دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیکر هوشنگ کاووسی منتقد و نویسنده پیشکسوت سینما صبح دوشنبه از مقابل تالار وحدت تشییع و برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.

به گزارش ایرنا، در مراسم تشییع پیکر این منتقد و نویسنده قدیمی که برخی اصطلاحات همچون ˈفیلمفارسیˈ از طریق وی به ادبیات نقد سینمایی ایران وارد شد، جمعی از سینماگران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، ˈجمشید گرگینˈ و ˈداریوش اسدزادهˈ از بازیگران سینما، یاد و خاطره کاووسی را گرامی داشتند و گرگین از وی به عنوان منتقد و نویسنده ای ˈسازش ناپذیرˈ یاد کرد.

ˈهوشنگ گلمکانیˈ منتقد و نویسنده پیشکسوت سینما نیز در این مراسم گفت: زندگی مرحوم کاووسی نمونه یک زندگی کامل بود و وی طی عمر طولانی که داشت، کارهای ارزشمندی را به انجام رساند.

وی از مرحوم کاووسی به عنوان فردی استثنایی یاد کرد و گفت: او حدود 60 سال به صورت مداوم در عرصه نقد فعالیت داشت. افتخار وی این بود که از ابتدای نوشتن، بر روی حرفی که می زد ایستادگی می کرد و از اعتقادات خود هیچ گاه عقب نمی نشست.

گلمکانی ادامه داد: مرحوم کاووسی همواره در نوشتن نقد شوق داشت و همانند یک جوان تا آخرین لحظات عمر از نوشتن باز نایستاد.

رضا کیانیان بازیگر سینما نیز درباره مرحوم کاووسی گفت: در دوران دانشجویی، کاووسی را می دیدم؛ در آن زمان به خاطر رویکرد این منتقد سینما درباره ˈفیلمفارسیˈ با او همراه بودم.

وی افزود: مرحوم کاووسی تا آخر عمر به اعتقادات خود در مورد ˈفیلمفارسیˈ پایبند بود اما نظر من بعدها در مورد ˈفیلمفارسیˈ تغییر کرد و دریافتم این نوع آثار، اساسا فیلم های بدی نیستند.

کیانیان همچنین نویسندگان و منتقدان را بخش جدایی ناپذیر از سینما دانست و تاکید کرد: اگر نوشتن و نقد در باره سینما نباشد، اطلاعات دقیقی به مخاطبان در این حوزه داده نمی شود.

ˈاحمد طالبی نژادˈ دیگر نویسنده و منتقد سینما نیز در این مراسم گفت: اغلب سینماگران بطور مستقیم و غیرمستقیم شاگردان کاووسی بودند و این منتقد سینما بواسطه قلم خود همانند بسیاری از کارگردانان و بازیگران، فردی شناخته شده بود.

ˈفرهاد توحیدیˈ از نویسندگان سینما نیز از مرحوم کاووسی به عنوان استادی بلافصل در سینمای ایران یاد کرد و او را پیشگام هنر هفتم در کشور دانست.

وی گفت: در دانشکده هنرهای دراماتیک، شاگرد استاد کاووسی بودم و گام های خود در سینمای ایران را با هدایت و حضور وی برداشتم.

توحیدی درگذشت کاووسی را ضایعه بزرگی برای سینمای ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که شاگردان وی حق این استاد را بجای آورند.

مدیر عامل بنیاد سینمای فارابی نیز در این مراسم گفت: بواسطه استاد انتظامی با هوشنگ کاووسی آشنا شدم و برای رسیدگی به وضعیت وی از هیچ تلاشی دریغ نکردم.

ˈسیداحمد میرعلاییˈ ضمن ابلاغ پیام تسلیت ˈسیدمحمد حسینیˈ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ˈجواد شمقدریˈ رییس سازمان امور سینمایی به مناسبت درگذشت کاووسی، افزود: یاد و نام استاد کاووسی همواره زنده خواهد ماند.

وی ادامه داد: در دیداری که با کاووسی داشتم، به من گفت که ˈدوست دارد به سمت خدا پرواز کندˈ و این جمله وی همواره در خاطره من ماندگار است.

همایون اسعدیان، عزت الله انتظامی، عباس رافعی، جواد طوسی و بهمن فرمان آرا از جمله سینماگران حاضر در مراسم تشییع پیکر مرحوم کاووسی بودند.

هوشنگ کاووسی روز جمعه دوم فروردین سال 1392 در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم کاووسی نخستین منتقدی بود که عنوان ˈفیلمفارسیˈ را برای برخی آثار سینمایی پیش از انقلاب بکار برد و این واژه از سوی وی وارد ادبیات نقد سینمای ایران شد.

وی متولد 1304 در تهران و فارغ التحصیل مدرسه سینمایی ˈایدکˈ و دانشگاه سوربن پاریس بود.

مرحوم کاووسی در عرصه کارگردانی نیز آثاری همچون ˈ17 روز به اعدامˈ و ˈخانه کنار دریاˈ را از خود بر جای گذاشته و در عین حال سالیان سال در بسیاری از نشریات سینمایی همچون ˈهنر و سینماˈ سمت سردبیری را برعهده داشت.

مراسم ختم مرحوم کاووسی روز چهارشنبه هفتم فروردین ماه از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 20 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

کد خبر 206230
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز