در پی انتشار گزارشی در همین صفحه و با عنوان تخریب محیط‌زیست به بهانه جذب گردشگر در جزیره هرمز که در آن به برداشت خاک‌های رنگی و باارزش جزیره هرمز به منظور گستراندن فرش خاکی در آن جزیره پرداخته شد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان جوابیه‌ای را به روزنامه همشهری ارسال کرد که متن آن در پی می‌آید.

« روزانه صدها تن از این خاک توسط بهره‌بردار برداشت شده و از منطقه برای مصارف گوناگون خارج و به احتمال قوی از کشور صادر می‌گردد که جلوگیری از خروج آن و صادرات آن از حیطه وظایف سازمان محیط‌زیست خارج می‌باشد. در طول سال و ایام بارندگی به علت بافت فرسایش‌پذیر ساختار گنبد جزیره هرمز هزاران تن از منابع مختلف خاک‌های جزیره توسط آب شسته شده و به محیط‌ آبی دریای اطراف سرازیر می‌گردد.

حدود 90درصد سطح جزیره هرمز ثبت شرکت سهامی ایران جهت بهره‌برداری از معدن خاک سرخ آن جهت مصارف گوناگون و صادرات است و سابقه برداشت از این معادن به بیش از صدسال برمی‌گردد و لذا جلوگیری از برداشت معادن این مناطق بر اساس قوانین و مقررات این سازمان خارج بوده و این حقوق مربوط به صاحب پروانه بهره‌برداری و سازمان صنعت و معدن و تجارت می‌باشد.

برداشت از منابع خاک‌های مختلف در جای جای جزیره به نسبت میزان مواد معدنی و باطله‌ای که توسط معدن‌کاران و سایرین برداشت می‌گردد بسیار ناچیز بوده و قابل اغماض می‌باشد. ساخت فرش‌های خاکی در محیط‌های مختلف دارای هیچ‌گونه ضوابط و مقررات تعریف شده و مشخص نمی‌باشد که بتوان به استناد آن با سازندگان برخورد نمود.

پس از ساخت فرش، مقدار خاک استفاده شده و شسته‌‌شده‌ای که به محیط آبی وارد می‌شود نیز بسیار ناچیز بوده و تغییرات چندانی را در محیط پذیرنده به وجود نمی‌آورد لذا هیچ‌گونه ضرری برای زیست‌مندان دریا ندارد و از طرفی به علت فرسایش شدیدی که در مقیاس هزاران برابر در هنگام بارندگی صورت می‌گیرد بسیار ناچیز بوده و جای نگرانی ندارد.

علی‌ایحال جهت جلوگیری از تکدر خاطر کارشناسان خارج از سازمان محیط‌زیست و دلسوزان محیط‌زیست، سازمان محیط‌زیست می‌تواند ضوابط زیست‌محیطی جدیدی را جهت سازندگان فرش‌های خاکی با کد جدید وضع نموده و جهت اجرا ابلاغ نماید. بهترین حالت آن هم می‌تواند بازیافت خاک‌های استفاده شده در فرش‌های خاکی باشد(که در این راستا طی نشستی با مجریان طرح اعلام گردیده است که از منابع باطله معادن جهت این امر استفاده گردد که این امر محقق شده است)».

توضیح همشهری: هدف از انتشار گزارش تخریب محیط‌زیست به بهانه جذب گردشگر که در تاریخ 29بهمن ماه در روزنامه همشهری و به نقل از خبرگزاری ایسنا منتشر شد، اطلاع‌رسانی درباره برداشت حجم گسترده خاک‌های رنگی از این جزیره برای مصارف گوناگون بوده که نه‌تنها مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در ابتدای جوابیه خود صحت آن را مورد تأکید قرار داده که به طور تلویحی به صادرات آن نیز اشاره کرده است.

 

کد خبر 204694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز