جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران در دو هفته نخست سال 92به‌طور میانگین 5/5درصد بازده نصیب سهامداران کرد، ضمن اینکه ارزش بورس تهران نیز در این مدت 10هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران سال 92را هم مطابق رویه چند سال گذشته با روند پرشتابی آغاز کرد و شاخص بورس درطول این مدت2هزارو110واحد رشد کرد. با این میزان رشد، شاخص کل بازار سهام برای نخستین‌بار از مرز 40هزار واحد عبور کرد و رکورد جدیدی را در تاریخ بورس به ثبت رساند.

در طول چند سال گذشته بورس تهران عموما در روز‌های نوروز با رشد زیادی فعالیتش را آغاز کرده و این سنت در سال 92هم تکرار شد. به‌نظر می‌رسد این رویه در روز‌های آینده و تحت‌تأثیر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری که در خرداد‌ماه برگزار می‌شود، قرار بگیرد.
بورس تهران در روز‌های 5، 6، 7، 10، 11و14فروردین‌ماه باز بود و در طول این مدت سهامداران سه‌هزارو 886میلیارد ریال سهام خریداری کردند و این موضوع منجر به رشد شاخص بورس تا سقف دو‌هزارو110واحد شد.

این آمار نشان می‌دهد که میانگین بازده سرمایه‌گذاری دربورس تهران در دوهفته نخست سال 92معادل 5/5درصد بوده است. آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که ارزش بورس تهران هم در این مدت با 10هزار میلیارد تومان افزایش به 180هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش کل بورس تهران در پایان سال 91به 170هزارمیلیارد تومان رسیده بود که به‌دلیل رشد داد و ستد‌ها در روز‌های نوروز 10هزار میلیارد تومان جهش کرد.

مسئولان بورس تهران امیدوار بودند با عرضه سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس در روز‌های پایان سال ارزش کل بورس به مرز 200هزار میلیارد تومان برسد اما کسی از این عرضه در آخرین روز سال استقبال نکرد. بورس تهران در روز‌های پایان سال گذشته سهام شرکت بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس را برای نخستین‌بار در بورس عرضه کرد اما این عرضه به‌دلیل استقبال نکردن بازار سهام برای خرید سهام این شرکت ناکام ماند. فعالان بازار سهام معتقدند بودند این شرکت از شفافیت مالی لازم برخوردار نیست. هنوز درباره ادامه عرضه اولیه سهام این شرکت در سال جدید خبری منتشر نشده است.

عملکرد بورس در اسفند‌ماه

همچنین آخرین آمار‌ها از عملکرد بورس تهران در اسفند‌ماه 91 نشان می‌دهد سهامداران بورس در اسفند سال گذشته 40هزارو703میلیارد ریال سهام خریداری کردند که این میزان نسبت به‌ماه قبل از آن4.6درصد رشد نشان می‌دهد. در اسفند‌ماه سال گذشته دفعات معاملات سهام 5/5درصد رشد کرد اما شاخص بورس با 1.8درصد نزول مواجه شد.

ارزش بورس تهران هم در اسفند‌ماه با 2/2درصد کاهش از 174هزار میلیارد تومان به 170هزار میلیارد تومان رسید. در این‌ماه همچنین بیشتر خریدها توسط سرمایه‌گذاران حقوقی انجام شد و از مجموع کل خرید‌های انجام شده 69درصد به سهامداران حقوقی اختصاص یافت. سهامداران در سال 91روزانه به‌طور متوسط 355میلیون سهم به ارزش 1076میلیارد ریال سهام دادوستد کردند و میانگین نسبت قیمت به درآمد کل شرکت‌های بورس هم در آخرین روز سال گذشته به 5.3مرتبه رسید.

کد خبر 207401
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز