همشهری آنلاین: در بحبوحه تنش‌های موجود در شبه‌جزیره کره، کره شمالی اعلام کرده است که تمامی تاسیسات موجود در مرکز اصلی برنامه هسته‌ای این کشور «دوباره آغاز» به کار خواهد کرد.

به گزارش پرس تی وی، به گفته مقامات خبرگزاری مرکزی کره در روز سه‌شنبه (۱۳ فروردین، ۲ آوریل) قرار است یکی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و راکتورهای ۵ مگاواتی مرکز علمی و تحقیقات اتمی یونگ بیون دوباره آغاز به کار کند. تاسیساتِ این مرکز در سال ۲۰۰۷ و به عنوان بخشی از توافقنامه بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای تعطیل شده بود.

بر پایه اظهارات یکی از سخنگویان بخش انرژی هسته‌ای کره شمالی، این اقدام در راستای سیاست «تقویت نیروهای مسلح هسته‌ای به لحاظ کیفیتی و کمیتی» و همچنین حل «بحران» کمبود برق انجام می‌شود.

کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که اولویت‌های این کشور داشتن اقتصادی نیرومندتر و تولید تسلیحات هسته‌ای است.

این در حالی است که مقامات امریکا نیز در همان روز اعلام کردند که این کشور «به منظور دفاع در برابر هرگونه حمله موشکی احتمالی از جانب کره شمالی» یک فروند ناوشکن رهگیر موشک را به سوی شبه جزیره کره در آب‌های اقیانوس آرام فرستاده داده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز یکشنبه در سخنرانی خود گفت: «قوای هسته‌ای عاملی قابل اطمینان در بازدارندگی از جنگ و ضمانتی برای محافظت از خاک‌مان است.»

پیونگ یانگ، روز شنبه (۳۰ مارس، ۱۰ فروردین) اعلام کرد، با کره جنوبی در یک «وضعیت جنگی» قرار دارد.

کره شمالی همچنین هشدار داد، هرگونه اقدام تحریک آمیز سئول و واشنگتن ممکن است به جنگ هسته‌ای تمام‌عیار منجر شود.

کره شمالی، هفته گذشته اعلام کرد، ارتش این کشور باید برای حمله به «همه پایگاه‌های نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه، از جمله کشور امریکا، هاوایی و گوام» و کره جنوبی، آماده شود.

این بیانیه در حالی صادر شد که چند روز قبل از آن، کره جنوبی و امریکا در واکنش به آن‌چه اقدامات تحریک‌آمیز سطح پایین پیونگ یانگ نامیدند، پیمان نظامی جدید امضا کردند.

سئول و واشنگتن، ۱۱ مارس ۲۰۱۳ میلادی، به رغم هشدارهای کره شمالی، رزمایش سالانه خود را به مدت یک هفته در نزدیکی شبه جزیره کره آغاز کردند. حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی کره جنوبی و حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی امریکا در این رزمایش مشترک مشارکت داشتند.

کد خبر 207056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز