علی شاکری: پس از برگزاری 132بازی و با به‌پایان رسیدن دور مقدماتی لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران در یکی از جنجالی‌ترین فصل‌های این لیگ، جدال‌های مهیج و داغی در انتظار چهار تیم برتر بازی‌های دور گروهی در مرحله پلی‌آف خواهد بود.

والیبال

پیکان تهران، متین ورامین، سایپا البرز و کاله مازندران چهار تیمی بودند که با کسب رتبه‌های اول تا چهارم جدول در رقابتی غیرقابل پیش‌بینی و فشرده که تا هفته‌های پایانی نیز ادامه داشت، به مرحله پلی‌آف رسیدند و از امروز برای رسیدن به قهرمانی و راهیابی به مسابقات باشگاه‌های آسیا لحظه‌شماری می‌کنند. عبور از مرحله دشوار پلی‌آف در بازی‌های دو از سه، رسیدن به فینال این رقابت‌ها را برای تیم‌های برنده به‌همراه خواهد داشت و تیم‌های بازنده هم راهی بازی رده‌بندی خواهند شد. امروز در دور رفت این بازی‌ها تیم‌های پیکان تهران و متین ورامین میزبان دو تیم کاله مازندران و سایپا البرز هستند. به این بهانه نگاهی داریم به آخرین موقعیت چهار تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌پایانی که می‌خوانید.

شیوه برگزاری مرحله پایانی این دوره از بازی‌های لیگ برتر والیبال ایران کاملا متفاوت با پلی‌آف‌های دوره‌های گذشته است چراکه طی آن تیم‌های راه‌یافته به دیدار نهایی و رده‌بندی به جای بازی‌های رفت‌و‌برگشت باید به‌صورت متمرکز طی دو بازی به فاصله کمتر از 48ساعت در روزهای 23و 25اسفند در سالن 12هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران تکلیف تیم‌های برتر این فصل را مشخص کنند؛ دیدارهایی که حتی انجام «ست طلایی» هم درصورت مساوی‌شدن تیم‌ها در دو بازی فینال و رده‌بندی از سوی سازمان لیگ والیبال پیش‌بینی شده است؛ اتفاقی که بعید به‌نظر می‌رسد.

پیکان- کاله؛ برخورد مدعیان قدیم و جدید

در یکی از دو بازی امروز در خانه والیبال تهران، پیکان، صدرنشین دور گروهی این فصل، میزبان کاله مازندران، تیم مدافع عنوان قهرمانی خواهد بود. این دیدار به نوعی برخورد مدعی قدیم و جدید در لیگ برتر است که همگان انتظار رویارویی این دو تیم قدرتمند را در بازی پایانی داشتند.


عدم‌حضور هرکدام از دو تیم در فینال می‌تواند یک ضایعه برای آنها قلمداد شود؛ موضوعی که سرمربیان جوان هر دو تیم به آن معترفند و متفق‌القول می‌گویند دوست داشتند که به‌جای این مرحله در فینال مقابل هم قرار می‌گرفتند. با توجه به موقعیت دو تیم در جدول، بهروز عطایی از اینکه به جای بازی با متین پرتماشاگر در ورامین در خانه والیبال تهران با پیکان بازی خواهد کرد خوشحال‌تر از پیمان اکبری به‌نظر می‌رسد و می‌گوید حداقل اینکه با فشاری از سوی تماشاگران تیم روبه‌رو مواجه نیست و این خود می‌تواند فضای عادی‌تری به بازی دو‌تیم مدعی ببخشد و دو تیم با تکیه بر توانایی‌های فنی خود به‌دنبال راهیابی به فینال باشند. البته این در حالی است که پیکان در بازی برگشت در آمل با دشواری زیادی روبه‌رو خواهد بود و کاله با استفاده از تماشاگران پرشمارش، روز سختی را برای تیم تهرانی رقم خواهد زد. در این فصل در دو بازی رفت‌و‌برگشت دور مقدماتی هرکدام از این دو تیم یک‌بار موفق به شکست‌دادن هم شدند؛ با این تفاوت که پیکان در تهران سه بر یک از سد کاله گذشت و در خانه حریف نیز در جدالی نزدیک، تن به شکست سه‌بر دو داد.

رقابت امیرحسینی با پتکوویچ

با وجود آنکه رقابت دو تیم خوب لیگ در تمامی سطوح، از روی نیمکت گرفته تا داخل و بیرون میدان را شامل می‌شود ولی بخش زیبا و جذاب آن به بازی‌سازان دو‌تیم برمی‌گردد؛ جایی که امیرحسینی، پاسور سابق تیم‌ملی همه داشته‌های چندین ساله‌اش را باید در برابر توانمندی‌های پتکوویچ پاسور تیم ملی صربستان به نمایش بگذارد. به گفته عطایی در بازی رفت این امیرحسینی بود که هنر خود در بازی‌سازی را به رخ همتای صربستانی‌اش کشید و در بازی برگشت پتکوویچ بود که نقشی مؤثرتر در پیروزی کاله ایفا کرد و در این مرحله نیز این دو، نقطه اتکای تیم‌های خود محسوب می‌شوند؛ هرچند پیمان اکبری به جز این دو بازیکن تأثیر‌گذار معتقد است که وجود بازیکنان کلیدی دیگری که در ترکیب دو تیم حضور دارند هم می‌تواند باعث تغییر معادلات شود. سرمربی پیکان با اینکه خود و بازیکنانش را تا قبل از این بازی ممنوع‌المصاحبه کرده بود در گفت‌وگوی کوتاهی که با همشهری داشت بازی امروز را بسیار سخت و دشوار خواند و در یک جمله گفت: با توجه به شناخت کاملی که هر دو تیم از یکدیگر دارند پیش‌بینی تیم برنده را غیرممکن می‌دانم. در این میان سرمربی کاله مازندران، تجربه را مهم‌ترین نقطه‌قوت پیکان دانست و عنوان داشت: شرایط روحی و روانی دو تیم حین بازی هم نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازی دارد که می‌تواند همپا با کیفیت فنی نقش‌آفرینی کند.

ترکیب پیکان

* امیرحسینی (بهزاد حیدرشاهی) * مهدی بازارگرد (سهیل احمدی) * حسام بخششی * آرش کشاورزی * رحمان داوودی (مجتبی شبان) * جواد محمدی‌نژاد و فرهاد ظریف

ترکیب کاله

* والدو پتکوویچ (صابر نریمان‌نژاد) * محمد موسوی * حمزه زرینی(میلاد عبادی‌پور)* عادل غلامی (مهدی رنجبر)* فرهاد قائمی، شهرام محمودی (رضا قراء) و عبدالرضا علیزاده

بخت یکسان سایپا و متین برای رسیدن به فینال

در دیگر بازی این مرحله، امروز دو‌تیم متین و سایپا در ورامین به مصاف هم می‌روند؛ دو تیمی که حضورشان در این مرحله کمتر پیش‌بینی می‌شد ولی این دو تیم با کسب نتایجی دور از انتظار به‌خصوص سایپا، توانستند در میان شگفتی، خود را به این مرحله برسانند. با توجه به‌موقعیت دو تیم پیش‌بینی می‌شود که هر دو تیم از بختی یکسان برای راهیابی به فینال برخوردار باشند. با وجود آنکه سایپا در مراحل رفت و برگشت این فصل دوبار بر متین تازه‌وارد به لیگ برتر پیروز شده است اما فرهاد نفرزاده، سرمربی سایپا، معتقد است که شاگردانش هرگز نباید فریب آن بردهای قبلی را بخورند و غافلگیر شوند؛ «امیدوارم بازیکنانم فریب آن دو برد قبلی را نخورند چرا که در این صورت کار ما در رسیدن به سومین فینال پیاپی دشوارتر خواهد شد.

تلاشم در طول این هفته این بود که چنین تصوری را از ذهن بازیکنانم پاک کنم و آنها را متوجه اهمیت بازی‌های این مرحله سازم و مطمئن هستم آنها نیز به این راحتی‌ها نمی‌خواهند فرصت رسیدن به بازی نهایی را از دست بدهند.» در مقابل، مصطفی کارخانه سرمربی با تجربه متین هم اعتقاد دارد که باخت‌های قبلی هرگز نمی‌تواند معیاری برای بردهای بعدی یک تیم قلمداد شود و این مرحله خود داستانی جداگانه دارد؛ «اگرچه ما دوبار به سایپا باختیم و با وجود آنکه معتقدم آنها تیم جوان و قدرتمندی هستند اما همان شکست‌ها خود می‌تواند محرک قوی برای بازیکنانم در رسیدن به پیروزی و جبران شکست‌های قبلی باشد.» متین درحالی در نخستین سال حضورش به مرحله پلی‌آف رسیده که به گفته کارخانه، کمتر کسی صعود آنها را تا این مرحله پیش‌بینی می‌کرده است؛ «برای ما اگرچه صعود به جمع چهارتیم تا همین جای کار یک موفقیت محسوب می‌شود اما با توجه به اینکه مرحله به مرحله، اهداف را برای خود تعریف کرده‌ایم و با توجه به روحیه جاه‌طلبانه من و شاگردانم، می‌خواهیم تا پایان راه نیز با موفقیت کامل طی کنیم تا پاسخی شایسته به زحمات مسئولان باشگاه برای سرمایه‌گذاری بهتر در فصل آینده بدهیم.» وی نقطه قوت سایپا را در دفاع روی تور و سرویس خواند و گفت: در تمام طول هفته تمرینات ما برای مقابله با این دو فاکتور بود.

ترکیب متین ورامین

* جودی جنس(فرهاد سال‌افزون) * محسن عندلیب(میکائیل تاجر) * نیکولا نیکولایف، فرهاد نظری‌افشار، مصطفی شریفات، مجتبی میرزاجانپور و علی حسین

ترکیب سایپا

* رسول نجفی (رشید یوسفی) * محمدرضا سلیمانی * آرمین تشکری، سامان فائزی * مسعود عزیزی، پوریا فیاضی و مصطفی حیدری

کد خبر 202250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز