علی اصغر محمدی: اعتبار بخشی به نشریات علمی کشورهای اسلامی به ایران واگذار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه همایش رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی گفت: جامعه اسلامی، زمانی مهد علم بود، ولی در حال حاضر امت اسلامی با 16 درصد جمعیت جهان، سهم بسیار ناچیزی در تولید علم دارد، تعداد انگشت شماری از دانشگاه‌های جهان اسلام در رتبه‌بندی‌ها، ‌جایگاهی درخور شأن دارند و اگر مسلمانان اقدام مناسبی نکنند در آینده وضعیت اسفناک‌تری خواهند داشت.

محمد مهدی زاهدی افزود: مهاجرت دانشمندان مسلمان به کشورهای غربی و ارتباط ضعیف علمی بین کشورهای اسلامی و مدیریت ناصحیح فعالیت‌های فرهنگی، علمی و فناوری از عمده مشکلات امت اسلامی است. ما باید بتوانیم با توسعه علمی برای مسائل خودمان و جامعه بین‌المللی راه‌حلی مناسب پیدا کنیم.

وی گفت: موضوع توسعه و ارتقا ی‌کیفیت آموزش عالی در میان کشورهای عضو OIC در نشست کویت مطرح شد و ایران آمادگی خود را برای هر گونه همکاری اعلام کرد. رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام،  رتبه‌بندی مجلات علمی و تاسیس مرکز استنادی علوم کشورهای اسلامی (ISC) مواردی بود که ما تقبل کردیم و تا حل امور اجرایی آنها را به پیش برده‌ایم.

تبدیل حرکت علمی دانشگاه‌ها به محصولات علمی

معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این همایش گفت: کشورهای اسلامی در این رتبه‌بندی باید همه جانبه‌نگر بوده و به صورت یک مجموعه در دنیا صاحب حرف و سخن باشند.
پرویز داودی افزود:‌ دانشگاه‌های برتر باید به دور از هر تبعیض، ضمن ایجاد رقابت و مطرح کردن نام کشورهای اسلامی در دنیا، به صورت یک مجموعه یکپارچه برای تحقق جایگاه شایسته این کشورها تلاش کنند.

وی تاکید کرد: حرکت علمی در دانشگاه‌ها باید از صرف انتقال علم به تولید علم و در مراحل بعدی تبدیل علم به فناوری و عرضه محصولات علمی و فرهنگی تبدیل شود که در این راه قدرت علمی و آگاهی نسبت به توانایی‌ها و سیاست‌های زورگویی غرب شرط این حرکت است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت کنونی کشورهای اسلامی و منطقه، خاطر نشان کرد: باید بررسی شود چگونه می‌توان به هدف تبدیل پروسه از انتقال علم به توسعه علم و فناوری دست یافت و دانشگاه‌ها چگونه از واحدهای تجاری خرید و فروش علم به واحد تولید علم و فناوری تبدیل شوند.

داودی، راه رسیدن به ارتقای منزلت علمی کشورهای اسلامی را زیر سایه تعاون و انسجام اسلامی دانست و گفت: ایجاد شبکه‌های علمی بین دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم نوین مانند پزشکی هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای، زیست فناوری و سایر رشته‌های علوم انسانی و پایه موجب تقویت کلیه کشورهای اسلامی شده و این ارتباطات می‌تواند مجموعه ای بزرگ، قوی و صاحب سخن را در محافل علمی دنیا ایجاد کند که ضرورت این ارتباط در زمان کنونی جزو نیازهاست.

در این همایش که 73 رئیس دانشگاه از 31 کشور اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی حضور دارند ابعاد جدی‌تری در زمینه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام بررسی می‌شود.

به گفته مسئولان وزارت علوم ملاک‌های مورد نظر در این رتبه‌بندی با ملاک‌های جهانی فاصله چندانی ندارد اما نکاتی که در کشورهای اسلامی باعث برطرف شدن نیازهای جامعه اسلامی می‌شود نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر بهداشت نیز در این همایش گفت: موازی کردن کیفیت و معیارها با استانداردهای دانشگاهی به توسعه کیفیت آموزش کمک می‌کند.

کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه رتبه‌بندی در آموزش عالی بر اساس عوامل مختلف تعیین می‌شود، تصریح کرد: رتبه‌بندی می‌تواند وسیله‌ای برای تجزیه و تحلیل وضعیت و مقایسه دانشگاه‌ها با یکدیگر باشد.

کد خبر 20777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز