جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بین الملل: نشست دو روزه وزیران امور خارجه عضو پیمان ناتو در اسلو اختلاف بین روسیه و پیمان ناتو را بر سر استقرار موشک‌های آمریکایی در جمهوری چک و لهستان به اوج رساند.

در نشست اسلو وزیر امور خارجه آمریکا کاندولیزا رایس هشدار روسیه به استقرار این سامانه‌ها را مسخره خواند.
به گزارش خبر گزاری رویترز، در واکنش به برنامه آمریکا در استقرار این موشکها ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در دومای روسیه که آخرین گزارش وی به مردم روسیه در دوران ریاست جمهوری وی است گفت که روسیه نمی‌تواند تحمل کند که ناتو هر روز به مرزهای روسیه نزدیک تر شود و به همین دلیل روسیه پیمان کنترل تسلیحات را که با ناتو امضا کرده است به حال تعلیق در خواهد آورد.
پوتین در سخنرانی خود گفت که تا زمانی که همه کشورهای عضو ناتو این پیمان را امضا نکرده‌اند روسیه تعهدی نسبت به اجرای آن ندارد.
این کشورها امضای پیمان را مشروط به خروج نیروهای روسی از مولداوی و گرجستان کرده‌اند که روسیه ادعا می‌کند این موضوع ربطی به این پیمان ندارد.روسیه در سال 2004 این پیمان را به امضا رساند و تاکنون خود را متعهد به اجرای آن می‌دانست.بر اساس این پیمان برای سلاحهای غیر متعارف در هر کشور میزان مشخصی در نظر گرفته شده بود.
دبیر کل ناتو هوپ شفرپس از دیدار با وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف گفت که ناتو از تصمیم روسیه بسیار نگران است.شفر گفت که 26 عضو پیمان ناتومایل نیستند پیمان تازه‌ای را به امضا برسانند و پیمان پیشین را همچنان پابرجا می‌دانند.
وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از نشست دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان پوتین وآنچه وزیر امورخارجه آمریکا در مورد سامانه موشکی گفته بود گفت که ناتو باید گفتگو با روسیه و موضوع استقرار موشکها را با دقت زیادی دنبال کند.وی آنچه را اکنون بروز کرده است چرخه‌ای از بی‌اعتمادی دانست که باید جلوی آن گرفته شود.
در مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون آلمان وزیر خارجه لوکزامبورک نیز گفت که نباید بین کشورهای عضو پیمان ناتو باردیگر اختلاف بروز کند و همان وضعی پیش بیاید که هنگام شروع جنگ عراق پیش آمد.درآن هنگام وزیر دفاع پیشین آمریکا دونالد رامسفلد اروپا را به اروپای کهنه و نو تقسیم کرد.
نشست ناتو دیروز همچنین در موردعضویت اعضای تازه در این پیمان به بحث نشست. آلبانی،کرواسی ومقدونیه مایل به ورود به پیمان ناتو هستند.تصمیم در این موردقرار است در نشست آینده ناتو که در بهار سال آینده میلادی در بخارست برگزار می‌شود گرفته شود.
در نشست دیروز همچنین در مورد روابط استرالیا،ژاپن و کره جنوبی با ناتو نیز تبادل نظر شد.این کشورها با ناتو در افغانستان همکاری می‌کنند.
کد خبر 20589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز