همشهری آنلاین: یک محقق با استناد به نتایج جدیدترین تحقیقات خود اظهار داشت که در مقایسه با انسان، شامپانزه دارای حافظه کوتاه مدت بهتری است.

gurilla

یک محقق ژاپنی در همایش سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت علم که در بوستن برگزار شده بود، ویدئویی ارائه کرده که نشان دهنده توانایی‌های قابل توجه یک شامپانزه به نام «آیومو» است.

وقتی که ارقام یک تا 9 به صورت تصادفی روی یک صفحه نمایش ظاهر و ناپدید می‌شوند، این شامپانزه می‌تواند توالی و محل دقیق هرکدام از اعداد را روی صفحه نشان دهد.

براساس اظهارات تتسومورو ماتسوزاوا محقق موسسه تحقیقات پستانداران در دانشگاه کیوتو، «آیومو» همچنین اعداد 1 تا 19 را آموخته و می‌تواند هرکدام را به صورت صعودی لمس کند.

درحالی که این ویدئو برای دانشمندان و روزنامه نگاران نمایش داده می‌شد، ناگهان ماتسوزاوا گفت: نگران نباشید، هیچ کس نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این کار برای انسان‌های عادی غیر ممکن است.

وی در ادامه گفت: تعداد افراد بسیار معدودی چنین توانایی را دارند، این افراد مبتلا به سندرم دانایی هستند که این سندرم با ناتوانایی‌های شدید مغزی همراه است. به سادگی می‌توان گفت که این کار فراتر از قدرت‌های یک انسان عادی است. از سوی دیگر شش شامپانزه از شش شامپانزده آزمایش شده به سرعت می‌توانند محل و ترتیب 9 رقم را به خاطر بسپارند.

این حافظه باورنکردی کوتاه مدت به شامپانزه‌ها کمک می‌کند که در حیات وحش زنده بمانند. آن‌ها اغلب باید تصمیم‌های سریع و پیچیده اتخاذ کنند.

حافظه عملی شکل فعال حافظه کوتاه مدت است، یک فضای ذهنی که به مغز این امکان را می‌دهد که به چند چیز در یک زمان فکر کنیم.

این محقق ژاپنی گفت: برای شامپانزه‌ها، حافظه عملی به آن‌ها در حرکت بین شاخه‌های درخت‌های بزرگ برای یافتن غذا، تصمیم برای این که هنگام مقابله با گروه‌های رقیب چه واکنشی نشان دهند، کمک می‌کند.

کد خبر 201951
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز