مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: نمایشگاه‌های ماشین را می‌توان به دو قسمت فصل اولی و فصل دومی تقسیم کرد. نمایشگاه‌هایی که در زمستان و بهار سال میلادی برگزار می‌شوند فصل اولی و آن دسته که در تابستان و پاییز هستند را فصل دومی می‌گویند.

تفاوت نسبی این نمایشگاه‌ها در معرفی محصولات شرکت‌های بزرگ خودروسازی است. فصل اولی‌ها بیشتر برای نمایش خودروهای عادی تلاش می‌کنند تا با معرفی آن‌ها بازار سال جدید را برای خود کنند ولی در فصل دوم، شرکت‌ها بیشتر مدل‌های مفهومی (concept car) خود را برای معرفی محصولات سال آینده انتخاب می‌کنند. البته تمام نمایشگاه‌ها بخش خودروهای مفهومی در انجام می‌شود ولی در فصل دومی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.

نمایشگاه‌های ماشین، همواره سهم به‌سزایی در معرفی ماشین‌های جدید دارند. در واقع این نمایشگاه‌ها محلی برای عرضه و تقاضا است. از این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه توکیو، پاریس، ژنو، دیترویت، فرانفکورت، نیویورک و . . . اشاره کرد.

اما هفته گذشته، نمایشگاه لایبزیگ امسال که از 25 فروردین شروع‌ شده بود و تا 2 اردیبهشت ادامه داشت. لایبزیگ از یک برتری و جذابیت بارز نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها برخوردار است و آن، فضای نسبتاً بیشتر است. مساحت این نمایشگاه 130 هزار متر مربع است.

در نمایشگاه خودرو لایبزیگ 470 شرکت، نوآوری‌هایشان را نمایش می‌دهند و طبق گفته مسئولان اجرایی نمایشگاه انتظار می‌رود که 290 هزار بازدید کننده داشته باشد. لایبزیگ در قلب اروپا و در کشوری برگزار می‌شود که نبض بازار جهانی خودرو را در دست دارد.

پس باید نمایشگاهی درخور توجه باشد، جایی که بنز، بی‌ام‌و، پورشه، اپل، فراری، لامبورگینی، پورشه، آئودی، فولکس واگن، پژو و ... رقابت می‌کنند، شگفت‌انگیز خواهد بود. ما هم گوشه‌ای کوچک از این شگفتی‌ها را با شما قسمت می‌کنیم.

مرسدس بنز اس ال آر 722

شرکت مجرب بنز در لایبزیگ بار دیگر خودرویی معرفی کرده که در رده ماشین‌های سوپر اسپورت، کم رقیب است. موتور هشت سیلندر پر قدرت SLR ، نیرویی معادل 650 اسب بخار را مهیا می‌کند تا این غول آهنی با توجه به طراحی آیرودینامیک ویژه‌اش تبدیل به یک ماشین مسابقه تمام عیار شود.

عضلانی بودن این خودرو قاعدتاً باید بر نیروی پسا (drag) بیفزاید در صورتی که طراحی سازه‌ای آن پس از تست‌های آیرودینامیکی در تونل باد انجام شده و یک حالت پایدار (stable) را برای اس‌ال‌آر فراهم کرد تا بتواند با توجه به قدرت موتورش به سرعتی معادل 337 کیلومتر در ساعت برسد.

علاوه بر سرعت یک ماشین مسابقه‌ای باید شتاب بالایی هم داشته باشد. اس‌ال‌آر در 6/3 ثانیه می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد تا اگر در یک پیست مسابقه قرار گرفت، کمتر خودرویی توان رویارویی با آن را داشته باشد. قیمت آن حدود 650 هزار یورو است.

خودروی کوچک هیبریدی

چندین سال است که تحقیقات گسترده‌ای در بخش‌های تحقیق و توسعه R&D شرکت‌های خودروسازی درباره خودروهای هیبریدی در جریان است. خودروی هیبریدی، خودرویی است که از دو یا چند نیروی پیشران استفاده می‌کنند.

دلیل اصلی وجود این ماشین‌ها، کاهش آلودگی هوا و استفاده از منابع جایگزین به‌جای منابع نفتی است. لایبزیگ امسال مهمان یک خودروی بسیار زیبا و هیبریدی شرکت هوندا است. طراحی یکپارچه و اسپرت این ماشین وجه تمایز اساسی آن با نمونه خودروهای هیبریدی گذشته است.

طراحی تکمیلی این خودرو توسط مهندسان گروه تحقیق و توسعه هوندا در آلمان صورت گرفته البته هنوز طرح مفهومی concept تلقی می‌شود. برای همین نام خودروی کوچک هیبریدی هوندا برای آن انتخاب شده‌ است.

یک موتور دوزیست در خودرو تعبیه شده که می‌تواند از منابع الکتریکی و سوختی تغذیه کند. در صورت استفاده از منبع سوختی موتور 4 سیلندر آن کار می‌کند. در کل اطلاعات کمی از این خودرو در دسترس است، زیرا هنوز آزمایش‌هایش را تمام نکرده‌ است.

شکل خاص و بسیار زیبای بدنه و استفاده از تایرهای پهن، چشم‌انداز شگفتی از این خودرو می‌سازد و قطعاً اگر پایش به بازار برسد، یک سروگردن از رقبای دیگر هیبریدی خودش جلوتر خواهد بود.

پورشه 911 جی‌تی3

پورشه همواره علاقه‌مندان خود را داشته و دارد و هر سال اگر یکی از ماشین‌های قدیمی خود را هم به‌روز کند باز هم می‌فروشد، مانند امسال که با مدل 911 خود را در همان شمایل ولی با تفاوت‌هایی در اصول فنی آن بازار آمریکای شمالی را نشانه رفته است.

آلیاژ خاص استفاده شده در 911 جی‌تی3، وزن آن را در حد قابل ملاحظه‌ای کم کرده و با یک موتور 6 سیلندر با حجم 3600 سی‌سی می‌تواند در 4 ثانیه سرعتش را از صفر به صد برساند و در نهایت سرعت 310 کیلومتر در ساعت از رکوردهای ثبت شده این مدل است.

سخنگوی پورشه اظهار امیدواری کرده که این محصول در پاییز سال جاری در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

البته تنها این سه شرکت در نمایشگاه حاضر نبودند ولی ما مجال نوشتن تمامی مدل‌های شرکت کننده در این نمایشگاه را نداریم. اگر می‌خواهید تمام شرکت‌ها و مدل‌های امسال را ببینید سری به سایت  AMI - AutoMobil International.mht بزنید.

کد خبر 20480

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز