چند‌ماه پس از شناسایی مجموعه‌ای از گوردخمه‌های تاریخی در شرق اهواز توسط یک باستان‌شناس و دوستدار میراث فرهنگی خوزستان اکنون مشخص شده است این گوردخمه‌ها به جای اعزام کارشناسان میراث فرهنگی به‌منظور بررسی تاریخی آنها تبدیل به خوابگاه مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر در شهر اهواز شده است.

گوردخمه‌های اشکانی اهواز خوابگاه معتادان مواد‌مخدر شد

تپه کوهساران اهواز اکنون به شکلی درآمده است که گردشگران نیز حاضر به بازدید از گوردخمه‌های باستانی آن نیستند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، چند‌ماه پیش، در شرق اهواز بین تپه‌های حصیرآباد و منبع‌‌آب بیش از 100گوردخمه و استودان مشاهده شد. یکی از فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان که به‌طور اتفاقی با این سایت مواجه شده بود به نشانه‌هایی از اهواز قدیم اشاره کرد و باستان‌شناس‌هایی که این تپه را مورد بررسی قرار دادند، تخمین زدند که قدمت این گوردخمه‌ها به دوره اشکانی می‌رسد. در آخرین بازدید از گوردخمه‌های اهواز مشخص شده است که مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر گوردخمه‌های باستانی را تبدیل به خوابگاه خود کرده‌اند.

مجتبی‌گهستونی فعال میراث ‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در همین خصوص گفت: پس از اینکه مجموعه گوردخمه‌ها توسط انجمن تاریانا شناسایی شد تمام تلاش خود را کردیم که توجه مردم را به این منطقه معطوف کنیم به‌همین‌خاطر مدام از منطقه سرکشی کردیم. این پیگیری‌ها از میراث و شهرداری به‌قدری بود که میراث فرهنگی هم با نوشتن نامه به شهرداری درخواست کرد که تأسیساتی که به محوطه صدمه می‌زند جمع‌آوری شود. وی افزود: این محل که پیش از این مورد بازدید بخشی از مردم و مسافران قرار می‌گرفت درحال‌حاضر با حضور معتادان منطقه‌ ناامنی شده و گردشگران مثل گذشته تمایلی ندارند از گوردخمه‌ها بازدید کنند. در اصل گوردخمه تبدیل به پاتوق‌های شبانه معتادان و اراذل شده است. گهستونی با اشاره به اینکه چند روز پیش وقتی به اتفاق دو تن از مسئولان ارشد شهرداری اهواز به محل گوردخمه‌ها مراجعه کردیم متوجه شدیم که معتادان بخشی از حفره‌ها را با پتو پوشانده و حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده‌اند که این موضوع عملا موجب ترس و نگرانی علاقه‌مندان به محوطه‌های تاریخی شده است.

انتظار می‌رود با توجه به استقرار پارک کوهساران، محوطه تاریخی که گوردخمه‌ها و دیگر سازه‌های تاریخی را شامل می‌شود هرچه سریع‌تر از سوی شهرداری و نیروی انتظامی مورد پاکسازی قرار گیرد از طرف دیگر با توجه به پیشنهادهای داده شده به میراث‌فرهنگی خوزستان، مجوزهای لازم برای بررسی، شناسایی و کاوش صورت بگیرد تا بخشی از تاریخ پنهان اهواز نمایان شود.

 

کد خبر 203277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز