دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که شهاب‌سنگ چلیابینسکا در 15 فوریه 2013 برفراز روسیه منفجر شد، صدای انفجار آن به معنی واقعی کلمه درسرتاسر جهان پیچید!

شهاب‌سنگ

بر اساس گزارش گیزمگ، فرکانس صدای این انفجار بسیار پایین بوده و از این رو انسان توانایی شنیدن آن را نداشته اما امواج صوتی ناشی از این انفجار 500 کیلوتنی این سنگ 17 متری در 15 هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر، توسط ایستگاه‌های فروصوت سازمان پیمان منع آزمایش‌های اتمی یا CTBTO در آنتراکتیکا ردیابی شده‌است. این ایستگاه‌ها به‌منظور ردیابی انفجارهای ناشی از آزمایش‌های اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگترین جرم کیهانی طی یک قرن گذشته بوده که بر روی زمین منفجر شده‌است و خسارات و مجروحان فراوانی نیز در پی داشت زیرا انرژی که از انفجار آن به وجود آمد 30 برابر انرژی ناشی از انفجار بمب اتمی هیروشیما بود. این انفجار همچنین منبعی برای امواج فروصوت،‌امواجی با فرکانس 0.001 هرتز تا 20 هرتز که گوش انسان توان شنیدن آن را ندارد، بود. این امواج می‌توانند دورتادور زمین حرکت کنند،‌از این رو 45 ایستگاه‌ CTBTO از آنها به عنوان معیاری برای اجرای پیمان منع آزمایش‌های اتمی استفاده می‌کنند.

 

شهاب‌سنگ چلیابینسک

 

پس از انفجار این شهاب‌سنگ، 17 ایستگاه فروصوت امواج آن را ردیابی کردند و بر اساس گزارش  CTBTO شهاب‌سنگ چلیابینسک بزرگترین رویدادی بوده که تاکنون در شبکه ایستگاه‌های این سازمان به ثبت رسیده‌است. این انفجار حتی از انفجار سال 2009 شهاب‌سنگ سولاوسی برفراز اندونزی که توسط 15 ایستگاه ردیابی شد نیز بزرگتر بوده‌است.

دانشمندان درسرتاسر جهان طی ماه‌ها و سال آینده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط این ایستگاه‌ها برای درک بهتر این پدیده و بررسی ارتفاع،‌انرژی آزاد شده از آن و چگونگی متلاشی شدن شهاب‌سنگ استفاده خواهند کرد.

شهاب‌سنگ

این ایستگاه‌ها در مناطق دور‌افتاده ای بنا شده‌اند تا از صداهای طبیعی و غیر‌طبیعی مزاحم به دور باشند. عملکرد این ایستگاه‌ها بر اساس ثبت کوچک‌ترین تغییرات در فشار اتمسفری با استفاده از میکرو‌بارومتر است.

کد خبر 203008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز