چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوروزخوانی یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم ویژه عید نوروز در هرمزگان است که این نوع موسیقی فضا و محتوایی کاملا شاد دارد زیرا مردم هرمزگان معتقدند که عید نوروز شادی را به قلب ها منتقل می‌کند.

نواحی

حسن رونده، سرپرست گروه رزیف در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره نوروزخوانی در هرمزگان گفت: نوروزخوانی یکی از مهم ترین آداب و رسوم ویژه عید نوروز در هرمزگان است که این نوع موسیقی فضا و محتوایی کاملا شاد دارد زیرا مردم هرمزگان معتقدند که عید نوروز شادی را به قلب ها منتقل می کند.

سرپرست گروه رزیف در ادامه افزود: موسیقی نوروز در هرمزگان به همراه سازهایی مانند دهل دو سر و جفتی عود نواخته می شود، همچنین برای خانه تکانی، سبزه سبز کردن ، خرید کردن، نونوار کردن مکان زندگی از موسیقی استفاده می کنند.

حسن رونده در ادامه تاکید کرد: در هرمزگان به وسیله گلک (گل سرخ) درختان را رنگ می کنند و همراه با این کار با صدای بلند آواز می خوانند زیرا معتقد هستند که این کار به معنای شکوفایی و آغاز فصل جدید است.

سرپرست گروه رزیف در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگر موسیقی نوروز در هرمزگان به اشعار کودکانه اختصاص دارد که کودکان از این طریق از بزرگان فامیل عیدی می گیرند. همچنین فضای اشعار موسیقی نوروز براساس موسیقی مقامی هرمزگان است.

رونده در ادامه بیان کرد: مهم ترین ویژگی موسیقی نوروز ایجاد انگیزه، امید، شور و نشاط است و تمامی آواها و نواها در فضای موسیقی مقامی و در گوشه دشتستان و دشتی است.

کد خبر 206396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز