چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۴
۰ نفر

ندا انتظامی: 1 - سال‌ها پیش پخش سریال‌های خارجی زمان ثابتی برای خودش در تلویزیون داشت.

این شکل پخش سریال‌های خارجی با استقبال مخاطبان مواجه می‌شد. با وجود استقبال مخاطب، پخش مرتب سریال‌های خارجی تغییر کرد. این تغییر، زمانی صورت گرفت که تلویزیون تصمیم گرفت جای بیشتر پخش برنامه‌ها را به تولیدات ملی اختصاص بدهد و از آن به بعد سریال‌های ایرانی یا هر شب روی آنتن رفت یا یک روز در میان. پخش فیلم‌های جمعه بعداز ظهر هم به تله فیلم‌های ایرانی اختصاص یافت. عملا پخش فیلم و سریال‌های خارجی به حاشیه رانده شد و اگر جای خالی در بین برنامه‌های تلویزیون باقی می‌ماند، بیشتر به پخش سریال‌های کره‌ای اختصاص داشت.

2 - اگر به سال‌های دور برگردیم به روزهایی می‌رسیم که شاهکارهای ادبیات خارجی چه در عرصه رمان و چه در عرصه آثار پلیسی از تلویزیون پخش می‌شد. پخش این آثار باعث آشنایی مخاطب با ادبیات روز جهان می‌شد. پخش آثار ادبیات جهان تنها اختصاص به سریال نداشت، خیلی از این آثار در قالب انیمیشن از برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان پخش می‌شد و باعث آشنایی این قشر سنی با آثار بزرگان ادبیات و ایجاد علاقه برای خواندن کتاب می‌شد، امری که این روزها جایش دربرنامه‌های تلویزیون مخصوص کودک و نوجوان خالی است.

3 - این روزها تلویزیون به پخش فیلم‌های سینمایی و سریال‌های خارجی پرداخته است که به مشکلات مالی تلویزیون در ساخت و تولید سریال‌های ایرانی و تله‌‌فیلم‌های ایرانی برمی‌گردد. از سوی دیگر پخش سریال‌های خارجی لحظه‌ای عزیز می‌شوند که آنتن تلویزیون خالی است. امری که باعث شده این روزها بعد از اتمام سریال‌های نوروزی شبکه‌های تلویزیون ساعت‌های متعدد پخش خود را به سریال‌های خارجی اختصاص بدهند.

4 - نکته قابل‌توجه این است که پخش سریال و فیلم‌های خارجی از تلویزیون معمولا با استقبال مخاطب مواجه می‌شود. شاید استقبال عموم مردم از سریال‌های خارجی ماهواره‌ای یا سریال‌هایی همانند لاست و فرار از زندان را بتوان پرکردن جای خالی سریال‌هایی همچون پوآرو، خانم مارپل و شرلوک هولمز در تلویزیون ملی دانست. به هرحال مخاطب برای دیدن برنامه‌های مورد علاقه خودش دست به‌کار می‌شود و جای خالی این برنامه‌ها را به راحتی پر می‌کند. پخش این چند سریال خارجی در این چند وقت را باید مغتنم شمرد، به‌عبارت دیگر باید بی‌پولی تلویزیون را به فال نیک گرفت که دوباره به پخش سریال‌های خارجی اقدام کرده‌است.

5 - برنامه‌ریزی نکته‌ای است که در پخش سریال‌های خارجی و حتی داخلی درنظر گرفته نمی‌شود. زمانی تلویزیون انبوهی از تله‌فیلم‌های ایرانی را تولید و روانه آنتن کرد، در زمان دیگر پخش سریال‌های طنز جای ثابتی در تلویزیون برای خودش داشت و یا زمانی سریال‌های کره‌ای در تلویزیون پیشتاز بودند. پخش سریال‌های خارجی درکنار سریال‌های ایرانی علاوه بر اینکه به تنوع برنامه‌های تلویزیونی و پاسخ به سلیقه‌های متفاوت کمک می‌کند، می‌تواند در بخش مالی کمک تلویزیون باشد چرا که هزینه خرید نسبت به هزینه تولید یک سریال کمتر است و در این صورت تلویزیون می‌تواند به سراغ سریال‌های نیمه تمام برود که به‌دلیل مشکل مالی متوقف مانده‌اند.

6 - آثار متعددی از ادبیات جهان توسط گروه‌های سریال‌سازی‌ جهان به سریال تبدیل شده‌اند، پخش اینگونه برنامه‌ها قطعا مخاطبان خاص خودش را دارد و از سوی دیگر به بحث کتابخوانی هم کمک می‌کند. باتوجه به اینکه صدا و سیما با ساخت برنامه‌هایی با حضور کارشناسان درصدد ترویج کتاب وکتابخوانی است، پخش سریال‌هایی که براساس نوشته‌های نویسندگان بزرگ است یکی از بهترین کارهایی است که تلویزیون می‌تواند انجام بدهد به شرطی که مانند گذشته به سراغ سریال‌های ارزشمندی برود که قابلیت دیدن دارند.

کد خبر 208314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز