همشهری‌آنلاین: چهارمین جشنواره تجلیل از روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی فناوری و سازمان‌های وابسته به وزارت علوم و همچنین چهارمین جشنواره رسانه، آموزش عالی، علم و فناوری ویژه تجلیل از خبرنگاران حوزه آموزش عالی کشور در دانشگاه پیام نور برگزار شد.

festival

 چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر آموزش عالی

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم با حضور معاون توسعه منابع انسانی رئیس جمهور، وزیر علوم، رییس دانشگاه پیام نور، یونس شکرخواه استاد رشته علوم ارتباطات و مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و همچنین خبرنگاران حوزه آموزش عالی سراسر کشور برگزار شد.

در این برنامه یونس شکرخواه استاد رشته علوم ارتباطات بیانیه هیات داوران چهارمین جشنواره رسانه، آموزش عالی، علم و فناوری را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: راه‌یافتگان به مرحله پایانی جشنواره از میان 112 خبرنگار با 377 اثر به این مرحله رسیده‌اند؛ به مرحله‌ای که گویای پایان یک اتفاق و در عین حال نقطه آغازین رقابت‌های بعدی است.

این جشنواره با بررسی محورهای "خبر" با 88 اثر، "تیتر" با 47 اثر، "گزارش" با 115 اثر، "تحلیل، تفسیر، مقاله و سرمقاله" با 54 اثر، و "مصاحبه" با 57 اثر کار خود را به پایان برده است.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه چند نکته از هیات داوران خطاب به خبرنگاران ذکر شده است:

اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برپایی جشنواره‌ای از این دست که اینک به ایستگاه چهارم خود رسیده است، اقدامی ضروری است که حکایت از توجه روابط عمومی این نهاد به تلاش‌های خبرنگاران دارد. این توجه قطعا با ارزش است، اما از دیگر سوء، داوری آثار نیز با توجه دیگری همراه و همساز است و آن دقت نسبت به وجود استانداردهای حرفه‌ای در آثار ارسالی است که هیات داوران پایبندی خود نسبت به آن را در جریان داوری به طوری پیوسته از آغاز تا پایان حفظ کرده است.

آثار ارسالی به جشنواره الزاما آیینه‌ای تمام قد از تحولات حرفه‌ای در محورهای پیش گفته نیست و به همین سبب آثار مغتنم برگزیده را نیز نمی‌توان به مثابه نشانه در مسیر پر پیچ و خم حرفه‌ای قلمداد کرد. روزنامه‌نگاری حرفه‌ای کمال‌جویانه است و هر اثری در هر مقطعی باید رو به تکامل بیشتر باشد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: بررسی آثار ارسالی نشان می‌دهد عمده تولیدات محصول حضور در رویدادهای از پیش تعریف شده نظیر نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری و یا گزارش از این گونه رویدادهاست و به دیگر سخن، بیشتر جنبه رویداد مدارانه و نه روندگرایانه دارد. حال آنکه کشف و تولید باید کماکان از زاویه حرفه‌ای، یک «باید روزنامه‌نگارانه تلقی شود».

همچنین در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به کمبود در لایه‌های زیرین بررسی دقیق و عمیق آثار ذکر شده است. بررسی دقیق و عمیق آثار هنوز یک کمبود را در لایه‌های زیرین خود به رخ می‌کشد که آن کمبود آموزش‌های متمرکز بر شیوه‌های نوین روزنامه‌نگاری به ویژه در زمینه‌ای که قرار است دانش در کانون توجه آن باشد، است. هیات داوران اکنون فرصت را مغتنم می‌شمارد و به روزنامه‌نگاران بابت این همت صنفی که در قالب مشارکت در جشنواره تبلور می‌یابد، تبریک گفته و با آرزوی دستیابی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، به آثاری کیفی‌تر و موثرتر، آخرین برگ دفتر جشنواره را ورق می‌زند و در کنار شما به تشویق برگزیدگان می‌نشیند.

همچنین، برگزاری کارگاه آموزشی، پژوهش و افکار سنجی در روابط عمومی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

وزیر علوم خبر داد: امکان بورسیه خبرنگاران توسط خبرگزاری‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه منزلت خبرنگاران پیشکسوت باید حفظ شود و از تجربه این قشر استفاده شود، تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند از ظرفیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت برای آموزش به خبرنگاران جوان به عنوان مدرس استفاده کند.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کامران دانشجو امروز در مراسم چهارمین جشنواره تجلیل از روابط عمومی‌ها و رسانه‌های برتر، گفت: همچنین رشته محل خبرنگاری در تمامی مقاطع باید گسترش یابد تا از این طریق آموزش عالی بتواند به گونه‌ای پاسخگوی خدمتی که خبرنگاران با سختی کار زیاد انجام می‌دهند، باشد.

وی با اشاره به آیین‌نامه بورسیه دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: بر این اساس دستگاه‌های اجرایی و مراکز خصوصی می‌توانند افراد خود را به ما معرفی کنند و پس از تایید نهایی، این افراد را بورس کنند و دستگاه‌های اجرایی و خصوصی خودشان هزینه بورس آنها را پرداخت کنند که این موضوع می‌تواند به رشد آن دستگاه کمک کند. همچنین خبرگزاری‌ها نیز می‌توانند خبرنگاران خود را بورسیه کنند.

دانشجو طی توصیه‌ای به روابط عمومی‌ها، گفت: واقعیت‌ها را منعکس‌ کنید و وعده‌های بی‌جهت نیز ندهید و دروغ نیز نگویید و بی‌جهت از عملی که اشتباه است، دفاع نکنید و اگر اشتباهی صورت گرفته است، عذرخواهی کنید.

وی خطاب به روابط عمومی‌ها، گفت: خوب است که فعالیت رسانه‌ای مدیران را شاخص ارزیابی آنها قرار دهید.

وی افزود: همچنین با حفظ شان و جایگاه نظارتی خبرنگار و رسانه، نقد و طرح دیدگاه‌های مختلف به نحوی صورت گیرد که روح امید به آینده را در جامعه افزایش دهد و باید دانست که این دو با یکدیگر تناقض ندارد.

دانشجو با تاکید بر اینکه مرز بین نقد منصفانه و مغرضانه و تخریب را نگه دارید، با طرح سوالی، گفت: آیا می‌شود نظام برگرفته از آموزه‌های علمی را با تخریب شخصیت‌های موجود در نظام، دروغ‌پردازی، مغرضانه و جهت‌دار کردن تحلیل‌ها، به راستی کمک کرد؟

وزیر علوم افزود: در این راستا نظام الهی با مهر و محبت و نقد منصفانه و حفظ جایگاه نظارتی رسانه و اطلاع‌رسانی مناسب از سوی روابط عمومی‌ها و خبرنگاران می‌تواند جایگاه خود را حفظ کنند.

عده‌ای قسم خورده‌اند، علیه پیشرفت علمی کشور سیاه‌نمایی کنند

وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر پیشرفت علم و فناوری در کشور، رشد جهشی داشته است و دشمن به این موضوع اذعان می‌کند، تصریح کرد: نمی‌دانم چرا عده‌ای در درون کشور قسم خورده‌اند که سیاه‌نمایی کنند، اما مردم ما به خوبی به رشد علمی کشور واقف هستند.

وی با بیان اینکه ما در بحث انرژی اتمی، سانتریفیوژ‌ها و همچنین ماهواره‌ها و پرتابگر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، گفت: در 10 سال گذشته کسی باور نمی‌کرد که بتوانیم چنین پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

دانشجو با اشاره به رشد 11 تا 13 برابری علمی ایران نسبت به متوسط رشد دنیا، گفت: همچنین علاوه بر رشد کمی، معدل ضریب تاثیر مقالات و ارجاع آن نیز به مراتب رشد کرده است.

وی با بیان اینکه رشد علمی ما یکی از مولفه‌های موثر در تمام مذاکرات دنیا به شمار می‌رود، تصریح کرد: رشد علمی ما، روح امید به آینده و اعتماد به نفس را در دنیا افزایش داده و از سویی دیگر دشمن را مایوس کرده، به نحوی که دشمن چاره را در ترور دانشمندان ما می‌بیند، اما باید گفت که خون شهید به ما انگیزه می‌دهد و اجازه نمی‌دهیم که این فعالیت‌ها رشد ما را مخدوش کند.

وزیر علوم خطاب به روابط عمومی‌ها، گفت: انتظار مردم شریف ایران این است که این پیشرفت‌ها درست گزارش شود و روابط عمومی‌ها از اغراق و وعده‌های بی‌خود پرهیز کنند و عین واقعیت را به مردم بگویند، چرا که با اغراق، اعتماد مردم را از دست می‌دهیم، در حالی که بزرگترین سرمایه برای هر قشر و نظامی، اعتماد مردم است، بنابراین روابط عمومی‌ها وظیفه دارند به نوعی عمل کنند که پیشرفت‌ها افزایش یابد.

ابلاغ آیین‌نامه ارتقای جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها در آینده‌ای نزدیک

دانشجو از ارتقای جایگاه روابط عمومی در ساختار مجموعه دانشگاهی و سازمان خبر داد و گفت: بر این اساس روابط عمومی‌ها با این تغییر، زیر نظر مستقیم رییس دانشگاه و به عنوان مشاور رییس دانشگاه قرار می‌گیرند و این موضوع پس از امضای نهایی طی امروز و فردا ابلاغ می‌شود.

درخشش خبرنگاران ایسنا در چهارمین جشواره رسانه‌های آموزش عالی

چهارمین جشنواره تجلیل از روابط عمومی‌های برتر و رسانه‌ها امروز با حضور وزیرعلوم و سخنگوی دولت و معرفی برگزیدگان در دانشگاه پیام‌نور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی ایسنا، در این جشنواره خبرنگاران ایسنا در بخش‌های مختلف گزارش، تیتر و خبر رتبه‌های اول و دومی را از آن خود کرده و لوح تقدیر دریافت کردند.

در جشنواره چهارم از میان خبرنگاران برگزیده، خبرنگاران ایسنا علی شمس رتبه اول بخش تیتر، بهنازغفاری و پدرام صادقی رتبه‌های اول و دوم بخش گزارش، مرجان احسانی رتبه دوم بخش خبر و شهرزاد قاسمی منجزی رتبه سوم بخش خبرگزاری‌ (استانی) را به خود اختصاص دادند.

همچنین در این مراسم از تلاش‌های فرشته هاشمی و گلاره کاویان در حوزه اخبار علمی و دانشگاهی ایسنا تجلیل شد.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

بخش تیتر:

7- اول: علی شمس خبرگزاری ایسنا

8- دوم: شاهرخ صالحی گرهرودی خبرگزاری نسیم

9- سوم: زهرا ساختمانیان خبرگزاری دانشجو

بخش گزارش - خبرگزاری (سراسری):

10- اول: بهناز غفاری خبرگزاری ایسنا

11- دوم: پدرام صادقی خبرگزاری ایسنا

12- سوم: فاطمه زارعی خبرگزاری مهر

بخش خبر - خبرگزاری (سراسری):

1- اول: زینب کارگر خبرگزاری ایرنا

2- دوم: مرجان احسانی خبرگزاری ایسنا

3- سوم: آسیه اسحاقی خبرگزاری پانا

بخش خبر - خبرگزاری (استانی)

- رتبه اول و دوم نداریم

4- سوم: شهرزاد قاسمی منجزی خبرگزاری ایسنا (خوزستان)

بخش خبر - مطبوعات

- رتبه اول نداریم

5- رتبه دوم: حسین تقی‌زاده روزنامه حدیث کرمان

6- رتبه سوم: فاطمه جامعی قمصری روزنامه جمهوری اسلامی

بخش گزارش - مطبوعات (سراسری)

13- اول: مریم یوشی‌زاده روزنامه جام‌جم

14- دوم: مریم نظری روزنامه تهران امروز

15- سوم: زهره کهندل روزنامه قدس

بخش گزارش - خبرگزاری (استانی)

- رتبه اول و دوم نداریم

16- رتبه سوم: شیبا سرگزی خبرگزاری فارس (زاهدان)

بخش گزارش - مطبوعات (استانی)

- رتبه اول و دوم نداریم

17- رتبه سوم: فاطمه شوشتری روزنامه شهرآرا (مشهد)

بخش مقاله - سرمقاله و تحلیل و تفسیر - مطبوعات و خبرگزاری

18- اول: علی البرزی جوان آنلاین

19- دوم: نفیسه انتظام روزنامه جوان

20- سوم: زهرا صادقی روزنامه نسیم غرب (کرمانشاه)

بخش مصاحبه - مطبوعات و خبرگزاری

21- اول: علی صالحی خبرگزاری ایمنا (اصفهان)

22- دوم: مریم نظری روزنامه تهران امروز

23- سوم: فاطمه زارعی خبرگزاری مهر

برگزیدگان بخش سراسری صدا و سیما

24- اول: رضا نوروزی ایدلو باشگاه خبرنگاران جوان

25- دوم: محبوبه دل‌انگیز باشگاه خبرنگاران جوان

- رتبه سوم نداریم

برگزیدگان بخش استانی صدا و سیما

26- اول: مصطفی صالحی‌نژاد صدای و سیمای خوزستان

27- دوم: صفیه سرگلزایی صدا و سیمای خراسان رضوی

رتبه سوم نداریم

کد خبر 205138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز