در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد تهران که با ششمین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها همراه بود، کشتی‌های یک کشتی‌گیر خراسانی آن هم در وزنی که نبود رضا یزدانی می‌توانست برای کادر فنی آزار‌دهنده باشد، سخت جلب‌نظر کرد.

ورزش - کشتی آزاد

حامد تاتاری با وجود بودن امیرمراد گنجی در وزن 96کیلوگرم‌، چنان در نخستین کشتی خود مقابل حریف گرجستانی درخشید که کادر فنی تیم ملی در دو مبارزه حساس با آمریکا و روسیه هم مجاب شدند تا او را در ترکیب اصلی قرار دهند و او اتفاقا از این آزمون بزرگ سربلند بیرون آمد. سبک کشتی گرفتن تاتاری و به خصوص به کارگیری فنون ناب ایرانی (یک خم و دو خم‌های بی‌نقص او) در حالی سخت به دل کشتی‌دوستان نشست که معلوم نیست چرا و به چه دلیل این همه سال از نگاه تیزبین مربیان تیم ملی دور بوده و نتوانسته به دو بنده تیم ملی در یکی از اوزان 84 یا96کیلوگرم برسد؛ اگرچه تاتاری 31ساله در گفت‌وگو با همشهری معتقد است که برای موفق‌شدن سن و سال چندان برایش مطرح نیست و او درصورت اعتماد مربیان می‌تواند در سایه تلاش و انگیزه بالا این سال‌های از دست‌رفته را جبران کند و به همه آرزوهای دست‌نیافته‌اش برسد. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.
تاتاری چرا اینقدر دیر در عرصه یک رویداد بین‌المللی کشتی‌ توانست نظرها را به سوی خود جلب کند؟ ‌

نمی‌دانم چه بگویم. مشکلاتی داشتم که مانع شد تا نتوانم زودتر از اینها خودم را نشان دهم. شاید هم قسمت نبود. به هر حال من از سن 17سالگی کشتی را شروع کردم و معتقدم اگر انگیزه و توجه باشد، موفقیت سن و سال نمی‌شناسد. بودند بسیاری از قهرمانان که دیر کشف شدند ولی توانستند به‌رغم این موضوع، جبران مافات کنند. من قول می‌دهم درصورت اعتماد مربیان پاسخی شایسته به زحمات آنان دهم و همه سال‌های از دست‌رفته را جبران کنم البته چندین بار نیز در اردوهای تیم ملی هم حضور پیدا کردم.

  • شما تا پیش از جام جهانی در وزن 84کیلوگرم کشتی می‌گرفتی، چه شد که به یک وزن بالاتر رفتی؟

در حالت طبیعی وزن بدنم 95کیلوگرم است. پس از سال‌ها کشتی‌گرفتن در وزن 84کیلوگرم و برای نجات از وزن کم‌کردن تصمیم به رفتن به یک وزن بالاتر را گرفتم و جام جهانی می‌تواند یک شروع خوب برایم در این وزن محسوب ‌شود. از لحاظ بدنی هم واقعا در شرایط خوبی به سر می‌برم.

  • با بودن رضا یزدانی فکر نمی‌کنی که کار دشواری برای رسیدن به دو‌بنده تیم ملی در پیش داشته باشی؟

یزدانی بدون شک بهترین کشتی گیر وزن 96کیلوگرم جهان است و من برای رسیدن به هدفم همه تلاشم را خواهم کرد، هر چند برای او احترام خاصی قائل هستم.

  • تا‌کنون چندبار سابقه کشتی‌گرفتن با یزدانی در مسابقات مختلف‌ را داری؟

سه بار در مسابقات مختلف با او کشتی گرفته‌ام که حاصل آن دو شکست و یک پیروزی بوده است. یک‌بار در جام تختی او را بردم و دو‌بار در جام تختی و قهرمانی کشور به او باختم.

  • می‌گویند کشتی گرفتن با یزدانی واقعا برای هر حریفی دشوار است، شما هم اینگونه فکر می‌کنید؟

واقعا همینطوراست. او قدرت عجیبی دارد و مبارزه با او برای هیچ حریفی چه آشنا و چه گمنام کار آسانی نیست.

  • در اردوی تیم ملی برای شرکت در جام جهانی مربی اختصاصی‌ات کدام یک از مربیان تیم ملی بود؟

همه مربیان زیرنظر آقای رسول خادم کار می‌کردند و تقسیم وظیفه شده بود و به همین دلیل من تحت نظر علیرضا رضایی، نایب‌قهرمان المپیک 2004 آتن تمرین می‌کردم و هنگام کشتی نیز او مرا کوچ می‌کرد. آقای خادم برای آماده‌سازی تیم زحمات بسیاری کشید و در سایه تمرینات پر‌فشار طراحی شده از سوی او دیدید که کشتی‌گیران ما با چه آمادگی خوبی به مصاف حریفان رفتند و از نظر نفس کم نمی‌آوردند. دیگر موضوعی که خیلی به من کمک کرد آنالیز حریفانم از سوی آقای خادم بود.

  • ظاهرا در نخستین حضور خود در جام‌جهانی ‌ استرس داشتی؟

طبیعی است این موضوع مقداری در برخی از کشتی‌ها به‌خصوص کشتی اول مقابل حریف گرجستانی مرا و جلوی این همه تماشاگر آزار داد اما در کشتی با نمایندگان روسیه و آمریکا کاملا بر آن غلبه کرده بودم و به همین دلیل خیلی راحت با حریفانم روبه‌رو شدم.

  • سطح مسابقات و تیم‌های حاضر در جام‌جهانی را چطور دیدی؟

سطح مسابقات خیلی خوب‌ بود و ‌10تیم برتر دنیا در این رقابت‌ها حضور داشتند. البته تیم کشتی آزاد ایران نیز خوب و قدرتمند ظاهر شد و به راحتی توانست حریفان خود را شکست دهد، به‌خصوص در مسابقه با آمریکا و روسیه که کسی فکر نمی‌کرد شش بر یک بتوانیم آنها را شکست دهیم و با اقتدار قهرمان شویم.

  • نظرت درباره حذف کشتی از المپیک چیست؟

خیلی حیف است که کشتی از المپیک حذف شود. مسابقات جام‌جهانی نیز فرصت خوبی بود‌ تا رایزنی‌هایی برای رسیدن به اتحاد جهت مقابله با حذف کشتی انجام شود. همچنین حضور پرشور تماشاگران در سالن 12هزار نفری تأثیر زیادی در این زمینه داشت تا مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک بدانند که این رشته چقدر در دنیا پر طرفدار است. بعید می‌دانم با اتحادی که میان کشورهای کشتی‌خیز به‌وجود خواهد آمد، کمیته بین‌المللی المپیک از تصمیم خود منصرف نشود.

  • کشتی‌گرفتن در‌مقابل حریفانی از آمریکا و روسیه برایت سخت نبود؟

در کشتی با حریف آمریکایی، ابتدا قرار بود با قهرمان المپیک لندن کشتی بگیرم و او حتی وزن‌کشی هم کرد اما بعد دیدم که نام وی اعلام نشد و فرد دیگری به روی تشک آمد. من البته فیلم کشتی‌های این قهرمان المپیک را دیده بودم اما مقابل روسیه که فینال نیز بود کشتی سخت‌تری را پیش‌بینی می‌کردم اما بر عکس آنچه می‌پنداشتم، خیلی راحت کشتی گرفتم و پیروز شدم.

  • چرا کشتی استان خراسان در دهه اخیر دچار این همه افت شده و دیگر قهرمانانش حضور کمرنگی در تیم‌های ملی دارند؟

به‌نظرم استعدادهای خوبی در این استان وجود دارد و فقط کمی دلسوزی توأم با برنامه‌ریزی می‌خواهد که این استعدادها همانند گذشته شکوفا شوند.

  • برای خیلی‌ها این سؤال وجود دارد که چرا تاتاری در این فصل از لیگ کشتی برای نماینده این استان کشتی نگرفت و راهی اصفهان شد؟

برای پیوستن به تیم ثامن سبزوار پیشنهادی به من نشد و به همین‌خاطر همراه با توکلیان به تیم فولاد ماهان سپاهان رفتم و اتفاقا با کشتی‌های خوبی که گرفتم زمینه دعوتم به تیم ملی مهیا شد.

کد خبر 203791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز