چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

رهبر معظم انقلاب روز گذشته و پس از غرس نهالی به مناسبت روز درختکاری، گلایه خود را نسبت به از بین رفتن پوشش گیاهی اطراف شهرها و آبادی‌ها توسط افراد سودجو مطرح کردند.

رهبر - درختکاری


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
تأکید کردند از بین رفتن محیط سبز اطراف شهرها‏، به‌خصوص جنگل‌ها، مشکلات متعدد بشری را به‌دنبال دارد که همه مسئولان مرتبط با موضوع در دولت، مجلس، قوه قضاییه و شهرداری‌ها باید برای جلوگیری از پیشرفت این حرکت غلط، اقدام جدی به عمل آورند. گلایه مقام معظم رهبری نسبت به ازبین‌رفتن پوشش گیاهی در اطراف شهرها و آبادی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در دو‌ماه گذشته اتفاقات بسیاری برای جنگل‌ها و پوشش‌های درختی و گیاهی کشور روی داده است. آخر دی‌ماه بود که رئیس‌جمهور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک زمانی گفتند دام را باید از جنگل بیرون ببریم تا جنگل حفظ شود، درحالی‌که خود دامداران بهترین حافظان جنگل هستند. باید آنها را به دامداران برگردانیم تا 400هزار شغل تولید شود. کل علوفه وارداتی کشور هفت ‌میلیون تن است، درحالی‌که شش میلیون تن بلوط در جنگل‌ها از بین می‌رود و روند جنگل‌ها به سمت حفظ شدن نیست. این اظهارات رئیس دولت با واکنش شدیدی از سوی دوستداران محیط‌زیست، صاحب‌نظران عرصه منابع طبیعی و برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس در واکنش به این سخنان رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه سخنان ایشان درباره واگذاری جنگل‌ها به دامداران کاملاً غیرتخصصی و در جهت تخریب جنگل‌ها بود. جنگل اگر جنگل باشد علوفه‌ای در آن نمی‌روید، زیرا درختان بلند و تناوری هستند و آفتاب به کف جنگل نمی‌تابد که علوفه بروید. رجایی افزود: اگر بخواهیم جنگل‌ها را به دامداران واگذار کنیم بدان‌معناست که دامدار درخت‌های جنگل را قطع و جنگل را تخریب کند تا نور آفتاب به زمین بتابد و بتواند علوفه‌ای برای دام‌هایش تهیه کند.

همچنین مسئول طرح خروج دام از جنگل سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تخریب جنگل وابستگی خانوارها و دام به آن است، افزود: متأسفانه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه خود را برای اجرای طرح خروج دام از جنگل موظف نمی‌دانند. این دیدگاهی است که همه کارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبیعی برآن صحه می‌گذارند. میربهاء‌الدین شفاهی افزود: عدم‌برخورد قاطع و سریع دستگاه‌های قضایی با متخلفین و متمردین اجرای طرح یکی دیگر از موانع اجرای این طرح است. اما در ادامه اتفاقات ناگوار برای پوشش‌های گیاهی و درختی می‌توان به تخریب بخشی از باغ گیاهشناسی نوشهر اشاره کرد که در یک‌ماه گذشته خبر ساز بوده و بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست خواستار حفظ و نگهداری از این باغ شده‌اند. در یکی دوسال گذشته نیز اقدامات جدی برای ساخت جاده از مسیر جنگل‌ابر یا احداث مسیر لوله‌گاز در جنگ‌های دنا موجب تخریب بسیاری از پوشش‌های جنگلی شده است.

کد خبر 204204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز