درحالی‌که ممکن است مدیران محلی نوشهر ناچار شوند بابت فشارهای وارد شده از شکایت خود علیه مدیرکل بندر نوشهر صرف‌نظر کنند، انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع موفق شده‌است حکم جلب وی را از دادستان انقلاب بگیرد. این حکم بابت قطع 11هزار اصله درخت در قلع و قمع سال 89 صادر شده‌است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در سال 89طی ورود غیرقانونی مأموران اداره کل بنادر نوشهر به باغ گیاه‌شناسی، 11هزار اصله درخت قلع و قمع شدند. بعد از دو سال پیگیری و در شرایطی که اداره کل بنادر به‌تازگی تحرکاتی را برای ورود به باغ گیاه‌شناسی نوشهر آغاز کرده است، شکایت انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به ثمر رسیده و حکم جلب مدیرکل بنادر نوشهر صادر شده‌است. محمد درویش، عضو انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی در مورد آخرین خبرها از باغ‌ گیاه‌شناسی نوشهر گفت: «بعد از دو سال پیگیری چهارشنبه هفته گذشته حکم جلب مدیرکل بنادر نوشهر بابت قطع 11هزار اصله درخت در سال 89 صادر شده و این شخص در آستانه بازداشت است.»

به گفته او، به‌نظر می‌رسد مسئولان باغ گیاه‌شناسی برای صرف‌نظر کردن از شکایت خود علیه اداره کل بندر نوشهر تحت فشار باشند اما انجمن علمی اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به شکل مستقل اقدام به گرفتن وکیل و شکایت از مسئولان بندر نوشهر کرده و این شکایت در نهایت به حکم بازداشت مدیرکل بندر رسیده‌است. باغ گیاه‌شناسی نوشهر درختانی با عمر 90سال داشت که حدود 54سال پیش به‌عنوان نخستین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه ساخته شد و پرورش هزار و 400گونه گیاه، آن ‌را به باغ موزه تبدیل کرده بود ولی در روز هشتم آبان‌ماه سال 89اداره بنادر نوشهر اقدام به تصرف بخشی از این باغ برای احداث جاده کمربندی کرد که درصورت اجرای این عملیات حدود 50هزار درخت و درختچه و چندین هکتار زمین زیرکشت گیاهان دارویی تخریب می‌شد.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر 35هکتار مساحت دارد و یکی از منحصربه‌فردترین باغ‌های گیاه‌شناسی ایران به لحاظ گونه‌هایی است که در آن دیده می‌شود. در سال‌های اخیر اداره کل بنادر و کشتیرانی مازندران برای ایجاد راه دسترسی به مجموعه بندر نوشهر بارها درخواست کرده است که بخشی از این باغ در اختیار این اداره قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد اصرار به تصرف بخشی از باغ‌ گیاه‌شناسی برای ساخت جاده، کم‌هزینه‌تر بودن این راه به لحاظ مالی نسبت به دیگر گزینه‌هاست. این بدون درنظر گرفتن ارزش‌های اکولوژیک این باغ است. برای نخستین‌بار در آبان سال 89، بولدوزرهای اداره کل بنادر و کشتیرانی وارد باغ گیاه‌شناسی شدند که این ورود موجب تخریب بخش قابل توجهی از باغ شد. باغ گیاه‌شناسی نوشهر در تاریخ 14اسفند 1385با شمارهٔ ثبت 17795به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ این اما موجب نشده که از تخریب این باغ برای ساخت کمربندی نوشهر جلوگیری شود.

 

کد خبر 202936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز