یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: درحالیکه روزهای پایانی سال گذشته خبر احتمال بازگشت توپولوف‌ها به آسمان ایران برای مردم شوک آور بود، امروز این پرونده تازه باز شده، بسته اعلام شد.

هواپیما توپولوف

به گزارش ایسنا، 20 اسفند سال گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره بازگشت هواپیماهای توپولوف 154 به آسمان ایران، اظهار کرد: در صورتیکه تمام استانداردهای لازم از سوی شرکت سازنده و نیز مؤلفه‌ها و ضوابط سازمان هواپیمایی در این نوع هواپیما فراهم شود، این موضوع بررسی می‌شود و در غیر این صورت بازگشت توپولوف 154 به ایران امکانپذیر نیست. [توپولوف مجددا باز می‌گردد]

چنین اظهار نظری در حالیکه استفاده از توپولوف در ایرلاین‌های بزرگ و ایمنی دنیا سالهاست که منسوخ شده است، مسافران را به یاد سوانح خونین این پرنده هوایی در کشور انداخت. ضمن آنکه بازگشت توپولوف‌های قدیمی به ناوگان هوایی کشور که اخیرا نوسازی شده و با استانداردهای جدید منطبق شده، میانگین سنی ناوگان هوایی کشور را بالا می برد که با روح شعارهای مسئولان مبنی بر جوان‌سازی ناوگان با خرید هواپیماهای جدید در تضاد است.

البته گویا کمتر از یک ماه و با وجود تعطیلات نوروز، بررسی‌ها برای استانداردهای این هواپیما انجام شد و کارشناسان به نتیجه رسیدند که این کار شدنی نیست.

در این باره حمیدرضا پهلوانی - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری -در آخرین اظهار نظر خود تاکید کرد: پرونده توپولوف‌های154 به دلیل وجود اشکالات فنی بسته اعلام می‌شود و این هواپیماها دیگر به آسمان کشور باز نمی‌گردند.

پهلوانی وظیفه سازمان متبوعش را در برابر موضوع بازگشت توپولوف 154 با درخواست مالکان ایرانی آنها، پاسخگویی منطقی و علمی و ارائه نظریات رسمی دانست و اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری، رفع اشکالات عمده موجود در این هواپیما از جمله بهینه‌سازی موتورها، تقویت بدنه، تعطیلی مراکز پشتیبانی فنی و علمی، به روز نبودن سیستم‌های مختلف هواپیما، عدم انتقال فرایند تعمیر و نگهداری به کشور و عدم ارائه اطلاعات حیاتی و اصلاحیه های فنی به روز شده هواپیما مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده هزینه‌های نگهداری این نوع هواپیما نه تنها منطقی نیست بلکه از عهده شرکت‌های دارنده این هواپیما خارج است بنابراین پرونده این هواپیما با اشکالات یاد شده در آسمان ایران بسته اعلام می‌شود.

کد خبر 207759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز