همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: در جهان جدید پیشرفت‌ها به طور منفرد نمی‌تواند در محیط‌های شهری دنبال شود چرا که جهان بیش از گذشته شبکه‌ای شده است و بنابراین ایده پیشرفت در شبکه شهری باید در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی پیگیری شود.

 

به گزارش همشهری آنلاین، محمد باقر قالیباف صبح امروز در کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه ضمن خوش آمد گویی به شهرداران و سفیران کشور‌ها و سفر مقامات این اجلاس به پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ابراز امیدواری از اینکه این نشست بتواند به دست آوردهای ارزنده‌ای در حوزه شهر و حکومت‌های محلی منجر شود گفت: گستره جغرافیایی UCLG در برگیرنده منطقه‌ای است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و منطقه ما میراث تمدن و فرهنگ بشر است.

وی افزود: این منطقه خواستگاه تمدن‌های بزرگ بشری و ادیان الهی و از جمله مهم‌ترین کانون‌های ظهور و توسعه شهر نشینی در جهان است که این امر سرمایه‌ای گران سنگ برای پایه ریزی آینده‌ای سرشار از امید، تعالی و معنویت برای شهروندان است.

قالیباف ادامه داد: منطقه ما نه تنها ظرفیت‌های بالقوه رشد و پیشرفت همه جانبه را به واسطه منابع طبیعی از جمله منابع عظیم انرژی دارد بلکه در ایجاد موتور محرکه اقتصاد جهان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی افزود: جایگاه ژئوپلیتیک منطقه ما جایگاه حساس و منحصر به فردی است که نقش مهمی در ثبات و امنیت جهانی ایفا می‌کند و اینجایگاه به‌‌ همان میزان که بر اهمیت منطقه می‌افزاید همزمان منطقه را در معرض مسائل و چالش‌های گوناگون نیز قرار می‌دهد.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: گذشته جهان در این منطقه رقم خورده و آینده جهان نیز در این گستره شکل می‌گیرد و گستره جهانی UCLG در تحولات کنونی و آینده جهان نقش تعیین کننده‌ای دارد و این تاثیرگذاری رخ نمی‌دهد مگر آنکه با اتکا به آموزه‌های الهی و باورهای مادی و معنوی شهروندان با توجه به دو مسئله مهم پیشرفت و عدالت پاسخ مناسبی دهیم.

شهرداری ها بازیگران اصلی میل به پیشرفت

وی با تاکید براینکه پیشرفت باید به عدالت منجر شود و عدالت نیز باید کرامت انسان‌ها را به دنبال داشته باشد افزود: هر کدام از این مسائل در ۲ سطح محلی و منطقه‌ای امکان بروز و ظهور دارند که در سطح محلی شهرداری‌ها بازیگران اصلی میل به پیشرفت آینده هستند.

قالیباف اظهار کرد: رسیدگی به موضوعات رشد اقتصادی، انسجام اجتماعی، آگاهی و مشارکت فراگیر شهروندان، دست یابی به شاخص‌های مطلوب زندگی و تحقق حیات طیبه برای شهروندان همه از وظایف شهرداران است که به عنوان مرجع واسط میان انتظارات مردم با دولت‌ها قرار دارند.

قالیباف در ادامه گفت: تلاش این جمع در چارچوب UCLG و دیگر مجامع بین المللی فرصت مغتنمی را برای تبادل نظر و بهره برداری متقابل از تجربیات متقابل شهر‌ها در مواجه با این چالش‌ها فراهم می‌کند و تهران در سطح مجامع بین المللی و منطقه‌ای این همکاری‌ها را تشویق کرده و از هر گونه تلاش در این جهت حمایت می‌کند.

رژیم صهیونیستی مانع جدی در خاورمیانه

شهردار تهران تصریح کرد: همه ظرفیت‌های این منطقه در کنار تلاش خستگی ناپذیر حکومت‌های محلی امکان تحقق شکوفایی پیشرفت و عدالت و نظمی فراگیر را برای همه ملت‌های منطقه دارد اما وجود عوامل ناخواسته خارجی مانند رژیِم صهیونیستی مانع جدی در راه دستیابی به این نظم سازنده و مولد در تمامی ابعاد است.

قالیباف خاطر نشان کرد: امروز مساله ذهنی بسیاری از شهروندان منطقه تهدیدهایی است که از سوی این ناحیه متوجه پیشرفت، عدالت و امنیت منطقه می‌شود و این نشان می‌دهد که تلاش‌های محلی برای مواجه با این چالش‌ها مصون از تاثیر گذاری مسائل منطقه‌ای نیست.

وی ادامه داد: در اجلاس آینده شهری که در ناپل برگزار شد ایده شبکه‌ای شدن جهان و آینده شهر‌ها را مطرح کردم و در اجلاس کلان شهرهای آسیایی در بانکوک نیز تاکید داشتم که پیشرفت و توسعه باید به همراه عدالت در شهر‌ها شکل گیرد.

شهردار تهران افزود: بدون آنکه بخواهم وارد مباحث فلسفی این دیدگاه شوم تاکید دارم که در جهان جدید پیشرفت‌ها به طور منفرد نمی‌تواند در محیط‌های شهری دنبال شود چرا که جهان بیش از گذشته شبکه‌ای شده است و بنا براین ایده پیشرفت در شبکه شهری باید در مقیاس ملی منطقه‌ای و جهانی پیگیری شود.

شهردار تهران در ادامه ابراز اطمینان کرد که تعامل، تبادل نظر و به اشتراک گذاری تجربیات ارزنده شهرهای منطقه زمینه ساز گسترش عقلانیت، تقویت مشارکت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و صیانت از ارزش‌های فرهنگی شهرهای منطقه باشد.

 

کد خبر 208400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز