گروه اجتماعی: رئیس سومین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث گفت: ایران هر سال معادل 18هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی مستقیم حوادث ترافیکی را پرداخت می‌کند و این در حالی است که در سوانح و حوادث علاوه بر هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های فراوان دیگری هم به‌طور غیرمستقیم صرف می‌شود.

تصادف

کامران باقری لنکرانی افزود: در سال گذشته 700هزار نفر مجروح و بستری ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که 15درصد از این موارد دچار معلولیت ماندگار شدند که تا آخر عمر فرد را آزار می‌دهد.به‌گفته وی بیشترین تعداد مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی در سنین 20 تا 40 حادث می‌شود و آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث در کل جهان سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار نفر است.لنکرانی خاطرنشان کرد: 250هزار نفر از کودکان و دانش‌آموزان دوره دبستان سالانه به‌دلیل بروز سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به روند رو به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی از سال90 با وجود افزایش وسایل نقلیه از شش میلیون به 24میلیون‌گفت: حفظ این روند رو به کاهش به آسانی شروع آن نیست و از این پس فعالیت‌ها در این زمینه باید با دقت، کیفیت و تدبیر بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.

ساسان افلاکی، دبیر سومین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای نیز با بیان اینکه شاخص تلفات جاده‌ای در سال‌های 85-84 به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بالغ بر 37نفر بود، گفت: با سیر نزولی که از سال 1385 آغاز شده این رقم به 26نفر جان باخته در هر یکصدهزار نفر رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400هجری شمسی براساس روند برنامه در حال اجرا به 10نفر در هر 100هزار نفر جمعیت کاهش یابد.

وی افزود: اگرچه امسال میزان قانون‌گریزی در رانندگی حدود 20درصد کاهش یافته اما باید دیدچه میزان از جاده‌های کشور از نظر نقاط حادثه‌خیز اصلاح شده و باید چه اقدامات دیگری انجام شود.افلاکی با تأکید بر اینکه افزایش ترافیک و ازدحام خودرو در جاده‌های کشور دلیل مهمی در کاهش سرعت خودروها و درنهایت کاهش میزان تصادفات جاده‌ای است، گفت: وجود برنامه‌های کوتاه‌مدت ازجمله ایستگاه‌های نوروزی، آموزش عمومی در مسیرها و جاده‌ها از یک سو و بهبود شرایط راه‌ها و استانداردسازی و ساخت خودروهای ایمن به‌عنوان برنامه میان‌مدت در کنار آموزش به کودکان در مدارس و جامعه، به‌صورت درازمدت کمک شایانی در رسیدن به شاخص‌های مطلوب حوادث جاده‌ای و رانندگی خواهد کرد.

وی افزود: ایمنی در طراحی و نگهداری راه، نقش و اثرات تجهیزات پیشرفته کنترل ترافیک استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه، آموزش قواعد ترافیکی در دنیا، مدل‌ها و روش‌های پیش‌بینی تصادفات، اقتصاد بیمه در تصادفات و نقش رسانه‌های جمعی در تغییر رفتار رانندگی، همچنین دستیافت‌های جدید سایر کشورها در مقابله با سوانح جاده‌ای و رانندگی‌ مهم‌ترین محورهای این گردهمایی علمی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز در این سمینار با اشاره به بهبود وسایط نقلیه افزود: در سال‌های گذشته شاهد بهبود کیفیت وسایط نقلیه بوده‌ایم که این موضوع در کنار ارتقای کیفیت جاده‌ها به کاهش تلفات جاده‌ای کمک بسیاری کرده است.

شهریار افندی‌زاده اضافه کرد: با توجه به وضعیت کشور ما، 90درصد جابه‌جایی‌ها از طریق جاده انجام می‌گیرد که این موضوع اهمیت راه‌ها را به همگان نشان می‌دهد. وی خاطرنشان ساخت: در چند سال گذشته حرکت‌های بسیار خوبی در طول راه‌های کشور انجام‌شده که در این زمینه می‌بینیم رشد متوسط سالانه راه‌ها 1.6درصد طی 10سال بوده اما طی دو سال اخیر به 3.2درصد افزایش یافته است.رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین گفت: در حال حاضر در کشور دو هزار و 150کیلومتر آزاد راه، 11هزار و 600کیلومتر بزرگراه، 23هزار و 500کیلومتر راه اصلی و 45هزار کیلومترراه فرعی‌ وجود دارد.

وی افزود: با توجه به رشد 15درصدی وسیله نقلیه در طول 10سال گذشته، از کل تلفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر در راه‌ها، 70درصد آن مربوط به راه‌های برون شهری و 30کیلومتری شهرهای بزرگ رخ می‌دهد.افندی‌زاده ادامه داد: این مهم می‌طلبد تا ارتباطی قوی بین حوزه شهری و برون شهری باشد تا بتوانیم کاهش خوبی را در این خصوص شاهد باشیم.

دکتر افندی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های کلان کشور و نظام در بخش حمل‌ونقل پرداخت و گفت: سیاست‌هایی تنظیم شده است تا ایمنی‌ها را ارتقا بخشیم که این موضوع شامل سیاست نظام در بخش حمل‌ونقل است و براساس ماده163 قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است با سازوکارهای قانونی لازم، زمینه کاهش 10درصدی تلفات جانی ناشی از سوانح رانندگی در جاده‌های کشور ‌ را فراهم کند که این مهم در بخش راه انجام شده است. افندی‌زاده اظهار داشت: در این خصوص در برنامه پنجم توسعه تاکنون 6.2 درصد کاهش تلفات داشته‌ایم که امیدواریم تا پایان این برنامه به مطلوب مورد نظر دست‌یابیم.

کاهش ایمنی، افزایش قیمت

رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این همایش گفت: به رغم افزایش قیمت به طور میانگین شاهد کاهش ایمنی خودروهای تولید داخل بوده‌ایم. سردار اسکندر مومنی افزود: بیشترین آمار حوادث ترافیکی مربوط به خودروهای پراید، وانت پیکان و وانت نیسان بوده و از نظر پلیس این خودروها ایمن نیستند.

کد خبر 203576
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز