دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: در حالی ‌که کارشناسان از کاهش چشمگیر گونه‌های حیات‌ وحش در مناطق حفاظت شده استان تهران به‌ویژه ورجین اظهار نگرانی می‌کنند، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا ادعا کرده است با اجرای برنامه‌های حفاظتی، روند کاهش جمعیت وحوش استان تهران متوقف شده است.

دکتر هرمز اسدی در خصوص وضعیت حیات‌ وحش استان تهران به همشهری گفت: حیات وحش ایران به‌ویژه استان تهران همواره در معرض تهدید بوده، به‌ویژه شکار بی‌رویه در منطقه ورجین و سرخه‌حصار این مناطق را در شرایط بحران قرار داده است. بر این اساس، ضروری است این مناطق به‌خصوص ورجین با مدیریت خاصی اداره شود. همان‌گونه که در گذشته نیز مدیریت پارک ملی گلستان به ‌دلیل وضعیت خاص آن از مدیریت استان جدا شد، می‌توان این تجربه را در ورجین تکرار کرد. وی آمار شکارچیان رسمی در منطقه ورجین را 60 نفر عنوان کرد و افزود: به‌ دلیل نزدیک بودن ورجین به تهران، شکارچیان بومی و غیربومی که تعدادشان بسیار زیاد است در تمامی فصل‌های سال در این مناطق به شکار می‌پردازند تا آنجا که افرادی هستند که هر وقت به آنها مراجعه کنید گوشت برای فروش هم دارند.
این در حالی است که مأموران حفاظت محیط‌زیست نه ابزار و وسایل لازم برای مقابله با این شکارچیان را در اختیار دارند و نه آموزش‌های لازم را دیده‌اند.
مهندس علی محمدی کارشناس محیط‌زیست نیز در این‌باره گفت: معلوم نیست گفته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران درباره توقف روند کاهش حیات وحش این منطقه مستند به کدام آمارگیری و نمونه‌برداری است. در آخرین آمارگیری که طی سال‌های 80 و 82 انجام شده روند کاهش به شکل بسیار نگران‌کننده‌ای مشهود بوده است؛ به‌خصوص آمارگیری سال 80 که نتایج آن در روزنامه‌ها نیز منتشر شد و حکایت از کاهش حتی نود درصدی برخی گونه‌ها در زیستگاه‌های حیات‌وحش استان داشت. محمدی افزود: گونه‌های بسیار مهمی مثل گورخر آسیایی و یوزپلنگ آسیایی و تا حدودی خجیر که قبلاً بومی استان بودند به‌طور کامل در این استان غیرقابل مشاهده‌اند و به همین خاطر در حال حاضر این تصور وجود دارد که پارک ملی بزرگ و مهمی همچون پارک کویر به‌خاطر عدم بقای هیچ گونه مهمی باید منحل و اراضی آن واگذار شود. در عین حال مهندس خسروی از تأیید کاهش مداوم شمار حیات وحش، که تاکنون وجود داشته، از سوی مدیرکل محیط زیست استان به‌عنوان یک موضوع مثبت یاد می‌کند و می‌افزاید که سازمان محیط زیست هرگز نخواسته این واقعیت را بپذیرد که همه گونه‌های مهم و کم‌نظیر حیات وحش ایران در معرض تهدید یا انقراض هستند.
کد خبر 20890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز