دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

گروه دانش: تلویزیون‌های دیجیتال (HDTV) از اواخر دهه90میلادی به بازار عرضه شدند، اما با توجه به همه‌گیرشدن دوربین‌های فیلمبرداری HD، فایل‌های اینترنتی HD و نیز مفاهیم قابل انتقال HDTV مثل ویدئوی نرم‌افزاری ویندوز HD و دستگاه‌های پخش HD-DVD، این تلویزیون‌ها آینده دنیای تصویر را رقم خواهند زد.

تحول عظیمی که فناوری HD (وضوح بالا) در برنامه‌سازی در سال‌های آینده ایجاد کند، خبری خوشایند در این زمینه است. کانال‌های تلویزیونی مهم دنیا هم دارند آرام‌آرام به سمت استفاده از این فناوری، حرکت می‌کنند.

همین الان هم خیلی از برنامه‌های درحال پخش از این فناوری استفاده می‌کنند. همزمان با افزایش فروش تلویزیون‌های دیجیتال در اروپا و آمریکا از سال 2003، در کشورمان نیز تمایل به خرید HDTV بالا رفته است.

البته هنوز قیمت انواع تلویزیون‌های HD، اعم از لامپ تصویر، ال‌سی‌دی و پلاسما بالاست، اما به نظر می‌رسد در درازمدت، HDTV با پایین آمدن قیمتش در بازار، آینده روشنی داشته باشد. نکته مهم این است که با کاهش یافتن قیمت‌ها و ورود این تلویزیون‌ها به بازار، احتمالاً صدا و سیما باید تجهیزات سخت‌افزاری خود را هر چه زودتر به روز کند تا بتواند ضمن ارائه کیفیت برتر تصویر و صدا، مردم را راضی کند.

پس از ارائه HD-DVD و BR-DVD که کیفیتی به مراتب بیشتر از DVDهای امروزی دارند، این تلویزیون‌ها قطعا بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تلویزیون‌های دیجیتال با تلویزیون‌های آنالوگ، ارائه تصویری با کیفیت بالا و بدون برفک و ایرادهای اینچنینی، بدون استفاده از آنتن است. 

با تلویزیون‌های دیجیتال دیگر احتیاجی به رفتن به بالای پشت‌بام و چرخاندن آنتن و دادزدن از پایین و ... ندارید؛ البته به شرطی که سیگنال‌ها هم به صورت دیجیتال فرستاده‌شود.

در ایران که فعلا سیگنال‌های تلویزیونی، دیجیتال نیستند اما در اروپا و آمریکا بسیاری از تلویزیون‌های محلی دیجیتال شده‌اند. درحالی که در این کشورها بقیه برنامه‌های تلویزیونی هم که معمولاً دیجیتالی هستند، یا با کابل دریافت می‌شوند یا با دیش ماهواره، اما هنوز هم آنتن‌های شاخکی قدیمی که روزگاری پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با آنها تصاویر تلویزیون‌های سیاه‌وسفید را می‌دیدند، هنوز هم روی سقف خیلی از این خانه‌ها دیده‌می‌شود.

برای همین «جو میلیکا» خبرنگار آسوشیتدپرس، مشتاق شد ببیند که علت چیست و بالاخره فهمید. مردمی که چندین هزاردلار برای خریدن یک تلویزیون دیجیتال هزینه می‌کنند، برای 50 دلار اضافه که بابت یک آنتن می‌دهند، اصلا ککشان‌هم نمی‌گزد. این آنتن‌ها که روزگاری نماد تلویزیون داشتن در خانه‌های آمریکایی‌ها بوده، هنوز هم نقش نوستالژیک‌شان را ایفا می‌کنند!

روز یکشنبه خبر جالبی در بین اخبارآسوشیدپرس دیده‌می‌شد. شخصی به اسم «ریچارد اشنایدر» که زمانی با وانت‌اش آنتن دم در خانه مردم می‌برد، از این علاقه مردم آمریکا با خبر بود. برای همین وقتی تلویزیون‌های دیجیتال آمدند و شرکت‌های الکترونیکی دیگر دست از ساختن آنتن برداشتند، او به موقع یک شرکت آنتن‌سازی تاسیس کرد.

خودش می‌گوید: «اوایل دوستانم، این کارم را مسخره می‌کردند.» اما به لطف همین عدم آگاهی مردم از قابلیت‌های تلویزیون‌های دیجیتال، او حالا یک میلیونر شده‌است. این هم از عوارض عدم آشنایی عامه با فناوری‌های جدید است!

در عصر جدید علم و تکنولوژی، زندگی بدون تلویزیون‌های دیجیتالی بی‌معنی خواهد بود. تلویزیون‌های HD نقطه اوج و قله پیروزی در صنعت تلویزیون است و نداشتن این تلویزیون‌ها در عصر جدید فناوری، مانند این است که شما هنوز از تلویزیون‌های سیاه‌وسفید استفاده می‌کنید.

کد خبر 20856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز