همشهری آنلاین: استان قم به محوریت حرم کریمه اهل بیت (س) به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) رنگ عزا و ماتم به خود گرفت.

qom

به گزارش خبرگزاری فارس از قم همزمان با فرا رسیدن ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، شهر مقدس قم یکپارچه سیاه‌‌پوش شده و مردم با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به اقامه عزا می‌‌پردازند.

نقاط مختلف شهر مقدس قم یکپارچه عزا و ماتم است و مردم در قالب دسته‌ها و هیئت‌‌های عزاداری در غم شهادت مظلومانه ام ابیها حضرت صدیقه کبری(س) اشک ماتم می‌‌ریزند.

هیئت‌‌ها، دسته‌های سینه ‌زنی و زنجیرزنی از صبح امروز به سمت حرم حضرت معصومه(س) رفته و شهادت فاطمه‌ اولی(س) را به کریمه اهل ‌بیت(ع) تسلیت گفتند و حرم این بانوی بزرگوار مملو از عزاداران است.

توجه به اینکه امسال ایام فاطمیه مقارن با ایام نوروز شده است و با توجه به توصیه مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه مبنی بر تکریم و احترام این ایام، شاهد حضور پررنگ هیئت‌های مذهبی و به ویژه زائران حرم کریمه اهل بیت(س) در مراسم شهادت حضرت زهرا(س) هستیم.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید نیز مراسم عزاداری با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

مردم مومن و خداجوی قم شب گذشته و به‌ صورت گسترده در اماکن مقدسه، حسینیه‌‌ها، مساجد، تکایا و دیگر نقاط قم گردهم آمده و در سوگ شهادت حضرت زهرا(س) به عزا نشستند.

هیئت‌‌های مختلف عزاداری با برپایی آیین‌‌های عزاداری به تبیین شخصیت حضرت صدیقه کبری(س) پرداختند.

همچنین ویژه برنامه شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) با حضور عزاداران و زائران و با سخنرانی حجت‌ الاسلام ناصر رفیعی و نوحه سرایی حاج حسن اخباری و حسینی‌نژاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) بانوی بزرگواری است که مدح ایشان را پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) متعدد بیان کرده‌اند، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در مورد ام ابیها(س) فرمود اگر تمام نیکی‌ها و خوبی‌ها را جمع کنید، حضرت زهرا(س) می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) فوق خوبی‌ها در بیانات ائمه معصومین(ع) است، تصریح کرد: الفاظ، لغات و واژه‌ها در توصیف صدیقه کبری(س) ناقص هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) ثمره قلب، نور چشم، روح و پاره تن پیامبر اکرم(س) بود اضافه کرد: منابع اهل سنت در مورد شخصیت ام ابیها به نیکی یاد کرده‌ا‌ند.

رفیعی با تاکید بر اینکه برخی پیامبران برای تکمیل ایمان از خدا کمک می‌خواستند، تصریح کرد: از سلمان فارسی به نقل از پیامبراکرم(س) روایت شده است که فرمود تمام وجود فاطمه(س) ایمان و یقین است.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگوی مناسبی برای آغاز زندگی زوج‌های جوان است، خاطرنشان کرد: معرفی سیره و ارتباط ائمه معصومین(ع) با خانواده‌های خود برای تبیین سبک زندگی لازم است.

در مسجد مقدس جمکران و میعادگاه عاشقان مهدوی مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور خیل عزاداران و سوگواران برگزار شد و شرکت‌کنندگان شهادت مادر حضرت ولیعصر(عج) را به ایشان تسلیت گفتند.

حجت‌الاسلام حبیب فرحزاد در جمع نمازگزاران و عزاداران مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: پیامبر و امامان معصوم(ع) وقتی عظمت و بزرگی خداوند را مشاهده می‌کنند، حتی از خوبی‌‌هایشان استغفار می‌‌کنند، اگر معرفت انسان بالا رود و عظمت خدا را درک کند حتی از عبادات خود استغفار کرده و در پیشگاه خدای متعال اعلام شرمندگی می‌کند.

فرحزاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طبق روایات، تمام امامان ما تا امام حسن عسگری(ع) مجبور به بیعت با خلفاء وقت شدند خاطرنشان کرد: در میان ائمه معصومین(ع) تنها حضرت زهرا(س) بود که با هیچ طاغوتی بیعت نکردند و امام زمان(عج) نیز با الگو گیری از مادرشان، در هنگام ظهور با هیچ ظالم و ستمگری بیعت نخواهد کرد و انتقام دشمنان اهل‌بیت(ع) را پس از ظهور خواهد گرفت.

همچنین از صبح امروز ویژه برنامه روز شهادت حضرت زهرا(س) در حرم کریمه اهل بیت(س) با سخنرانی اساتید حوزه علمیه و نوحه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

کد خبر 206192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز