گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: بازار شب عید امسال به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها متفاوت از سال‌های دیگر است .

خرید مردم

اگرچه دولت و نهادهای نظارتی در تلاش برای کنترل بازار و مهار قیمت‌ها هستند اما به نظر کارشناسان مصرف‌کنندگان و خریدداران به عنوان یک طرف بازار با رفتار اقتصادی و هدفمند خود نقش‌تعیین‌کننده‌ای در کنترل بازار و گرانی‌ها دارند. در این راستا مردم باید از جو روانی و کاذب بازار دور شده و فریب جنجال‌های تبلیغی دلالان و سودجویان فرصت‌طلب را نخورند تا از این طریق تقاضا و به تبع آن گرانی افزایش پیدا نکند.

همگامی دولت با مردم

یک استاد اقتصاد با بیان اینکه اقشار متوسط نباید فریب زیاده‌روی اقشار بالاتر را خورده و با این احتمال که امکان افزایش قیمت‌ها در آینده وجود دارد نسبت به خرید بیشتر کالا اقدام کنند به خبرنگار ما گفت: بهتر است چند خانواده در هماهنگی با یکدیگر کالاها را از مراکز عمده فروشی خریداری کنند و فاصله 30درصدی قیمت فروش کالا در مراکز خرده فروشی و عمده‌فروشی را کاهش دهند.
دکتر ابراهیم‌رزاقی خرید از مراکز عرضه مستقیم و تعاونی‌های مصرف محلی برای تأمین نیازهای ضروری و اولیه به‌گونه‌ای که شئونات خانوارها حفظ شود را ضروری قلمداد کرد و افزود: اکنون دولت اختیار را به بازارسرمایه‌داری سپرده که تنها به‌دنبال کسب سود بوده و منافع طبقات متوسط و ضعیف جامعه را درنظر نمی‌گیرند.

بیش از حد خرید نکنید

معاون بازرسی سازمان حمایت نیز گفت: مردم باید به مسئولان اعتماد داشته و بدانند که با برنامه‌ریزی دقیق تمام نیازهای آنان برطرف می‌شود. مجتبی فراهانی افزود: مردم باید با افراد سودجو، دلالان و محتکرانی که می‌خواهند جو روانی بازار را مخدوش کنند مقابله کرده و با خرید کالاها به میزان بیش از نیاز خود، عملا عامل اجرای سیاست‌های آنان نشوند.

گران نخرید

یک اقتصاد‌دان خودداری مردم از خرید کالاهای غیرضرور با توجه به نابسامانی بازار شب عید را ضروری قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: در شرایط کنونی اقتصادی باید مردم از خرید کالاهای غیرضرور و اقلام گران و بی‌کیفیت حتی درصورتی که این کالاها نرخ مصوب دولتی داشته باشد، خودداری کنند. دکتر عباس هشی افزود: همچنین رسانه‌ها باید به مردم آگاهی دهند تا از خرید این اقلام خودداری کنند. گرچه باید توجه کرد که ریشه مشکلات کنونی بازار کاهش70درصدی ارزش پول ملی است.

کد خبر 204053
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز