همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به رکود بازار مسکن و نصف شدن معاملات اسفند امسال نسبت به سال گذشته گفت مالکان برای فروش ملک خود 5 درصد تخفیف می دهند که البته وضعیت را تغییر نداده است.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ، افزود: تقریبا از اواسط پاییز با افزایش قیمت‌ها، خرید و فروش املاک نیز دچار رکورد شد و با آغاز زمستان این رویه تشدید هم شد.

وی با بیان این‌که یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت‌ها تورم است، تصریح کرد: البته میزان افزایش قیمت مسکن خیلی بیشتر از نرخ تورم بوده است، در واقع مالکان مقصر اصلی این پروسه هستند.

وی توضیح داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور از نیمه دوم امسال مالکان قیمت‌هایی تا 18 درصد بالاتر از نرخ تورم را برای فروش ملک خود پیشنهاد دادند که به افزایش بیش از پیش قیمت‌ها دامن زد.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این‌که کاهش قدرت خرید مردم در سال‌جاری تاثیر منفی در بخش معاملات مسکن داشته است، تاکید کرد: اسفند سال گذشته به‌طور میانگین روزانه 15 هزار معامله در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور (کد رهگیری) ثبت می‌شد، این در حالی است که این میزان هم‌اکنون به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

قلی‌خسروی افزود: در حال حاضر روزانه 6 هزار معامله در سامانه کد رهگیری ثبت می‌شود که حاکی از رکود بی‌سابقه در این بخش است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل مالکان برای فروش ملک خود تخفیف 5 درصدی را در نظر گرفته‌اند که البته این کار نیز تغییری در وضعیت بازار مسکن نداشته است.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که مسکن را در سال آینده چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: یکی از مولفه‌های اصلی برای پیش‌بینی مسکن نرخ ارز است که با توجه به عدم ثبات آن نمی‌توان در رابطه با وضعیت این بازار اظهارنظر کرد.

کد خبر 205666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز