مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

گروه دانش: آیا خطر دارد؟ آیا باعث بروز سرطان خون می‌شود؟ آیا مطلقا بی‌ضرر است؟ این سوال‌ها درباره خوراکی خاصی نیست، سوالی است که از چندی قبل در محافل بهداشتی دنیا، درباره خطوط انتقال برق فشار قوی پرسیده می‌شود و هنوز هم جوابی قطعی برای آن نیست.

برخی از کارشناسان می‌گویند عبور این خطوط از نزدیک مدرسه‌ها و منازل، باعث بالا رفتن احتمال بروز سرطان خون و برخی بیماری‌های دیگر می‌شود و عده‌ای دیگر تاکید می‌کنند که دکل‌های برق، هیچ زیانی برای شهروندان و به ویژه کودکان ندارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، به تازگی دولت انگلستان کمیته‌ای 40 نفره شامل نمایندگان کارخانه‌های برق و نیز کارشناسان بهداشتی را مامور بررسی خطرها و زیان‌های احتمالی این دکل‌ها و امواج الکترومغناطیس ناشی از آن کرده است.

هم اکنون نزدیک به یک درصد منازل بریتانیایی‌ها در فاصله 200 متری دکل‌های فشار قوی ساخته شده‌اند و تخمین زده می‌شود که حدود 25 هزار خانه هم در فاصله 60 متری، یعنی بسیار نزدیک به آن، قرار گرفته باشد.

برای اولین بار در سال 2005، اداره بهداشت محیط انگلستان در گزارشی اعلام کرد کسانی که در فاصله 200 متری از این دکل‌ها زندگی می‌کنند، 70 درصد بیشتر از بقیه احتمال دارد که به لوکمی و سرطان خون، مبتلا شوند. 

برخی کارشناسان پا را از این فراتر می‌گذارند و می‌گویند در یک درصد از 400 مورد بیمار مبتلا به لوکمی، علت اصلی بیماری همین موضوع بوده است. محققان دیگر عقیده دارند ممکن است این دکل‌ها، متهم اصلی در بیماری‌های دیگر هم باشند.

بیماری‌هایی مانند تومورهای بدخیم مغزی و «اختلال سیستم عصبی حرکتی». البته هنوز هستند کارشناسانی که می‌گویند نزدیکی دکل‌های برق فشار قوی به خانه‌ها، هیچ زیانی برای مردم ندارد.

فعلا این کمیته 40 نفره مشغول بررسی گزینه‌های حل این موضوع و به حداقل رساندن زیان‌های احتمالی ناشی از این دکل‌هاست. یکی از این گزینه‌ها این است که یک محدوده به شعاع 60 متر اطراف این دکل‌ها در نظر گرفته شود و در این محدوده ساخت و ساز منازل ممنوع شود.

به این ترتیب یک «راهروی ایمن» به وجود می‌آید. پیشنهاد دیگر این است که خطوط انتقال برق، به جای این که روی زمین کاشته شوند، «زیر» زمین دفن شوند که البته عملی بودن چنین ایده‌ای بسیار بحث‌انگیز است.

از ایده‌های دیگر، ارائه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای خانواده‌هاست، چیزهایی شبیه به این که «تختخواب خود را جایی دور از کنتور برق خانگی، جعبه فیوزها و مبدل‌ها، قرار دهید.» توصیه‌هایی که می‌تواند مواجهه با امواج الکترومغناطیس را به حداقل برساند.

ایده رادیکال‌تر این است که ساخت و ساز در محدوده وسیع‌تری از اطراف خطوط انتقال برق، بلافاصله ممنوع شود. این ایده، پیشنهاد نمایندگان مرکز کودکان سرطانی است و البته اداره انرژی انگلستان با آن مخالفت کرده است.

این اداره اعلام کرده است احترام ویژه برای شواهد علمی‌و استدلال‌های دانشمندان قائل است، اما هنوز دلیل قانع کننده‌ای برای دفن خطوط انتقال برق یا دور کردن آنها از خانه‌ها و مدرسه‌ها، یافت نشده است.

اگرچه در کشور ما هم مناطق مسکونی زیادی هستند که در مجاورت عبور کابل‌های برق فشار قوی قرار دارند، اما مطالعات جدی در این‌موضوع در کشور ما محدود است و می‌توان گفت این مسئله در کشور ما هم هنوز حل نشده است؛ مسئله‌ای که در مورد امواج آنتن‌های موبایل که بالای بام منازل نصب می‌شود نیز مورد مناقشه است.

البته گروهی معتقدند اثر سوء امواج الکترومغناطیسی همچون امواج گوشی همراه به تنهایی در بدن بروز نمی‌کند بلکه هرگاه این امواج توأم با فاکتورهای نامناسب محیطی مانند آلودگی هوا و استرس باشد، تهدید کننده سلامت افراد خواهد بود.

چنانکه دکتر بهرام بلوری، متخصص بیوفیزیک پزشکی و عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی ایران، می‌گوید: تاکنون تحقیقات متعددی روی آثار سوء ‌امواج الکترومغناطیسی انجام ‌شده و نتایج متنوع و متفاوتی نیز ارائه شده است، اما آنچه از تمام این نتایج به ‌دست آمده، بروز اثرات سوء امواج درصورت توأم بودن آنها با شرایط نامناسب محیطی است.

او در این باره توضیح می‌دهد: مجاورت با کابل‌های برق‌شهری، استفاده از گوشی همراه و ماکرویو به تنهایی خطری برای سلامت نیست، اما درصورتی که افراد درکنار این امواج در محیط آلوده صوتی، هوایی و شیمیایی نیز قرار گیرند و از فشارهای روحی هم رنج ببرند، قطعاً در خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و ضعف سیستم ایمنی قرارخواهند داشت.

کد خبر 20855

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز