یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران در دو روز گذشته1.5درصد کاهش یافت و بررسی نسبت قیمت به درآمد بورس تهران هم نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام ظرف روز‌های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از ابتدای هفته جاری وارد شیب نزولی شد و در طول روز‌های شنبه و یکشنبه 655واحد معادل 1.5درصد کاهش یافت. عمده‌ترین دلیل نزول شاخص بورس تهران در طول این دو روز کاهش ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی و گروه فولاد بوده است که شاخص کل را با خود به زیر کشیدند.

به‌نظر می‌رسد دلیل کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها، افزایش نرخ بهره مالکانه معادن در بودجه 92است که دولت آن را بیش از پنج برابر گران‌تر کرده است. این موضوع باعث کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری توسعه معان و فلزات، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و حتی شرکت‌های فولاد‌سازی‌ شد. از سوی دیگر بررسی نسبت قیمت به درآمد بورس تهران نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت سهام در بورس تهران در اسفند‌ماه کاهش یافته است.

نسبت قیمت به درآمد بورس تهران که از تقسیم سود سهام شرکت‌ها بر قیمت سهامشان به‌دست می‌آید دماسنجی است که از جهتی روند سود‌آوری شرکت‌های بورس و همچنین سطح عمومی قیمت‌ها را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت قیمت به درآمد بورس تهران که در ابتدای اسفند‌ماه 5.7 مرتبه بود هم‌اکنون به محدوده 5.5مرتبه رسیده است این در حالی است که این نسبت حتی در سال‌جاری به محدوده 6.5مرتبه هم رسیده بود. کاهش این نسبت نشان می‌دهد که ظرف روز‌های گذشته سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌ها در بورس کاهش یافته است.

به‌نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت سهام شرکت‌ها انتشار گزارش‌های مالی 9ماهه شرکت‌هاست که متناسب با انتظار فعالان بازار سهام نبوده است؛ به‌طور مثال گزارش‌های مالی شرکت ملی صنایع مس در هفته گذشته منتشر شد و برخلاف انتظار فعالان بازار سهام پیش‌بینی سود سهام این شرکت در سال 92نسبت به سال مالی جاری کاهش نشان می‌دهد.

گزارش‌های رسمی بورس تهران همچنین نشان می‌دهد که نسبت قیمت به درآمد صنعت بانکداری به پایین‌ترین حد خود رسیده است و این صنعت در حال حاضر پایین‌ترین نسبت قیمت به درآمد را در بازار پس از صنعت لاستیک و پلاستیک دارد این درحالی است که 10بانک حاضر در بورس تهران در رتبه دوم صنایع سود‌آور بورس قرار دارند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که نسبت قیمت به درآمد بانک‌ها در بازار سهام به3.6مرتبه رسیده است و صنعت لاستیک و پلاستیک با نسبت 2.8مرتبه پیش از صنعت بانکداری قرار گرفته است. همچنین گروه محصولات شیمیایی که شامل 26شرکت مهم بازار سهام است با کاهش نسبت قیمت به درآمد در مقایسه با ماه‌های گذشته روبه‌رو شده و این نسبت به 4.9مرتبه رسیده است به‌نظر می‌رسد دلیل کاهش نسبت قیمت به درآمد صنعت محصولات شیمیایی افزایش سود سهام این شرکت‌ها بوده است.

کد خبر 203861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز