همشهری آنلاین: علی کفاشیان در نخستین گفت‌وگو در سال جدید به موضوعات مختلف فوتبال پرداخت و گفت از سرمربی تیم ‌ملی فقط کسب رتبه اول یا دوم را خواسته‌ایم.

کفاشیان

رئیس فدراسیون فوتبال که با ایسنا مصاحبه کرده است در پاسخ به نخستین سوال که از او پرسیده شد، ارزیابی‌تان از عملکرد فدراسیون و تیم‌های ملی در سال 91 چیست؟ اینگونه پاسخ داد

سال 91 برای ما سال خوب و پرکاری بود و ارزیابی خوبی از سال 91 داریم چون به اکثر هدف‌هایمان رسیدیم و بر اساس همین اهداف فدراسیون اول آسیا شدیم. دو تیم ما به جام جهانی رفتند که یکی نوجوانان و دیگری تیم فوتبال ساحلی بود؛ بهترین میزبانی را برای نوجوانان آسیا داشتیم، برنامه‌های آموزشی مختلفی برگزار شد و نهایتا همه این برنامه‌ها پایه‌ریزی‌های خوبی برای سال 92 شد.

  • سال 92 هم که تا اینجای عمر فدراسیون شما پرکارترین و حساسترین سال خواهد بود؟

قطعا سال 92 یک سال ویژه و خاصی برای ما خواهد بود. اکثر ارزیابی‌ها روی عملکرد تیم بزرگسالان اندازه‌گیری می‌شود، بنابراین ما برنامه‌های زیادی داریم که تیم ملی به خوبی آماده شود و بتواند در خرداد صعودش را به جام جهانی 2014 قطعی کند. اگر چنین شود کلکسیون ما کامل می‌شود. تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال بانوان ما امسال در مسابقات قهرمانی آسیایی شرکت خواهند کرد بنابراین سال 92 پرکار و فوتبالی است. در حالت کلی فکر می‌کنم سال 92 تغییر و تحولاتی در فوتبال خواهد بود و فوتبالی‌تر از سال‌های دیگر خواهد بود.

  • منظورتان تغییر و تحولات مدیریتی هم هست؟

شاید این طور هم باشد.

  • نگران تاثیر فضای انتخابات ریاست جمهوری بر عملکرد تیم ملی در بازی‌های خرداد ماه، نیستید؟

قطعا آن فضا در جامعه بر شرایط تیم ملی بسیار اثرگذار است اما تیم ملی ما می‌داند باید تحت هر شرایطی به جام جهانی صعود کند.

  • نگران این نیستید که کاندیدای ریاست جمهوری بخواهند برای تبلیغات خود از تیم ملی استفاده ابزاری کرده و نهایتا این به ضرر تیم ملی تمام شود؟

خیر؛ بالاخره سعی می‌کنیم تفکراتمان را از همه چیز خارج کرده و روی صعود تیم به جام جهانی متمرکز شویم چون رفتن تیم ملی به جام جهانی سرنوشت فوتبال ما را تغییر می‌دهد و می‌تواند ما را به جلو یا به عقب ببرد. به نظر من نباید نگران این مسائل باشیم. در هر صورت همه تلاش می‌کنیم تیم به جام جهانی برود و فکر می‌کنم مسائل سیاسی در عملکرد تیم ملی تاثیری نداشته باشد.

  • با توجه به برگزاری مجمع در تیر که ممکن است به تغییرات مدیریتی در فدراسیون منجر شود، برنامه ریزی‌های شما برای سه ماه نخست سال 92 است؟

صددرصد ما برای کل سال 92 برنامه‌ریزی می‌کنیم اما موضوع تیم ملی برای ما بسیار مهم است. اگر تیم ملی ما بتواند به جام جهانی 2014 برزیل صعود کند، ما فضای دیگری را از نظر درآمدی و مالی پیدا می‌کنیم و شرایط فوق‌العاده خوبی خواهیم داشت. اگر هم به جام جهانی نرویم خب خودمان هم روحیه را از دست می‌دهیم.

  • پس سرنوشت کفاشیان به تیم ملی گره خورده است؟

سرنوشت یک رئیس فدراسیون نباید به نتایج تیم ملی گره بخورد. مدیریت فدراسیون باید ثبات داشته باشد و با کار و تلاش برنامه‌هایش را پیش ببرد. در دو سال گذشته که کار ویژه‌ای را برای تیم ملی انجام دادیم، چیزی کم نگذاشتیم. بهترین مربی را آورده و مناسب‌ترین تدارکات را انجام دادیم؛ حاصل این شده و الان هم باید به جام جهانی رفته باشیم. اگر لبنان و قطر را برده بودیم الان تیم ملی به جام جهان صعود کرده بود. اما متاسفانه بخاطر کوتاهی یا هر دلیلی نرفتیم و باعث شده این یک ضعف برای کار ما محسوب شود. باور کنید همه کار کردم اما یک مدیر بیش از این نمی‌تواند کاری انجام دهد و الان واقعا وجدانم راحت است. به هر حال در فوتبال ایران سرنوشت یک مدیر به نتایج تیم ملی وابسته است.

  • بارها حرف از استعفا زدید و شاید بهتر بود موضوعی که هنوز ابهام دارد را تا این حد این رسانه‌ای نمی‌کردید؛ به طور شفاف می‌خواهید در صورت ناکامی تیم ملی از رسیدن به جام جهانی استعفا دهید و در صورت موفقیتش، با رای اعتماد از مجمع همچنان در فدراسیون بمانید؟

بی‌شک رفتن تیم ملی به جام جهانی خیلی به نفع فوتبال ایران است اما معتقدم به جام جهانی برویم یا نرویم، من می‌خواهم به مجمع بگویم توانمندی من همین است. همه تلاش و برنامه‌های ما نتیجه‌اش این شده و ما همه جانمان را برای موفقیت فوتبال ملی و پیشبرد کارها گذاشتیم؛ حالا اگر کسانی هستند که معتقدند با حضورشان در فدراسیون و اعمال تغییرات، وضعیت فوتبال ما بهتر می شود، خب بهتر است جلو بیایند. اگر مجمع هم پذیرفت، کار به دست آنها می دهیم. واقعا 5 سال کار کردن در فدراسیون برای من به اندازه 15 سال انرژی گرفته است.

  •  موهایتان هم سفیدتر شده است!

البته سفید شدن موهایم برای پیری است اما واقعا اینجا فشار بسیار زیاد است و ما مدام با مسئله مواجه هستیم بنابراین من می‌خواهم به مجمع همین را بگویم که تلاشم را کردم و گزارش عملکردم هم روشن است، نمی‌گویم بهترین عملکرد را داشته‌ام اما با بضاعت فعلی همین از دستم برآمده است. البته معتقدم در مقابل توقعات و انتظارات مردم که 100 است و امکانات ما 10، نتیجه کار ما همین شده است که همه اینها را در مجمع می گویم.

  • عده‌ای معتقدند هوش شما زیاد است و خیلی خوب بلدید آرای مجمع را به نفع خودتان برگردانید و بازی را به هم بزنید! درست است که می‌گویند اینها ناشی از تجربه شما در برگزاری مجمع‌های مختلف است؟

من واقعیت‌ها را می‌گویم، من با مجمع بزرگ شده‌ام. پنج سال با هم ارتباط خوبی داشتیم در زمان شکل گیری همه آنها بوده‌ام. آنها کاملا به کار من آگاهی دارند. البته شاید به قول شما این از هوش من باشد اما یک باهوش‌تر از من باید باشد که آس جدیدی رو کند.

  • بعضی‌ها معتقدند در مجمع اسفند جمله کلیدی شما باعث شد آرا به سمت علی کفاشیان برگردد؟

بالاخره می‌توانست یک باهوش‌تر از من هم پیدا شود که رایش از صندوق بیاید بیرون! (با خنده)

  • فکر می‌کنید الان مجمع چه نظری در مورد شما دارد؟

مجمع الان هم صددرصد همسو با من است و بنده را در این جایگاه تایید می‌کند.

  • یعنی اگر همین الان مجمع فوق‌العاده برگزار شود باز هم از مجمع رای اعتماد می‌گیرید؟

صددرصد همین طور خواهد بود و شکی روی این موضوع ندارم.

  • اگر تیم ملی به جام جهانی نرود چه؟

دیگر آن موقع باید ببنیم اوضاع چه می‌شود و ممکن است نظر اعضا تغییر کند.

  • مگر خودتان نگفتید سرنوشت رئیس فدراسیون نباید با عملکرد تیم ملی گره بخورد؟

خوب نیست این طور باشد ولی من می‌خواهم رسانه‌ها و مردم  شرایط را ببینند، به آنها بگویم که همه کار کردم و نهایتا این شد. اگر فکر می‌کنید رفتن من برای فوتبال بهتر است، می‌روم. من حمایت مجدد را می‌خواهم یعنی اگر قرار باشد به کارم در فدراسیون ادامه دهم، باید از من بخواهند.

  • انگار چندان تمایلی به ماندن در فدراسیون ندارید؟

من دو دستی به این میز نچسبیدم و همیشه در هیچ مسئولیتی را محکم نمی‌چسبم. باید از من بخواهند و بگویند تو باید بمانی و محکم بایستی؛ در این صورت حرفی برای ماندن ندارم. اما اگر نگویند، خودم زیاد تمایل به ماندن ندارم. مایل نیستم بمانم و باز نرفتن تیم ملی را بر سر ما بکوبند.

  •  از الان به جمله‌ای که می‌خواهید در مجمع بگویید فکر کرده‌اید؟ اینکه دوباره چه برگ برنده‌ای رو کنید؟

برگه برنده را مجمع باید رو کند. در این باره بعد از بازی‌های تیم ملی تصمیم می‌گیرم و الان تصمیمی نمی‌گیرم.

  • شما اسفند 90 با قاطعیت از مجمع رای اعتماد گرفتید، در یک سال گذشته چه شد که این همه انتقاد از فدراسیون را به بار آورد؟ چون انتقادها فقط از جانب یک طیف مخاطبان نبود و بخش های متعددی از رویه فدراسیون راضی نبودند؟

اتفاقات زیادی افتاد، بالاخره نتایج تیم‌های ملی را دیدید و الان هم می‌بینید رئیس فدراسیون برای پیشبرد فوتبال این مملکت همه تلاشش را گذاشته است و کار می‌کند؛ با این حال هر روز که سرکار می‌آیم یک موضوع جدیدی را علیه فدراسیون می گویند. اینکه کفاشیان بازنشسته است و صلاحیت ندارد و...، هر روز اذیت می کنند، یک روز می گویند باید استعفا بدهد. به جای اینکه همه حمایت کرده و به پیشرفت فوتبال مملکت کمک کنند، هر کسی یک چیزی می‌گوید. خب من باید چه روحیه‌ای داشته باشم؟! به قول معروف باید خیلی چیز باشم که بمانم!

  •  مثل اینکه فشار زیادی را تحمل کردید؟

واقعا همین طور است، هر روز از یک طرف ما را می‌زنند. رسانه‌ها از یک طرف و دیگران از طرف دیگر سیخ می زنند. در آخرین مطلب یک رسانه نوشته بود: دروغ سال و من گفته‌ام چندین استادیوم A آسیا در ایران داریم. ببینید ما خودمان، خودمان را باور نداریم و این خیلی بد است. داریم ذهنیت مردم را خراب می کنیم و من هم ناچارم مقابل این جوسازی‌ها، بگویم من هم نیستم، بسم الله، شروع کنید، این آش با جاش برای شما! هر کسی می خواهد بیاید. وجدانا حق بدهید که چنین رویکردی داشته باشم. من نباید به عنوان یک مدیر هر روز ناز کنم و بگویم من نیستم اما واقعیت این است که اگر قرار باشد رئیس فدراسیون تغییر کند، خودم نمی روم چون به فوتبال لطمه می خورد بلکه مجمع باید تصمیم بگیرد. مثل یک بچه که تا اینجا با سلام و صلوات برزگش کردیم و الان هم بیایید این قاعده را تثبیت کنیم که مجمع ما چنین تصمیم‌هایی را بگیرد.

  •  به نظر مجمع خیلی احساسی عمل می‌کند و حتی شاید تصمیماتش تابعی از اتفاقات دو روز قبل از برگزاری جلسه مجمع باشد! این موضوع را قبول دارید؟

خیر، مجمع ما اینطور نیست؛ اگر مجمع فرد منحصربه فردی را رو کند واقعا من کنار می‌روم.

  • در غیر این صورت ممکن است دوباره از آن جمله‌های معروف بگویید و مجمع با شما همسو شود؟

بله، می‌تواند به این گونه هم باشد.

  • گفتید اگر شخص توانمندی بیاید، کنار می‌روید؛ مدتی در رسانه‌ها صحبت از بازگشت محمد دادگان به فدراسیون بود. اگر او واقعا تصمیم بگیرد به فدراسیون بیاید شما از تصمیمش حمایت می‌کنید؟

بله، چرا حمایت نکنم. البته به شرطی که حمایت‌های دولتی هم پشتش باشد.

  • فکر می‌کنید غیر از دادگان گزینه‌های دیگری هم هستند؟

خیلی‌ها هستند.

  • دل کندن از فدراسیون برایتان سخت نیست؟

خیر، در فوتبال آنقدر سختی کشیده‌ام که دل کندن از آن راحت است.

  • موضوع تمدید نشدن مجوز فعالیت‌تان در فدراسیون به کجا رسید؟ با توجه به اینکه این‌که عباسی وزیر ورزش و جوانان گفته بود بعید است مجوز کار شما تمدید شود، اگر تمدید نکنند یعنی دیگر نباید به فدراسیون بیایید؟

من که فعلا هستم. مجمع تشکیل می‌شود و کار را مشخص می‌کند. شاید همین اعضای مجمع از دولت بخواهند برای مدتی مجوز را تمدید کند تا جلسه تیرماه تشکیل شود. این حالت می‌تواند اتفاق بیفتد.

  • یکی از افراد سیاسی می‌گفت که کفاشیان گفته: ما مجمع را عمدا تیر ماه انداخته‌ایم که آن زمان کسی حواسش به فوتبال نباشد؟! این نقل قول درست است؟

( با خنده) شاید هم برای من باشد ولی خب آن موقع تکلیف همه ما و شما معلوم می‌شود! اما خودمان که تجزیه و تحلیل کردیم اصلا تا قبل از خرداد و بازی‌های حساس تیم ملی برای جام جهانی، اصلا به صلاح نیست درباره رییس فدراسیون و تغییر او حرف بزنیم. ما مربی خارجی برای تیم ملی داریم و اگر قرار باشد هر جا برویم او بگوید بالاخره شما سر کار می مانید یا خیر که کار به خوبی پیش نمی‌رود. او باید احساس کند فدراسیون سفت و محکم پای کار ایستاده و موفقیت تیم ملی را می‌خواهد. چون اگر یک نفر ذره‌ای در مورد این مسائل حرف بزند بعدا اگر تیم ملی به جام جهانی نرود، می‌گویند ببینید زمانی که تیم باید آماده بازی‌های مقدماتی جام جهانی بود و باید حمایت می شد، همه برای گرفتن پست در فدراسیون دعوا می‌کردند بنابراین این حرف‌ها الان نباید مطرح شود.

اگر شش ماه پیش بیان می شد اشکالی نداشت یا حتی در زمان مجمع اسفند 90. به هر حال الان راه را مشخص کردیم و گفتیم همه برنامه‌ها انجام شده و بهتر است تا تیر ماه صبر کنیم. آن زمان مجمع دیگری را برگزار کنیم و آنجا می توانیم صحبت کنیم. ضمن این که در این مجمع، وزارت ورزش دو نفر عضو دارد و سازمان‌های دیگر هم هستند. باید بنشینیم صحبت کنیم و آن‌ها هم نظراتشان را بدهند. اعضای مجمع منطق دارند و راه درست را انتخاب می کنند. باید یاد بگیریم هر رییس فدراسیونی، هر وزیر ورزشی یا مدیر کلی سر کار می‌آید، نخواهد زود مسوولان فوتبال را عوض کند؛ بگذارند یک ثباتی در کار باشد. باید یاد بگیریم مجمع تشکیل دهیم، اعضا نظراتشان را بگویند، صحبت کنیم، تصمیم بگیرند؛ دقیقا مانند مجلس شورای اسلامی و رای اعتمادی که وزرا می‌گیرند.

  • ملاقات‌هایی که برخی از چهره‌های مختلف از جمله دادگان با محمد عباسی داشته‌ و گمانه‌زنی‌هایی که درباره حضور برخی افراد در فدراسیون می شود، تمرکزتان را بر هم نمی زند؟

خیر، به هیچ وجه. من که اصلا از خدا می‌خواهم یک نفر بیاید و مسئولیت را بگیرد و خودم همین را اعلام کردم؛ اتفاقا خیلی هم خوشحالم می شوم. اما تا آن زمان محکم کارم را انجام می‌دهم و به هیچ وجه از این گمانه زنی ها تاثیر نمی‌گیرم.

  • اگر با وزارت ورزش هماهنگ‌تر بودید. اوضاع مالی فدراسیون بهتر می‌شد؟

به لحاظ مالی خیلی مشکل داشتیم و وزارت ورزش پول بسیار کمی به ما داد اما این واقعیت را باید پذیرفت که دست وزارت ورزش هم خیلی تنگ بود. واقعا اگر می‌خواست پول بدهد هم نمی‌توانست اما واقعیت این است که امسال یک هفتم یا یک هشتم سال‌های گذشته پول گرفتیم، در حالی که هزینه‌های برون مرزی ما چهار برابر شد.

  • این اتفاق چقدر در پیشبرد برنامه‌های فدراسیون موثر بود؟

تاثیر زیادی نگذاشت. یکسری پروژه‌های ساختمانی را متوقف کردیم و همینطور روند برنامه تیم‌های پایه مثل نوجوانان و جوانان که باید تدارک بیشتری می‌دیدند را مقداری کند کردیم اما در مابقی مسایل خیر. همانطور که گفتم انتظارها از فوتبال 100 است وقتی انتظارها اینطور است ما نباید روی لبه حرکت کنیم. باید دستمان باز باشد و سرمایه‌گذاری کنیم. وقتی اینها را نداریم، طبیعتا افت می‌کنیم. کشورهای دیگر این کارها را انجام می دهند هرچند باز هم می گویم کارهای اجرایی تا حالا متوقف نشده است.

  • اگر فرد دیگری رئیس فدراسیون بود هم همین اتفاق می‌افتاد؟

قطعا همین طور است.

  •  به نحوی موضوع را عوض کرده و آخر نگفتید به نظرتان علت واقعی انتقادهایی که در یک سال گذشته علیه فدارسیون وجود داشت و و این نارضایتی به عموم مردم هم رسیده بود، چه می‌تواند باشد؟

تا حالا کسی به من نگفته علتش چیست. مثلا غیر تخصصی کار کردن یا بد کار کردن ما؛ مثلا یکی بگوید کی‌روش انتخاب بدی برای تیم ملی بوده، ضد وزارت ورزش و جوانان حرکت کردید، فلان کمیته فدراسیون‌ خراب است یا سو استفاده مالی داشتی یا هر چیز دیگری! این‌ها را کسی تا حالا به من نگفته اما شاید برخوردها سلیقه‌ای بوده است؛ واقعا علتش را خودم نمی‌دانم.

  • فکر نمی‌کنید مجموعه‌ای از علت‌های کوچک مثلا علتش کمتر شدن اقتدار فدراسیون در تصمیم گیری‌ها نیست؟

الان که خیلی اقتدار داریم، هیات رییسه ما یک دست است و خیلی خوب جلو می‌رویم، خوب تصمیم می گیریم. خدا شاهد است که کسی هم هیچ دخالتی ندارد. یک جاهایی فشار وارد می‌شود اما ما هر کسی را انتخاب کردیم از او حمایت شده و تغییرات هم با نظر خودمان بوده است. ممکن است برخی جاها ضعف‌هایی بود اما نقاط قوت هم داشته ایم. در این دوره دست به یکسری اصلاحات زده‌ایم، ریاست کمیته های فوتسال، جوانان و آموزش را عوض کردیم و بعضی موارد دیگر.

  •  البته منظورم از اقتدار فدراسیون، اقتدار شخص رئیس فدراسیون بود چون در برخی انتصاب‌ها از جمله کمیته جوانان، دپارتمان فوتبال ساحلی و... که پشت پرده آن تاحدی روشن است، نفوذ برخی مدیران زیرمجموعه شما مشهود بوده و ظاهرا همواره از نظراتشان تبعیت می کنید!

نمی گویم کاملا اینطور نبوده و می‌دانم یکسری از انتقادها نسبت عملکرد زیر مجموعه‌ها در فدراسیون وجود دارد اما بالاخره هیات رییسه ما انتخابی بوده است البته دو نفر را خودم پیشنهاد دادم که تغییر در یکی از نایب رییس‌ها خیلی خاص و در یک شرایط خاص بود و من هم نمی‌دانستم در آینده چه اتفاقاتی می افتد. الان هیات رییسه بسیار هماهنگ و خوب است و افرادی که برای کمیته‌های مختلف انتخاب می شوند، با تصمیم آنهاست.

شاید اگر افراد دیگری را انتخاب می کردیم نوع دیگری انتقاد می‌شد. باید عملکردها را ببینم و خودم هم حواسم هست. فعلا باید این دو، سه ماهه را پیش ببریم و بعد تصمیمات نهایی درباره همه مسوولیت‌ها بگیریم. تا آن موقع عملکرد کمیته‌ها را می‌بینیم و بعد تصمیم می‌گیریم. هر تصمیمی باید بعد از خرداد باشد، ضمن اینکه احکام صادر شده برای بعضی کمیته ها قطعی نیست. ما تصمیم گرفتیم تا خرداد فقط به تیم ملی فکر کنیم.

* انتخاب عزیزی خادم به عنوان ریاست کمیته های تیم ملی به خاطر ساکت کردن صدای مخالف او در هیات رییسه علیه شما نبود؟

خیر؛ عزیزی خادم گفت من طرح دارم و می توانم امکانات اقتصادی بیاورم و برنامه‌هایی دارم که هیات رییسه هم گفت بسم الله شروع کن. حالا او جوان‌ است، انگیزه دارد و می خواهد کاری را شروع کند.

*عزیزی خادم گفته است تغییر مربیان تیم ملی بر عهده کمیته تیم‌های ملی است که بنده حکم ریاست آن را گرفته‌ام؛ شما چنین اختیاری به این کمیته دادید؟

خیر به این شکل نیست. فعلا باید آیین نامه این کمیته نوشته شود و بعد هیارت رئیسه پس از جلسه‌های مختلف آن را به تصویب برساند. اگر طرح او در کمیته تیم‌های ملی موثر بود، هیات رئیسه استقبال می‌کند.

  •  اصلا شرح وظایف این کمیته دقیقا چیست؟

ببینید ما در این سه ماه فقط می‌خواهیم فقط به تیم ملی فکر کنیم. برای همین یک اتاق فکر تشکیل ‌دادیم که همین کمیته تیم‌های ملی است. این کمیته متشکل از مسئولان کمیته فنی، جوانان، بازاریابی و... خواهد بود که قرار است همه فکر کنیم چطور از تیم ملی حمایت‌ها مالی، فنی و... داشته باشیم. قطعا با کارشناسانی هم که از بیرون در بخش های مختلف می‌آوریم، تیم ملی قوی‌تر حرکت کند. به کی‌روش هم گفتیم که پذیرفته است.

  • پیش از این صحبت از حضور حبیب کاشانی بود؛ چه شد که با هم کار نکردید؟

کاشانی خیلی مایل نبود. به او گفتیم طرح بدهد که نداد. اما عزیزی خادم خیلی مشتاق بود و ظاهرا چندین طرح دارد.

  • در سفری که در اسفندماه 91 به مالزی داشتید، چه کردید؟

سفر مالزی خوب بود. جلساتی برگزار شد. اصلاحاتی برای مسابقات 2014 تا 2016 به تصویب AFC رسید که تغییراتی در امتیازبندی ها بود. ما باید تلاش کنیم شرایط فعلی را حفظ کنیم. حال و هوای AFC هم فضای انتخابات اردیبهشت را دارد که ما باید محکم در آن حرکت کنیم.

  • در انتخابات AFC می‌خواهید از چه کسی حمایت کنید؟ قبلا می‌گفتند بن همام مسلمان است و ما به او نزدیکتریم اما نتیجه چیز دیگری از آب درآمد!

نه بابا! (باخنده). الان جیلانگ که کاندیدا نشد. یوسف سرکال اماراتی، سلمان از بحرین، یک مسلمان از تایلند و یک عربستانی کاندیدا شدند. البته نامزد عربستانی که فکر نمی‌کنم بماند چون پوزیشن ریاست ندارد. ما هم با فضا جلو می رویم و باید ببینیم چه می شود.

  • هنوز به نتیجه نرسیدید؟

اگر درباره گزینه خاصی به نتیجه برسیم هم فعلا با سیاست حرکت می کنیم چون رای‌ها خیلی به هم نزدیک است.

  • جدا از موارد مهمی که خودتان به مالزی می‌روید، فکر نمی‌کنید یکسری آدم ها به بهانه شرکت در دوره‌هایی که چندان اهمیتی ندارد و اساسا در حد نمایندگان ایران نیست، زیاد به مالزی سفر می‌کنند؟

مالزی که زیاد نمی‌رویم و برای یکسری جلسات کمیته‌ها و شرکت در دوره‌ها می‌رویم. این دوره‌ها را AFC می‌گذارد و تمام هزینه‌هایش را هم می‌دهد. (باخنده) خب دوستان هم علاقه دارند و با وجود خستگی راه، سفر را دوست دارند و حتما خیلی خوش می‌گذرد.

  • چرا ارتباطات بیشتری مثلا با روسای فدراسیون ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و... نمی‌گیرید؟

چرا ارتباطات می‌گیریم. با رئیس فدراسیون ژاپن که رفیق هستیم و جلسه می‌گذاریم.

  • خروجی‌اش برای فوتبال ایران چه بود؟

خیلی خوب بوده است. ما الان بیشترین نفرات را در AFC داریم. ما الان فقط در یکی، دو کمیته که یکی از آنها کمیته قوانین است کسی را نداریم. در مابقی کمیته‌ها نماینده داریم بنابراین معتقدم حضور ایران در AFC خوب است و ارتباطات هم داریم. با رویه‌ای که در پیش گرفتیم قطعا در آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

  • از عملکرد و نتیجه تیم ملی در بازی با کویت راضی هستید؟

به نظرم بازیکنان ما فکر می‌کردند باید چهار یا پنج گل به کویت بزنند و با این ذهنیت به مسابقه رفته بودند، در حالی که تیم ملی نباید هیچ حریفی را دست کم بگیرد. این بازی از حیث یک بازی تدارکاتی پیش از بازی‌های حساسی که مقابل قطر و لبنان در خرداد داریم، خوب بود و تیم ملی فهمید که باید مقابل تیم‌های عربی جدی‌تر باشد و با تمرکز بالاتری بازی کند. بعضی ضعف‌های تیم هم روشن شد که کادر فنی 2 ماه وقت دارد تا آنها را برطرف کند.

  •  با این وضع چرا کی‌روش دوباره به مرخصی رفت؟! می‌دانید او الان کجاست؟

کی‌روش در اسفند ماموریت رفته بود و بعد از بازی با کویت به آخرین مرخصی‌اش رفت و همین روزها برمی‌گردد و تا پایان قراردادش در ایران و همراه با تیم ملی خواهد بود.

  • بعد از بازی تیم ملی جلسه‌ای با او داشتید؟

ما تلفنی با هم صحبت کردیم. او رفت که سریع هم برگردد. البته برنامه‌ریزی‌ اردوها و کارهای تیم ملی انجام شده است.

  • یکی از انتقادهایی که به شما وارد بود همین مرخصی های بیش از حد قرارداد کی روش است!

ما نباید در این مقطع به این مسایل فکر کنیم. ما الان دو سال است که کی‌روش را آوردیم و یکی از مربیان خوب دنیاست و از نظر من کارش را هم تاکنون به خوبی انجام داده است. حالا 2 روز مرخصی بیشتر رفته یا نرفته که نباید حساس باشیم. الان فقط باید به این فکر کنیم که این سه ماه را سفت از او و تیم ملی حمایت کنیم.

  • انتقاد به رویه شما در این باره بود که مثلا همان تعاملی که زمان سرمربیگری علی دایی داشتید را اکنون با کی روش دارید. اینکه بخاطر درگیر حاشیه نشدن، به مرخصی‌هایش نه نمی گویید!

ببینید کی روش یک خواسته‌هایی داشت که حرفه‌ای هم بود. زمین چمن خوب و سفر با هواپیمای درجه یک و... خب ما همه این خواسته‌ها را نمی‌توانستیم فراهم کنیم. از طرفی نمی‌توانستیم هم به او بگوییم درخواست‌های بیخود داری. خراب بودن زمین نقص ماست. کی‌روش در ادامه جز در حوزه زمین و در اختیار داشتن بازیکنان، حرف دیگری نزد. حتی اگر درخواست‌های پیرامونی برای تیم ملی هم دارد ما می‌گوییم کمش کن، کمتر تیم را به اردو ببر و... کلی برایش محدودیت‌ ایجاد کردیم و واقعا آنطور نیست هرچی او بگوید آن شود. حتی اگر ببینیم در یک مقطع به مرخصی رفتن او خوب نیست، می خواهیم که بماند و در سال 91 هم قبل از بازی با لبنان یکبار این اتفاق افتاد. بحث درگیر نشدن با حاشیه‌های احتمالی هم درست است، بالاخره همه خواسته ما موفقیت تیم ملی است.

  • گفته می‌شود بخاطر تساوی با کویت، به هرکدام از بازیکنان 3000 دلار پاداش دادید؟

از دو سال پیش جدولی تهیه شده بود که در آن میزان پاداش ملی‌پوشان در بازی‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها چه در ایران و چه خارج از کشور تعیین شده بود. از آن زمان تاکنون ما طبق همان دستورالعمل به ملی‌پوشان پاداش می‌دهیم و اینها‌ به انتظاراتی که مثلا از تیم ملی در فلان مسابقه وجود دارد هیچ ارتباطی ندارد. البته مبلغ پاداش بازی‌های مقدماتی جام ملت‌ها از مقدماتی جام جهانی کمتر است و پولی که بابت نتیجه بازی با کویت پرداخت شده هم کمتر از 3000 دلار است.

  • الان که کره‌جنوبی و ازبکستان بازی‌هایشان را بردند و فاصله امتیازی‌شان با ما بیشتر شد، احتمال صعود مستقیم تیم ملی به جام جهانی را چقدر می‌دانید؟

ما اصلا نباید به این نتایج توجه کنیم. قبل بازی این تیم‌ها صحبت کردیم که باید هر بازی خردادماه را ببریم تا به جام جهانی صعود کنیم. حیات تیم ملی و شاید فوتبال ایران در گرو این سه بازی باشد. تمام عوامل فوتبال ما باید این را بدانند. اگر تیم ملی بخواهد حتی در یکی از این بازی‌ها جدی نباشد، جایگاهش در دنیا به شدت نزول خواهد کرد. همه باید کمک کنیم تا تیم ایران راهی جام جهانی شود.

تیم ملی برای پیروزی در این سه بازی باید جدی‌تر و قوی‌تر از قبل بازی کند. از خرداد 92 تا جام جهانی 2014 یکسال بیشتر باقی نمی‌ماند و تیمی که می‌خواهد در جام جهانی بازی‌های خوبی به نمایش بگذارد نباید مشکلی برابر قطر و لبنان داشته باشد.

  •  به سوم شدن تیم ملی در گروهش و رفتن به پلی آف فکر کرده‌اید؟

به هیچ وجه. در تمام جلساتی که با کی‌روش داریم هم فقط تاکید می‌کنیم تیم ایران باید به عنوان تیم اول یا دوم گروه به شکل مستقیم راهی جام جهانی شود. فدراسیون فقط همین را دنبال می‌کند.

  • درباره تیم های پایه فکر نمی کنید انتخاب سرمربی تیم ملی جوانان دیر شده است؟

بله این را قبول دارم. بیش از 2 ماه است که دیر شده و این خیلی هم بد است. ما باید هم سرمربی تیم امید و هم جوانان را هرچه زودتر انتخاب کنیم.

  • سرمربیگری تیم امید را باز هم به علیرضا منصوریان می دهید؟

مشغول بررسی هستیم. فعلا او سرمربی تیم زیر 22 سال است. تیم‌های امید و جوانان باید سریع تشکیل شود هرچند بخاطر مسایل مالی مقداری روند آن را کند کردیم.

  • فقط به خاطر مسایل مالی بوده؟ به نظر می‌آید ماجدی روی یک مربی لیگ برتری نظر دارد و بخاطر تمام نشدن لیگ منتظر اوست؟

خیر. ما می‌خواهیم زود سرمربی را انتخاب کنیم. واقعا بخاطر مسایل مالی بوده چون الان هر کاری کنیم به تیم ملی لطمه بخورد که اصلا درست نیست. اما در هفته های آتی این کار را می‌کنیم.

  • تکلیف مربی بدنسازی تیم ملی هم معلوم شد؟

مربی بدنساز به صورت موقتی برای اردوها می‌آید و برمی‌گردد.

  • عده‌ای از منتقدین کاهش تعداد تیم‌های لیگ می‌گویند اختیار کاهش دادن تیم‌های لیگ با هیات رئیسه نیست و اختیار این موضوع با مجمع است. 16 تیمی شدن لیگ قطعی است؟

نه مجمع این اختیار را به هیات رئیسه داده و هیات رییسه باید تصمیم بگیرد. هیات رئیسه هم براساس استدلال‌های کارشناسی چنین تصمیمی گرفت. اما ما نباید به 16 و 18 تیمی شدن لیگ فکر کنیم. باید فکر کنیم چطور کیفیت تیم‌ها و لیگ‌ را بالا ببریم. این نباشد که مربیان ما در لیگ‌های خارجی به دنبال بازیکن ملی‌پوش بگردند. مدیران باشگاه‌ها و مربیان وقت بیشتری برای فعالیت و مسایل فنی بگذارند. یکسری نقایص در بخش های درآمدزایی، پایه‌ها و مسایل مختلف باشگاه‌ها وجود دارد که باید برطرف شود. در واقع یک شهر آباد بهتر از صد شهر خراب است. 16 تیم شدن لیگ هم قطعی است.

  • اولین برنامه‌هایتان در شروع سال جدید چیست؟

ما جلساتی را با مدیران باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ دسته یک و همچنین هیات‌های فوتبال خواهیم داشت و با استفاده از نظرات کارشناسان، برنامه‌هایی را تدوین و مصوب خواهیم کرد. برای بالا بردن سطح کیفی باشگاه‌ها و لیگ‌ها باید هرچه زودتر دست بکار شویم. آنچه از عهده فدراسیون و برنامه‌هایش برمی‌آید را انجام خواهیم داد و باشگاه‌ها هم باید سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایشان در سال جدید را در این راستا قرار دهند چون AFC هم با تغییر در رتبه‌بندی‌هایش امتیاز فنی را از 100 به 200 ارتقا داده است.

علت شکست سپاهان و تراکتورسازی مقابل تیم‌های عربستانی هم همین بود و در شرایطی که سطح فنی فوتبال ایران و تیم ملی ما بالاتر از عربستان است اما باشگاه‌های عربستانی با قدرت بالایی در لیگ قهرمانان حاضر می‌شوند. دو شکست از تیم‌های عربستانی در یک روز برای فوتبال ما اصلا خوب نبود؛ البته استقلال به نوعی جبران کرد و پیروزی خوبی در عربستان مقابل تیم قدرتمند الهلال بدست آورد.

  •  البته سپاهانی‌ها سازمان لیگ یا فدراسیون را مقصر دانسته و معتقدند برنامه‌ریزی های داخلی، شرایط سختی را برایشان ایجاد کرده است؟

این توجیه منطقی نیست. خیلی از تیم‌های دنیا در طی 10 روز سه مسابقه سنگین برگزار می‌کنند. اگر تیمی قوای جسمانی‌اش از بین می‌رود و از انرژی بازیکنانش به شکل فاحشی کم می‌شود، قطعا مشکل دارد. آمادگی باشگاه‌های ما باید آنقدر بالا باشد که اسیر چنین مشکلاتی نشوند که بعدا بخواهند نتایج‌شان را تصیر این و آن بیاندازند! ما باید کاری کنیم کیفیت تیم‌ها و لیگ ما بالا برود. دیدید که استقلال هم توانست پیروز شود.

  •  پس با این نتایج روی 16 تیمی شدن لیگ مصمم‌تر هم شدید؟

قطعا. تا الان به اندازه کافی روی مسایل کمی لیگ بحث شده و از این به بعد باید روی مسایل کیفی متمرکز شویم. با این وضعیت اگر 30 تیم هم در لیگ برتر داشته باشیم هیچ فایده‌ای ندارد و مردم هم از دیدن فوتبال داخلی لذت نمی‌برند. توانمندی‌های فوتبال ایران بالاست و باید تیم‌های باکیفیتی داشته باشد.

  •  آیا رفت‌وآمدهایتان به اوین تمام شد؟

بله تمام شد، فعلا که چیزی نیست ولی اگر در آینده باشد دیگر من نمی‌دانم اما الان مساله‌ای نیست.

  •  می گویند یکی از اشخاصی که در انتخابات فدراسیون رقابت داشته به نوعی عاملی برای طرح این موضوع بوده و آن قضایا هم نوعی داستان سازی بوده است؟

نه؛ فعلا دوست ندارم در این باره صحبت کنم، شاید بعدها درباره‌اش حرف زدم. شاید این هم یکی از دلایلی باشد که چندان دوست ندارم بمانم.

کد خبر 207561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز