جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: معاملات چهارمین بورس ایران امروز با حضور مقامات ارشد اقتصادی با انجام معامله برق، زغال سنگ و قطران آغاز می‌شود.

انرژی

به گزارش همشهری، آخرین خبرها حاکی ازآن است که وزارت نیرو هم در آخرین دقایق خودش را به بورس انرژی رساند و قرار است برق هم در مراسم گشایش بورس انرژی حضور داشته باشد. هرچند از اول هم قرار بود معاملات بورس انرژی رسما با معاملات برق آغاز شود اما نزدیک بودن به روز‌های پایانی سال و کسری بودجه دولت مانع از آن شد که وزارت نیرو بتواند منابع لازم برای تأمین نقدینگی معاملات برق را انجام دهد.

براساس توافق طرفین وزارت نیرو قرار است ماهانه 20میلیارد تومان برای انجام معاملات برق به بورس انرژی تزریق کند، که هفته گذشته اعلام شد وزارت نیرو نمی‌تواند این مبلغ را در سال‌جاری به‌دلیل محدودیت‌های مالی دولت تأمین کند و وعده داده است که از سال آینده این مبلغ را تأمین خواهد کرد اما خبر‌های تازه حاکی از آن است که وزارت نیرو هم خود را به مراسم گشایش بورس انرژی رسانده و قرار است برق هم در همان روز اول در بورس انرژی معامله شود. هرچند برخی خبر‌ها حکایت از آن دارد که معامله برق بیشتر جنبه نمادین خواهد داشت نه واقعی.

در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افتتاح رسمی فعالیت بورس انرژی ایران از امروز، شنبه 19اسفند، گفت: چهارمین بورس کشور در حالی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که برق نیز علاوه‌بر زغال‌سنگ و قطران، مهمان نخستیـن روز فعالیت بورس انرژی خواهـد بود. وی افزود:براساس آخرین هماهنگی‌های انجام‌شده میان بورس انرژی و وزارت نیرو، مقرر شد برق نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی، در روز نخست معاملات رسمی بورس انرژی در این بورس عرضه شود.
سخنگوی سازمان بورس افزود: همه کارگزارانی که مجوزفعالیت در بورس انرژی را ازسازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده‌اند، امکان خرید و فروش حامل‌های انرژی در بورس انرژی را خواهنـد داشت.

ساز و کار قیمت‌گذاری برق

در همین رابطه شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی هم در مورد سازو کار قیمت‌گذاری برق در بورس انرژی گفت: درست است که قیمت برق در بورس انرژی کشف می‌شود اما این قیمت مبنایی برای معامله بین مصرف‌کنندگان عمده است، نه مردم که در واقع، مصرف‌کنندگان خرد محسوب می‌شوند. مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه نرخی که مصرف‌کننده‌های خرد برای برق مصرفی خود باید بپردازند همان قیمتی است که وزارت نیرو سالانه تعیین می‌کند، افزود: قیمتی هم که در معاملات برق در بورس انرژی کشف می‌شود، ربطی به مصرف‌کنندگان خرد نخواهد داشت؛ چراکه معاملات برق در بورس انرژی بین دولت و مصرف‌کنندگان عمده به‌عنوان مثال کارخانه‌ها انجام می‌شود.

وی درباره نقش دولت در قیمت‌گذاری برق گفت: دولت قرار نیست تمام قیمت‌گذاری را بر عهده داشته باشد بلکه قیمت مشخصی را تعیین کرده که براساس آن قیمت نوسان پیدا می‌کند، درست مثل دامنه نوسان که هم‌اکنون در بورس وجود دارد.
محمدی تأکید کرد: بر این اساس نوسان قیمت برق برای مصرف‌کنندگان عمده در محدوده‌ای که دولت اعلام می‌کند، آزاد است در این میان مصوبات دولت هم به قوت خود باقی است به‌عنوان مثال اگر قرار باشد کشاورزان برق ارزان دریافت کنند، هیچ‌گونه خللی در آن ایجاد نمی‌شود.

کد خبر 204481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز