه ۷/۲ میلیون یورو بود.

کد خبر 20899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز