چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

اسرائیل می گوید حمله زمینی این رژیم به لبنان نوعی دفاع از خود در برابر تهدید حزب الله است و قصد دارد در ادامه این حمله، نوعی منطقه حایل امنیتی در مرز ایجاد کند.

 اما با گسترده شدن برنامه و هدف نظامیان اسرائیلی در تبدیل کردن باریکه ای از منطقه حایل به منطقه ای چندین کیلومتری در عمق خاک لبنان و گسترده شدن آن به رود لیتانی در لبنان، انگیزه های حقیقی اسرائیل در حال آشکار شدن است.
هدف از این حمله نظامی ضمیمه کردن بخشی از لبنان به بهانه ایجاد منطقه حائل است.
بعد از جنگ شش روزه، اسرائیل مزارع شبعا را به خاک خود ضمیمه کرد. البته دولت لبنان همچنان تاکید دارد که این منطقه ۲۵ کیلومتری بخشی از خاک لبنان است. اکنون ارتش اسرائیل در حال وارد شدن به منطقه رودخانه لیتانی در جنوب به بهانه اشغال موقت است.
نظامیان اسرائیلی می گویند قصد ندارند بیش از ۷۰ کیلومتر در شمال مرز وارد شوند. اما همین مقدار پیشروی هم تل آویو را در موضع کنترل هدایت رود لیتانی قرار می دهد. این رویای قدیمی اسرائیلی هاست و وایزمن در سال ۱۹۱۹ گفته بود «این رود برای آینده وطن یهود، حیاتی است».
دسترسی به رود لیتانی به معنای افزایش سالانه منابع آبی اسرائیل به میزان ۸۰۰ میلیون متر مکعب است. در این شرایط اسرائیل در موقعیت معامله با سوریه بر سر بلندی های جولان قرار می گیرد.
اسرائیل اعلامیه هایی را در سراسر جنوب لبنان پخش کرده و در آن به غیرنظامیان هشدار داده است که منطقه را ترک کنند؛ چرا که در غیر این صورت مسئولیت جانشان با خودشان است. به این ترتیب، عملیات اسرائیل مهاجرت دسته جمعی را به همراه خواهد داشت.
در این شرایط، پرسش جدی آن است که آیا جامعه جهانی چنین تغییر نقشه ای را از سوی اسرائیل می پذیرد؟ تمایلات ژئواستراتژیک و نیاز اسرائیل به آب جنوب لبنان در کنار سکوت پیچیده آمریکا در مقابل اقدامات اشغالگرانه اسرائیل حکایت از آن دارد که تل آویو می تواند علی رغم انتقادهای بین المللی، منطقه ای از جنوب لبنان را به خاک خود ضمیمه کند. پیشروی نیروهای اسرائیلی در منطقه لیتانی به شکل حضور مستقیم نیرو نیست. نیروهای زمینی اکنون فاصله زیادی از رود لیتانی دارند و از سه جبهه در غرب، مرکز و شرق در حال پیشروی هستند.
در منطقه مرکزی نیروها باید کنترل روستاهای یارون و رومای در جنوب بنت جبیل را به دست بگیرند؛ در شرق هم باید چند روستا را پشت سر بگذارند. در بخش غربی هم نیروهای اسرائیلی بعد از یارین و آلاما چاب پیشروی می کنند.
عملیات نیروهای اسرائیلی با مقاومت حزب الله به کندی پیش می رود. برای دسترسی به لیتانی، اسرائیلی  ها باید ۲۵ کیلومتر را پاکسازی کنند. بعضی پیش بینی ها حاکی از آن است که این عملیات تا چند روز دیگر طول می کشد. این مدت همان فرصتی است که وزیر دفاع اسرائیل از کاندولیزا رایس برای پایان دادن به جنگ خواسته است. این عملیات با دشواری های جدی روبه روست؛ اول این که حزب الله فعلاً عملیات خود را متوقف کرده تا اسرائیل درباره گام بعدی این جنبش به تردید بیفتد. اکنون اسرائیل نمی تواند به روشنی بگوید چه تعداد موشک و چه میزان تسلیحات برای حزب الله باقی مانده است؛ با وجود این حزب الله هنوز قدرت خود را حفظ کرده است. حتی وقتی اسرائیل به لیتانی برسد، شرایط برای نظامیان این رژیم بسیار دشوارتر و خطرناک تر از قبل خواهد بود.
اگر چنین شود، روند شرایط را باید این گونه تعریف کرد: اسرائیل عمداً حزب الله را تحریک کرده تا وارد عمل شود. چنین دام پراکنی از سوی اسرائیل در فضای خلأ استراتژیک صورت نمی  گیرد.
اسرائیلی ها از همان ابتدا ادای مبارزان بی میل و اجبار شده را درآوردند و با تأخیر نیروهایشان را وادار جنوب لبنان کردند.
اسرائیل اکنون برای تحقق آنچه سالها امثال گورین و هرتزل آرزویش را داشتند، توجیه امنیتی دارد.


آسیاتایمز- اوت ۲۰۰۶

کد خبر 2016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز